Stängsla med ståltråd??

Sv: Stängsla med ståltråd??

I diskussionen om vilken sida isolatorerna ska sitta är min erfarenhet att de ska sitta på insidan. Om hästarna spränger staktet är det mindre risk att de får med sig så mycket att de skadar sig.

Sitter tråden fast på utsidan får de i värsta fall med sig en hel sida att trassla in sig i och skära sönder sig på...

Jo du har nog rätt men faktum kvarstår. Om man tex delar en hage i två delar där hästarna ibland går på ena sidan och ibland på andra sidan så blir isolatorerna ibland på utsidan.

Och där är min absoluta rekommendation att ha gata mellan stängslen. Senast förra månaden hade granngården ett tillbud där hästarna stod och tetades över staketet, en slår ut hoven, fastnar med benet i staketet och drar iväg med detta. Klinikvård ett par dygn, fortfarande konvalcent.

Vi har själva järnstaket, det är en hage som är med tra + el. Säkert, men dyrt. Och absolut inget för de stora ytorna.

Och där är min absoluta rekommendation att ha gata mellan stängslen. Senast förra månaden hade granngården ett tillbud där hästarna stod och tetades över staketet, en slår ut hoven, fastnar med benet i staketet och drar iväg med detta. Klinikvård ett par dygn, fortfarande konvalcent.

Vi har själva järnstaket, det är en hage som är med tra + el. Säkert, men dyrt. Och absolut inget för de stora ytorna.

Men det måste inte gå hästar på båda sidor om staketet. Ibland går hästarna på ena sidan och ibland går de på andra sidan. Vi har alla hästar i samma flock här. Jag har aldrig förstått det här med att ha många småhagar med en eller få hästar i varje.

Det förstår man lätt vitsen med när man haft häst som gått med samma flock 6 månader och fortfarande skadar sig varje vecka, så det krävs vila.

Då känns det jättebra med olika hagar till hästarna...

Det förstår man lätt vitsen med när man haft häst som gått med samma flock 6 månader och fortfarande skadar sig varje vecka, så det krävs vila.

Då känns det jättebra med olika hagar till hästarna...

Var och en blir salig på sitt. Jag tycker dock det är ett oskick som kommit de senaste åren då hästarna går i egna små hagar. Det är ju främst i småhagar som det blir stängselskador. I rejäla beteshagar är hästarna inte på staketen på samma sätt.

Sen finns det givetvis undantagsfall och hingstar, unghästar osv kan behöva olika hagar.

Så mycket skador som vi har haft på vårt fullblod har jag inte haft sammantaget på de hästar jag ägt tidigare. Och då hade jag en verklig olyckskorp innan.

Det har varit pumpande blödningar från framben (tryckförband, iltransport till klinik, dropp) gigantiska skador på skenbenet (illtransport till klinik för röntgen, överben som följd, två m m från att skava på senor), det har varit bitmärken och muskelskador, mystiska sträckningar (6 veckors vila p g a ryggont efter en dag i hagen) , det har varit hästar genom staketen. Och detta har varit tillsammans med hästar där de går bra ihop...

Vissa hästar ska helt enkelt inte gå ihop med andra, det går inte. Vi hade honom ett tag på ett extremt stort bete med bra bete och tillskottsfodring under dagen - där var skadorna värst (tre hästar totalt).

Generellt håller jag med dig, det är svårt att få ett bra underlag i mindre hagar, det gäller ju att hästarna står drägligt och inte trampar runt i gyttja upp till kotorna eller står och hänger; uttråkade i sin lilla fyrkant.

Så mycket skador som vi har haft på vårt fullblod har jag inte haft sammantaget på de hästar jag ägt tidigare. Och då hade jag en verklig olyckskorp innan.

Det har varit pumpande blödningar från framben (tryckförband, iltransport till klinik, dropp) gigantiska skador på skenbenet (illtransport till klinik för röntgen, överben som följd, två m m från att skava på senor), det har varit bitmärken och muskelskador, mystiska sträckningar (6 veckors vila p g a ryggont efter en dag i hagen) , det har varit hästar genom staketen. Och detta har varit tillsammans med hästar där de går bra ihop...

Vissa hästar ska helt enkelt inte gå ihop med andra, det går inte. Vi hade honom ett tag på ett extremt stort bete med bra bete och tillskottsfodring under dagen - där var skadorna värst (tre hästar totalt).

Generellt håller jag med dig, det är svårt att få ett bra underlag i mindre hagar, det gäller ju att hästarna står drägligt och inte trampar runt i gyttja upp till kotorna eller står och hänger; uttråkade i sin lilla fyrkant.

Det låter som om din häst är ett av undantagen som till och med jag nog skulle ställa i egen hage. Även om det skulle bära mig emot. Verkligheten kullkastar teori och ideologi ibland :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 711
Hästvård Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter? Jag har bara vana av elrep...
Svar
8
· Visningar
4 805
Senast: mizzmaria
·
Anläggning Vi arrenderar ett bete på 7 hektar som är ett urmärkt hästbete om det inte vore för att staketet de senaste åren blivit vandaliserat och... 2
Svar
37
· Visningar
5 008
Senast: Hyacinth
·
Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och... 2
Svar
39
· Visningar
4 259
Senast: Garbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka