Står du i kö i Bostadsförmedlingen i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Hur länge har du stått i kö i Stockholms Bostadsförmedling?

• Står inte i kö

Röster: 104 68,4%
  • <1 år

Röster: 1 0,7%
  • 1-5 år

Röster: 7 4,6%
  • 6-10 år

Röster: 9 5,9%
  • 11-15 år

Röster: 13 8,6%
  • 16-20 år

Röster: 13 8,6%
  • 21-25 år

Röster: 4 2,6%
  • 26-30 år

Röster: 1 0,7%
  • 31-35 år

Röster: 0 0,0%
  • 36-40 år

• >40 år

• Antal omröstningsdeltagare
    152
Jag står i ungefär 250 bostadsköer, de flesta är gratis, men ett litet gäng betalar jag för. Detta då jag visste att jag inte visste vart jag skulle hamna efter studierna. Det är guld värt att ha 2000+ poäng i bostadsköer över hela Sverige.

Mannen är med i stockholmskön, jag är i Uppsala, skåne, Trosa och några till som vi betalar för.

Jag har aldrig ens tänkt tanken. Jag står inte i någon bostadskö. Jag bor i ett litet hus i en avfolkningsbygd så borde säkert göra dem men usch och nej jag vill inte.
Lite samma här, tänkte just ”borde jag stå i en kö?” :bag:

Vi fick vår lägenhet här i Eskilstuna jättefort, privat hyresvärd. Lika så jag när vi separerade. Men vi kanske bara hade tur…
Men jag tror inte det skulle vara något större problem att byta inom samma värd vid behov. De äger också rätt många hyreshus här vad jag vet.

Jag har 22 år i kön. Fick först lägenhet i Rotebro (Sollentunas kö, gratis) som jag bytte till en lägenhet på Stora Essingen, så jag har aldrig använt min kötid hos Stockholms bostadsförmedling. När jag hade svårt att hitta något här i min lilla by, för några år sedan, så kollade jag såklart vad jag kunde få men det kändes mest dåligt i magen. Jag tror inte jag kommer vilja bo i Stockholm igen även om jag älskar (har älskat?) staden. Ändå står jag kvar, kanske främst för att jag i nuläget hyr utan besittningsrätt.

Jag stod i kö i Stockholm tills att det började kosta pengar.
Sedan så konstaterade jag att de platser jag helst ville bo på var bostadsrätter.
(Traneberg mot Ulvsunda eller Kungsholmen mot vattnet och så Upplands Väsby.)
Och att hyrorna var trist höga mot vad avgifterna i bostadsrätter är.

Jag står i Uppsalas kö och HomeQ som har bostäder på många platser, bl.a. Nyköping där jag gärna bor kvar, så jag är försäkrad mot att bli bostadslös.

Aldrig stått i någon bostadskö. Visst kommer tanken "borde jag?" när jag läser om tiden folk köat och att det i princip verkar vara något man "ska" göra. Samtidigt känns det fel principmässigt för mig att stå i en kö för något jag inte är i behov av på än många år. Att man måste ha 20+ år i kö för att ens ha chans på lägenhet i vissa områden pga folk köat när de inte varit i behov känns bara så fel. Skulle gärna se någon förändring på detta system som fullständigt gått bananas.

Aldrig stått i någon bostadskö. Visst kommer tanken "borde jag?" när jag läser om tiden folk köat och att det i princip verkar vara något man "ska" göra. Samtidigt känns det fel principmässigt för mig att stå i en kö för något jag inte är i behov av på än många år. Att man måste ha 20+ år i kö för att ens ha chans på lägenhet i vissa områden pga folk köat när de inte varit i behov känns bara så fel. Skulle gärna se någon förändring på detta system som fullständigt gått bananas.
Vadå pga folk köat? Det hindrar inte dem som vill ha nu. Att kön är lång har ju ingen betydelse, man söker ju inte och belastar förrän den dag man är i behov. Hade aldrig vågat stå utan möjlighet till lägenhet i min stad.

När jag lämnade min sambo (då stod jag bara i kö hos studentbostäder i Uppsala, men det blev min räddning) funderade jag på att ställa mig i kö i Stockholm. Men så funderade jag ett varv till och insåg att jag aldrig varit förtjust i Stockholm, så beslöt mig för att inte ställa mig i kö. Jag står bara i kö till städer jag tror att jag vill bo i (tror för att jag inte besökt alla ställen i Skåne).

Jag står inte i kö i Stockholm eftersom det är en plats jag absolut inte vill bo på. Däremot står jag i kö på några andra platser dit jag eventuellt vill flytta i framtiden.

Lite samma här, tänkte just ”borde jag stå i en kö?” :bag:

Vi fick vår lägenhet här i Eskilstuna jättefort, privat hyresvärd. Lika så jag när vi separerade. Men vi kanske bara hade tur…
Men jag tror inte det skulle vara något större problem att byta inom samma värd vid behov. De äger också rätt många hyreshus här vad jag vet.
Eskilstuna har typ 250 tomma lägenheter som de behöver hyresgäster till. Situationen är verkligen väldigt olika vart i landet man är.

I Eskilstuna står man i kö om man vill bo i ett speciellt populärt område. Men om man bara behöver nånstans att bo så är det helt onödigt.

Något att tänka på som jag läser om här omkring (Storgöteborg) är just att när pensionärer som varit länge i kö och väljer att sälja kan ha svårt med att få lägenheten pga för låg inkomst även om det finns miljoner på kontot från husförsäljning.
Så kan det vara, beroende på hur mycket/lite pension man har. Dock har de jag vet som varit äldre gjort det precis innan pensionen och då har det inte varit några problem. Samma gäller ju för att ta bolån.

Så kan det vara, beroende på hur mycket/lite pension man har. Dock har de jag vet som varit äldre gjort det precis innan pensionen och då har det inte varit några problem. Samma gäller ju för att ta bolån.
Samma erfarenhet från min mamma som har ködagar hos Boplats Syd (största förmedlaren av hyresrätter i Skåne). Hon behövde bara bevisa att hon hade pengar sparat och sedan var det inga problem att få ett kontrakt trots låg pension.

Är nog en god ide att göra det före isåfall då du inte kan bli vräkt för att inkomsten blivit lägre.

Samma erfarenhet från min mamma som har ködagar hos Boplats Syd (största förmedlaren av hyresrätter i Skåne). Hon behövde bara bevisa att hon hade pengar sparat och sedan var det inga problem att få ett kontrakt trots låg pension.
Här är många stenhårda på att det är viss % av inkomsten som hyran inte får överstiga oavsett hur mycket du har på banken.

Liknande trådar

• Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?
  • Miljö- och klimatpolitik
  • Bukes bokcirkel!
  • I'll come running with a heart on fire

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur