Star trekk espaniola till häst som ser ut så här?

via

Trådstartare
Jag har en häst som är rätt bred över ryggen. Han är väldigt "platt".
Jag har provat några vida sadlar, men ingen har haft rätt form på bommen.
Formen på hans rygg är mer som den undre vinkeln jag ritat, än som den övre, vilket är hur alla bommar jag tittat på ser ut.
VINKLAR.jpg

Ungefär så här. (Konstnärligt, eller hur.)
Är det någon här som har provat en star trekk espaniola på den här typen av rygg? Till saken hör att han är väldigt kortryggad. Anläggningsytan bör inte vara längre än 45 cm, vilket ju är vad espaniolan är.

Senast ändrad:
Sv: Star trekk espaniola till häst som ser ut så här?

Jag är absolut ett espaniola fan:love: :love: men ingen expert men några som ska vara duktiga på espaniolan är dom som säljer dom så hade jag vart du så hade jag tagit kontakt med dom och beskrivit hästen, hur den ser ut och kanske mejlat bilder.

www.kaupre.se

Lycka till!!!!

Jag själv och ett par bekanta har STE och vi har kommit fram till att den ligger som bäst på breda hästar med liten manke. (En av de bekanta har en häst vars rygg ser ut så, kallis)
Bossorna är relativt tunna så en häst med takformad rygg
kan få lite problem samt att om den har mycket manke kan det även bli problem iom att den inte har cut-back.

Utan att ha sett din häst så kommer den ganska säkert att fungera på din häst. Det kan vara lite klurigt i början att passa in den så den ligger lodrät i sitsen med rätt koppjärn mm. Den verkar ha en tendens att hamna i bakvikt på många hästar och då kan ett vidare järn fungera eller som i mitt fall fick jag beställa kilbossor som bygger bak(så min häst är tämligen svank).

När man väl får till det så är det en kanonsadel:love:

/T

*kl*
Tack för svaren.
Någon mer som har åsikter?

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 578
Senast: Thera
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: ufot
·
Utrustning Är på jakt efter en till sadel att alternera med. Har två kortryggade hästar och för tillfället endast en sadel- sensation g3. Har...
Svar
3
· Visningar
1 251
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka