Står du i kö i Bostadsförmedlingen i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Hur länge har du stått i kö i Stockholms Bostadsförmedling?

• Står inte i kö

Röster: 104 68,4%
  • <1 år

Röster: 1 0,7%
  • 1-5 år

Röster: 7 4,6%
  • 6-10 år

Röster: 9 5,9%
  • 11-15 år

Röster: 13 8,6%
  • 16-20 år

Röster: 13 8,6%
  • 21-25 år

Röster: 4 2,6%
  • 26-30 år

Röster: 1 0,7%
  • 31-35 år

Röster: 0 0,0%
  • 36-40 år

• >40 år

• Antal omröstningsdeltagare
    152
Jag har tittat på Västerås eftersom jag är uppvuxen där. Men det är Stockholm som lockar tack vare mina vänner i stan. Det är typ omöjligt att skapa nya vänrelationer som vuxen så jag räknar med några(?) ensamma år innan jag kan bo i Storstockholm. Behöver inte bo centralt, men nära pendeln åtminstone.
Vet inte hur gammal du är, men för egen del var det inte förrän jag närmade mig 30år som jag började få vänner (med något enstaka undantag). Fyllde nyligen 36 och får fortfarande nya vänner. Min mor, hon började få nya och riktigt bra vänner när hon gick i pension och får fortfarande, flera år senare, regelbundet fler och fler vänner.

Vet inte hur gammal du är, men för egen del var det inte förrän jag närmade mig 30år som jag började få vänner (med något enstaka undantag). Fyllde nyligen 36 och får fortfarande nya vänner. Min mor, hon började få nya och riktigt bra vänner när hon gick i pension och får fortfarande, flera år senare, regelbundet fler och fler vänner.

Mina två bästa vänner fick jag för tre respektive två år sen. Trodde det var kört för mig, då jag är så introvert och 40+. Det har lärt mig att det aldrig är för sent och man vet aldrig vem som kan bli ens vän. :heart

Står inte in nån bostadskö alls.. man kanske borde, men har noll intresse av att bo i närmre stan, och här på landet så finns det typ inte 😅 grannstaden hade kunnat va mer av intresse, men ugh..
Men har iofs ett möte inbokat för att se över sparande å pension lite mer, så kanske får nån aha-upplevelse där 🙈

Brodern hade stått i typ 10år i stan, vilket blev en finfin lägenhet när dom separerade...men bara 'lyckades' vara isär i ett par månader så han hade den knappa året 😅

För mig så är hela systemet bizarrt. Föräldrar som ställer sina barn i kö typ vid befruktelsen.
Hade ju hellre haft att man bara ställer sig där när man faktiskt behöver och får snabbare. Men så skulle det aldrig funka..menmen..
I Stockholm måste du vara 18 för att få ställa dig i kö.

Står i kö sedan 2019.
Åkte ut när jag var runt 20 och mådde pissdåligt. Missade en avgift, tog inte tag i att lösa det. En av de grejer jag ångrar mest i livet, typ. Och så tog det nästan 10år innan jag gick med igen.

Nu är jag i ett fint förhållande som jag vill ska hålla tills jag dör, men kommer absolut fortsätta köa ändå.

Jag har tittat på Västerås eftersom jag är uppvuxen där. Men det är Stockholm som lockar tack vare mina vänner i stan. Det är typ omöjligt att skapa nya vänrelationer som vuxen så jag räknar med några(?) ensamma år innan jag kan bo i Storstockholm. Behöver inte bo centralt, men nära pendeln åtminstone.
Ställ dig i kö i Uppsala. Det har byggts så mycket att det just nu finns litet överskott. Det är dyrt men finns och Uppsalahem har rimliga krav. Då har du pendel till Stockholm och med den nya spårvägen och den nya, södra stationen kommer vissa statdsdelar som idag ligger lite off att bli betydligt bättre ur pendlingssynpunkt.

Jag står i Göteborgs sedan ungefär 10 år tillbaka. Det är just för att kunna få en lägenhet om jag skulle behöva det.
Jag med, bor i ett hus med många äldre/pensionärer och senaste året är det faktiskt 2 par som sålt lägenheten, och tagit en mindre hyresrätt +sommarställe som bas, nu har just dessa bott länge och gjorde rejäla vinster men har sett pengarna låste i boendet som pensionsförsäkringen. Jag bor gärna i hyresrätt när jag väl kan få en där jag vill ha (om kanske 15 år).

Fast avståndet Stockholm-Västerås är väl ca 10 mil? Det är ju inte längre än att du kan besöka Stockholm hyfsat ofta om du vill. Jag har 60 mil till Stockholm.

Nja jag har bara skaffat relationer som vuxen (utom en som jag har kvar från tonåren) pga mobbing som ung.

Jag med, bor i ett hus med många äldre/pensionärer och senaste året är det faktiskt 2 par som sålt lägenheten, och tagit en mindre hyresrätt +sommarställe som bas, nu har just dessa bott länge och gjorde rejäla vinster men har sett pengarna låste i boendet som pensionsförsäkringen. Jag bor gärna i hyresrätt när jag väl kan få en där jag vill ha (om kanske 15 år).
Ja, man glömmer lätt att bundet kapital, som en ägd bostad, också är en sorts "kostnad". Vad är poängen med att sakna cash, och ha miljoner bundna?

Tryggare boende. Du kan aldrig råka ut för renovräkning. Folk i en brf tenderar att bry sig mer om sin boendemiljö, både ute och inne. Är lånen betalade har man låg månadsavgift.
Sedan mitt hus blev brf, bryr sig folk extremt lite om de gemensamma ytorna. Sopsortering o dyl har blivit kaos. Hyfsat hög status. Folk tycks främst bo här för att kunna sälja dyrare än de köpte, oklart vad de ska göra sen. Den gemensamma omsorgen var vida överlägsen under mina rätt många år i lågstatusområdet Angered

Sedan mitt hus blev brf, bryr sig folk extremt lite om de gemensamma ytorna. Sopsortering o dyl har blivit kaos. Hyfsat hög status. Folk tycks främst bo här för att kunna sälja dyrare än de köpte, oklart vad de ska göra sen. Den gemensamma omsorgen var vida överlägsen under mina rätt många år i lågstatusområdet Angered
Den upplevelsen hade jag också i bostadsrätt. Man tyckte att man kunde göra som man ville för att man hade betalat så mycket för att bo där.

Nu bor jag i hyresrätt på Södermalm i Stockholm som ägs av allmännyttan. Allt är ordentligt underhållet, gården är välskött och trivsam med engagerade boende. Är väldigt nöjd.

Liknande trådar

• Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?
  • Miljö- och klimatpolitik
  • Bukes bokcirkel!
  • I'll come running with a heart on fire

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Bästa Rubriken 🤩
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur