Star Trekk Island och Dressage

Sv: Star Trekk Island och Dressage

Angående storlekarna på järnen så vette 17 hur de är mätte. Min häst mäter mellan 105 och 110 grader. Han har järn 4 på dressagen (ver 2, 4 cm tjocka flyttbara paneler) och järn 3 på sin Espaniola Deluxe (2 cm flyttbara paneler), bägge ligger bra, ingen hamnar i bakvikt mern järnen påstås vara ca 95 grader??
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

*kl*
Nu har jag beställt en ST Dressage, brun, K4 och S1! :D

Jag kom också på att för er som gillar Island och kanske blir lite förvånade av denna tråd så tror jag att det mycket beror på typen av häst, alltså hur den ser ut. Spirre är inte bara bred över ryggen, han är dessutom bred runt om, alltså över buken så han blir verkligen som en tunna. Jag vet inte hur islandshästar brukar vara normalt sett men islänningen jag hade själv för tio år sedan var rätt bred över ryggen men sen inte så rund över revbenen, om ni förstår hur jag menar.

Jag tror säkert att Island kan kännas mycket bättre på en annorlunda hästtyp!

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

*kl*
Men jag blir faktiskt en aaaaning förvånad över responsen på bilderna och filmerna, eller rättare sagt - bristen på respons!

Var tog ni vägen alla ni som ville se bilder? Eller är det för att det har varit helg och alla har varit ute och ridit i vackra vädret för isf är ju det en godtagbar ursäkt! :D

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Ang bredden på frambommen så har jag haft det så här;
När min Endurance kom så hade den nr 3. Det var för smalt. Lånade en nr 4 som var VÄLDIGT bred men tänkte att jag får väl använda shims. När min svarta nr 4 kom så var den mitt imellan nr 3 och 4. Hur bra som helst.
Jag upptäckte dock att sadeln inte var helt rak. Skickade ner den till Tyskland med min nr 4. Tillbaka kommer en ny sadel med frambom nr 3. Fast den är lika bred som nr 4 som satt på den andra sadeln. Virrigt!
Jag har tyckt det har varit superbra med dina bilder o filmer. Inte för att jag intresserad av sadelköp (har lyckats sälja av några). Men det är säkert många som tittat o funderat.
// Linda
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

jag tycker det vart skoj med bilder o filmer. låt det gärna ligga kvar så folk ser det när dom använder sök funktionen
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Har tittat på bilder och filmer, men vet ite riktigt vad jag ska kommentera! mest intressead av dressyren och det såg bra ut..Ser skön ut.. men faktum är att man inte ser så mkt av själva sadeln då nån sitter i den..Blir ju att man tittar på ryttaren, och dennes position, men det säger ju inte så mkt om man inte har nåt med att jämföra i från "innan" om man säger så!

Dressagen o klicken ser väldigt lika ut tycker jag! På bilderna på Dressagen får man intrycket av att den ligger väldigt mkt PÅ hästen, nästan ovanför liksom..Var gjorden spänd på bilderna?
 
Senast ändrad:
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Dressagen o klicken ser väldigt lika ut tycker jag! På bilderna på Dressagen får man intrycket av att den ligger väldigt mkt PÅ hästen, nästan ovanför liksom..Var gjorden spänd på bilderna?
Ja, gjorden var spänd men det är väldigt mycket stoppning som är relativt mjuk på sadeln så jag tror att den kommer att komma ner väldigt mycket mer när den är "inriden". Men jag tycker också att båda bomlösa sadlarna låg mycket "uppepå" men det gjorde åas min comfort i början också.

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Dressagen är alltså den nyaste modellen? Den med singleflap och ej flyttbara bossor?
Hur bred var kanalen mellan bossorna? Har ju talats om att de är ganska trånga där.-..
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Det är den nyaste modellen, ja.

Jag tycker kanalen är rätt normal, varken smal eller överdrivet bred. Det var iaf inget jag reagerade över att den skulle vara smal, så trång - nej, definitivt inte.

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag tror man får ringa ÅF och höra med dem. Valven kostar mellan 500-800, tror jag, beroende på storlek. Deuber påstår att de är speciellt gjorda och därför inte går att göra själva och också därför de är dyra. För till Dressage och Island ser det ut att vara ett böjt plattjärn bara, men jag frågade min sambo som är expert på metaller då han i hela sitt yrkesliv jobbat inom verkstadsindustrin och speciellt med olika metaller.

Han säger att järnet är i fjäderstål som då är härdat för att det ska kunna svikta en aning. Att göra såna egna är lite krångligt, möjligen kan man ta meden av en spark(!) värma och böja till, men det är lite vanskligt.

ÅF säljer såklart ytterligare framvalv. Men det är en del pyssel med att byta det, gäller att vara noggrann så man inte sabbar gängen osv.
Vill minnas att ett framvalv kostar 200-300 kr.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Ja, precis. Jag har för mig att jag läst någonstans hur många grader ST:s valvstorlekar motsvara men hittar det inte nu. Om jag nu mätt min häst till ca 105 grader idag, vad ska ha ha för valvstorlek då? Jag blir lite förvirrad av att han kan ha valv 3 på sin Comfort (och då ligger den mer i framvikt än bakvikt) och på Dressagen verkar valv 4 var vara för litet????

Dessutom - vilken sitstorlek tror ni som är insatt, att det är på Dressagen i filmen? Jag har hela tiden trott att det är en S1:a, dvs 17,5" men ser nu på försäljarens hemsida att det påstås vara en S2:a, dvs 18,5"!!! Men HUR mäter de då sitsen? Lägger de måttbandet längs med lädret eller mäter med stock från bak- till framvalv? Det blir ju helt olika mått och jag kan ALDRIG tänka mig att denna sadel är 18,5" - jag skulle ha kunnat simma runt i en så stor sadel!

/Camilla

Comfortens framvalv är mer bakåttippat, antagligen därför det skiljer sig.
På "vanliga" sadlar mäter man sadeln längd från mitten på bakvalvet till knappen som sitter på sidorna om framvalvet. På Island och Dressage är det ju en ring. Jag TROR att man ska mäta dessa på samma sätt. Kan kolla vad min Island får för storlek om jag mäter så ikväll.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Ja, gjorden var spänd men det är väldigt mycket stoppning som är relativt mjuk på sadeln så jag tror att den kommer att komma ner väldigt mycket mer när den är "inriden". Men jag tycker också att båda bomlösa sadlarna låg mycket "uppepå" men det gjorde åas min comfort i början också.

/Camilla

Jo, stoppningen är ganska fluffig, jag kan i princip inte spänna ordentligt från marken, för när jag sedan sitter på så häääänger gjorden under oss :angel:
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Dressagen är alltså den nyaste modellen? Den med singleflap och ej flyttbara bossor?
Hur bred var kanalen mellan bossorna? Har ju talats om att de är ganska trånga där.-..

När jag hade en ny Island och en ny Dressage hemma såg jag att det var stooor skillnad på bredden på kanalen, Dressagen var mkt smalare. Kanske var det ett tillverkningsfel, den var även i övrigt sned och jäklig :(
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag tycker det var jättespännande att läsa om vad du tyckte om dessa två :bow:
Såklart är det så att det skiljer mellan olika hästar och olika ryttare om en sadel känns bra eller inte.
Nu var ju dessutom din Island sned, kan ju också ha bidragit.
Men kul som sagt, särskilt med film så man kan se vad hästen säger :bow:
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

På dessa två var det ingen större skillnad förutom att Islands högra bossa var mer mot mitten än den vänstra.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Vad bra!

Det är bra att ha filmerna för en själv så man kan grunna lite även efter ridningen men de är ju roligt att kunna dela med sig också!
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag är inne på att köpa en dressage, är de bredare än "normala" bomsadlar att sitta i?
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

*kl*
Men jag blir faktiskt en aaaaning förvånad över responsen på bilderna och filmerna, eller rättare sagt - bristen på respons!

Var tog ni vägen alla ni som ville se bilder? Eller är det för att det har varit helg och alla har varit ute och ridit i vackra vädret för isf är ju det en godtagbar ursäkt! :D

/Camilla


Får väl skylla på vädret. (har dessutom förljt tråden från jobbet..)

Blir lite avskräckt när ni pratar om sneda och vinda sadlar..
det vill man ju inte ha.

Tycker att de ser lite "klumpiga" ut.. men se kanske sätter sig.


/ Lisa
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Roligt att se Islandsmodellen på en annan häst. Förstår varför du inte valde den till din häst. Dressagen såg ut att ligga mycket bättre!

Ngn som vet hur många grader järn 4 respektive järn 5 är?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 620
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Freazer
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 625
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 158
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp