Jag bor för närvarande på Åland men är på väg tillbaka hem. Det känns lite oroande att ens skriva det här, för jag har ännu inte skrivit på för det jobb jag har fått

. Papprena har varit på väg med post i en vecka. Men allt annat är klart.
Jobbet är i Stockholm och jag har stått i bostadskö sen 2014. När jag märkte varthän det lutade med jobbet blev jag aktiv och började kolla efter lägenhet. Hittade faktiskt en som jag sen blev nr 1 på. Liten tvåa och hög hyra per m2, men för övrigt toppen för mig och min hund. 40 minuter med lokaltrafik till jobbet (25 på cykel), mycket grönt och vatten, utmärkta hundlösningar och parkering finns. Låter osannolikt 40 minuter från Stockholms innerstad - för bra för att vara sant?
Ja. För hyresvärden har krav på att man ska kunna uppvisa tre lönebesked - FRÅN ARBETSGIVARE I NÄROMRÅDET! Så att flytta TILL Stockholm för ett jobb duger inte om man inte bott inom pendlingsavstånd tidigare!
Jag kollade korttidskontrakt. 19 kvadrat i samma område kunde jag få och då är det andra krav. Känns väl sådär att vid nära 60 flytta in i en lägenhet som till ytan är exakt samma som det studentrum som var min första bostad 39 år tidigare, men vad göra? När jag nu kan få en lägenhet i ett område som verkligen passar vill jag inte ta vad jag kan få och förlora 12 års kötid. I korttid behåller man sin kötid. Men så erbjöd en av mina vänner i Uppsala mig att hyra en stuga på tomten under provanställningen. Så nu blir det Uppsala (och vi kan hjälpas åt med hundarna).
Jag fattar att hyresvärdar har krav, men tycker att detta slår helt fel. Ska kontakta både bostadsförmedlingen och hyresvärden men jag vill först och främst ha mitt anställningskontrakt. Hade det inte varit för att det är en provanställning hade jag rört upp det hela mer. Men provanställningen går tyvärr inte att komma ifrån. Statlig myndighet.
Står även i bostadskö i Uppsala och tänker att jag kanske vill flytta dit (aka hem) vid pension men är inställd på Stockholm nu.