Står du i kö i Bostadsförmedlingen i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Hur länge har du stått i kö i Stockholms Bostadsförmedling?

• Står inte i kö

Röster: 104 68,4%
  • <1 år

Röster: 1 0,7%
  • 1-5 år

Röster: 7 4,6%
  • 6-10 år

Röster: 9 5,9%
  • 11-15 år

Röster: 13 8,6%
  • 16-20 år

Röster: 13 8,6%
  • 21-25 år

Röster: 4 2,6%
  • 26-30 år

Röster: 1 0,7%
  • 31-35 år

Röster: 0 0,0%
  • 36-40 år

• >40 år

• Antal omröstningsdeltagare
    152
Jag bor för närvarande på Åland men är på väg tillbaka hem. Det känns lite oroande att ens skriva det här, för jag har ännu inte skrivit på för det jobb jag har fått😱. Papprena har varit på väg med post i en vecka. Men allt annat är klart.

Jobbet är i Stockholm och jag har stått i bostadskö sen 2014. När jag märkte varthän det lutade med jobbet blev jag aktiv och började kolla efter lägenhet. Hittade faktiskt en som jag sen blev nr 1 på. Liten tvåa och hög hyra per m2, men för övrigt toppen för mig och min hund. 40 minuter med lokaltrafik till jobbet (25 på cykel), mycket grönt och vatten, utmärkta hundlösningar och parkering finns. Låter osannolikt 40 minuter från Stockholms innerstad - för bra för att vara sant?

Ja. För hyresvärden har krav på att man ska kunna uppvisa tre lönebesked - FRÅN ARBETSGIVARE I NÄROMRÅDET! Så att flytta TILL Stockholm för ett jobb duger inte om man inte bott inom pendlingsavstånd tidigare!

Jag kollade korttidskontrakt. 19 kvadrat i samma område kunde jag få och då är det andra krav. Känns väl sådär att vid nära 60 flytta in i en lägenhet som till ytan är exakt samma som det studentrum som var min första bostad 39 år tidigare, men vad göra? När jag nu kan få en lägenhet i ett område som verkligen passar vill jag inte ta vad jag kan få och förlora 12 års kötid. I korttid behåller man sin kötid. Men så erbjöd en av mina vänner i Uppsala mig att hyra en stuga på tomten under provanställningen. Så nu blir det Uppsala (och vi kan hjälpas åt med hundarna).

Jag fattar att hyresvärdar har krav, men tycker att detta slår helt fel. Ska kontakta både bostadsförmedlingen och hyresvärden men jag vill först och främst ha mitt anställningskontrakt. Hade det inte varit för att det är en provanställning hade jag rört upp det hela mer. Men provanställningen går tyvärr inte att komma ifrån. Statlig myndighet.

Står även i bostadskö i Uppsala och tänker att jag kanske vill flytta dit (aka hem) vid pension men är inställd på Stockholm nu.
Det där med lönebesked från närområdet låter helt underligt för mig. Nog för att flyktingpolitiken stramas åt, men det får väl vara någon måtta. Dvs, jag fattar inte vad argumenten för det där med närområdet skulle vara?

Det där med lönebesked från närområdet låter helt underligt för mig. Nog för att flyktingpolitiken stramas åt, men det får väl vara någon måtta. Dvs, jag fattar inte vad argumenten för det där med närområdet skulle vara?
Nä, det känns som att flytta till ett jobb borde vara en synnerligen relevant anledning att söka lägenhet. För samhället och även för en hyresvärd, men nej.

Undrar (antar) att samma regler gäller för en barnfamilj från t ex Skåne eller Västerbotten.

Nä, det känns som att flytta till ett jobb borde vara en synnerligen relevant anledning att söka lägenhet. För samhället och även för en hyresvärd, men nej.

Undrar (antar) att samma regler gäller för en barnfamilj från t ex Skåne eller Västerbotten.
Så dett är ju de tre kommande lönespecifikationerna mer intressanta för hyresvärden, än samma bakåt i tiden. Men.

Det är upp till var och en att ta ansvar och köa, enda tråkiga är för yngre att de har svårt att få bostad då det krävs lång tid. Att få lägenhet NU är ju givetvis svårt om du struntat i och ställa dig i kö, men återigen lång kö hindrar inte då alla i topp inte vill ha lgh just nu utan ser det som en trygghet vid ålderdom, skilsmässa mm. Förklara gärna hur det skulle se ut i centrala sthlm, gbg mm utan kösystem? På 80talet fick jag mina första lägenheter i gbg enbart genom att gå in på respektive områdeskontor och söka. Men hur skulle det fungera idag i praktiken?
Redan nu är det rätt kört för många att få lägenhet. Ofta krävs att du har 2-3 gånger hyran i disponibel inkomst (vilket gär tanken att flytta till hyresrätt vid pension rätt orealistisk för många av oss). Utan kösystemet skulle det vara ännu enklare för hyresvärden att välja bort hyresgäster

Redan nu är det rätt kört för många att få lägenhet. Ofta krävs att du har 2-3 gånger hyran i disponibel inkomst (vilket gär tanken att flytta till hyresrätt vid pension rätt orealistisk för många av oss). Utan kösystemet skulle det vara ännu enklare för hyresvärden att välja bort hyresgäster
Man kan ju flytta en tid innan man går i pension. Och som sagt; det finns hyresvärdar som utgår ifrån hur mycket pengar pensionären har på sparkontot istället för att stirra sig blind på pensionen.

Jag har stått 10+ år i kö i min hemstad, min "tantplan" när barnen är stabilt utflyttade är att skaffa mig hyresrätt centralt. Sen får jag se om jag använder pengarna för nuvarande brf till en ny, liten inne i stan. Jag vill gärna kunna bestämma själv när kök och våtrum renoveras, men ekonomin på äldre dar får styra

Det är ju därför de flesta som vill flyttar precis innan pensionen. Plus att en del som går i pension ändå fortsätter att jobba men kanske inte lika ofta.

Hyreskraven är brutala. Min inkomst kommer inte vara 3 gånger hyran.
Jag vet inte hur det är hos andra men i Stockholm är det inte ett krav. Där är kravet snarare att man ska ha ett visst belopp kvar efter att hyran är betald:

• Den sökandes inkomst ska stå i proportion till den aktuella lägenhetens hyresnivå. När hyran är betald ska den sökande ha ett bestämt belopp kvar. För år 2026 är beloppet 6 243 kronor för en ensamstående vuxen. Vid ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) behövs det finnas beslut från Stockholms kommun. Om den sökande har betalningsanmärkningar sker en individuell prövning inom ramen för godkännandevillkoren. Läs mer under länken, regler för godkännande av hyresgäst.

Är med i kön men gick med när jag var 20 så ligger automatiskt efter alla i min årskull (= ingen chans på ungdomslägenheter). Och när jag väl har sparat ihop 20 år behöver man väl 40 för en trea såatteh… 😅

Synd att man inte har rika föräldrar/farföräldrar! :p

Jag vet inte hur det är hos andra men i Stockholm är det inte ett krav. Där är kravet snarare att man ska ha ett visst belopp kvar efter att hyran är betald:

• Den sökandes inkomst ska stå i proportion till den aktuella lägenhetens hyresnivå. När hyran är betald ska den sökande ha ett bestämt belopp kvar. För år 2026 är beloppet 6 243 kronor för en ensamstående vuxen. Vid ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) behövs det finnas beslut från Stockholms kommun. Om den sökande har betalningsanmärkningar sker en individuell prövning inom ramen för godkännandevillkoren. Läs mer under länken, regler för godkännande av hyresgäst.
Kollade kraven på första bästa lägenhet:

Bifogade filer

• Screenshot_20260620_210303_Chrome.webp
    Screenshot_20260620_210303_Chrome.webp
    60,7 KB · Visningar: 46
Jag står inte i Sthlms bostadskö längre. Stod förut, glömde att betala en årsavgift och sket i att börja om. Jag vill ändå inte bo i Sthlm, det finns flera gratisköer runtom i landet och privata hyresvärdar som inte bryr sig om kötid på samma sätt. Så, nu står jag i olika köer för att lättare få tak över huvudet om det krisar någon gång, men hoppas på att inte behöva det.

Jag står inte i Sthlms bostadskö längre. Stod förut, glömde att betala en årsavgift och sket i att börja om. Jag vill ändå inte bo i Sthlm, det finns flera gratisköer runtom i landet och privata hyresvärdar som inte bryr sig om kötid på samma sätt. Så, nu står jag i olika köer för att lättare få tak över huvudet om det krisar någon gång, men hoppas på att inte behöva det.
Ja och behöver man jobbar i Stockholm så kan man pendla....

Ja och behöver man jobbar i Stockholm så kan man pendla....
Jag har tittat på Västerås eftersom jag är uppvuxen där. Men det är Stockholm som lockar tack vare mina vänner i stan. Det är typ omöjligt att skapa nya vänrelationer som vuxen så jag räknar med några(?) ensamma år innan jag kan bo i Storstockholm. Behöver inte bo centralt, men nära pendeln åtminstone.

Står inte in nån bostadskö alls.. man kanske borde, men har noll intresse av att bo i närmre stan, och här på landet så finns det typ inte 😅 grannstaden hade kunnat va mer av intresse, men ugh..
Men har iofs ett möte inbokat för att se över sparande å pension lite mer, så kanske får nån aha-upplevelse där 🙈

Brodern hade stått i typ 10år i stan, vilket blev en finfin lägenhet när dom separerade...men bara 'lyckades' vara isär i ett par månader så han hade den knappa året 😅

För mig så är hela systemet bizarrt. Föräldrar som ställer sina barn i kö typ vid befruktelsen.
Hade ju hellre haft att man bara ställer sig där när man faktiskt behöver och får snabbare. Men så skulle det aldrig funka..menmen..

Och jag gråter blod för att jag inte ställde mig i kön för några decennier sen. När jag flyttade till Stockholm såg bostadsmarknaden annorlunda ut så det kändes onödigt att stå i kö.

Liknande trådar

• Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?
  • Miljö- och klimatpolitik
  • Bukes bokcirkel!
  • I'll come running with a heart on fire

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka