Star Trekk Island och Dressage

Sv: Star Trekk Island och Dressage

Sorry vill inte trådkapa men vad hittade du för bomsadel till din damcyckel? Har oxå en damcyckel som jag gav upp bomsadel på för 5,5 år sen.
PM'a gärna om du inte vill skriva här.
/T
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jo, skriv här! Jag har en Globus Clic som jag också ska provrida i morgon och den ska ju vara bra till rakryggade hästar (om det är det ni menar med damcykel? :D)

Så det kan vara kul att höra vad ni hittat till era som inte är bomlöst.

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

dressyren var iaf klart den snyggast bomlösa jag sett. den ser ut som en riktig sadel ju. :d

kan du inte knäppa lite kort på häst+sadlar?
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Pst... damcyckel menas en häst som har en sån här ryggprofil U :o
/T
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

globus clic är så himla hal att rida i....
jag gillar crown jessica
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Har du provat rida i sadlarna än..?
Har Ni bestämt er för någon av sadlarna?

/ Lisa
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

jag vill också veta.
speciellt island...!!

fast jag ska prova en bomsadel först till friesern (tietses choice) men skoj o veta mer ändå utifall att.
 
Island vs Dressage - final

Ja, så var det då dags för min provridning och sista bataljen mellan sadlarna!

Dessutom provade vi också en Globus Clic 16,5", 34 cm men den var redan på papperet för liten både i sits och vidd men mer om det senare.

Jag ska dock säga direkt att jag har urusla bilder för min digitalkamera är dålig inomhus och min medryttares fick slut på batterier, typiskt nog. Men jag har följande bilder på sadlarna:
Island:

Dressage:

Globus Clic:


Men jag har något som kanske är bättre! Jag har nämligen följande filmer från provridningen!
Island:
http://www.youtube.com/watch?v=UvqrUmXwbNg
http://www.youtube.com/watch?v=YoKrqrU3_Oo
Dressage:
http://www.youtube.com/watch?v=LGgoM2pNisA
Jag är dock ingen fena på att redigera filmer så därför blev det två på island.

Till mitt försvar (jag i grön fibertröja) så har jag inte ridit på tre månader pga mina ledproblem och red nu under inverkan av värktabletter och tordes nog inte riktigt slappna av i höften.

NÅ, vad TYCKTE jag, då?

Island:
Går bort, tyvärr! Ser ju mer slimmad ut och ser ut som en snygg sadel men fungerade inte alls vare sig med mig, medryttaren eller hästen. Jag kände det som att jag hade noll stöd och satt på en enorm tunna där mina ben bara flög omkring. Det ser väl inte riktigt så illa ut men det kändes verkligen bara obekvämt. Den är dock smalare i midjan än Comforten men comforten har mycket mer stöd ändå. Spirre gick visserligen bra men ville gärna köra upp huvudet vilket han brukar då han inte trivs. Avtrycket visar att den inte ligger på mitt på, bara längst fram och längst bak. Dessutom var det här exemplaret snett. Om den såg rak ut bakifrån så fick man in hela handflatan mellan framvalv och manke på vänstersida men bara två fingrar på höger sida.

Dressage:
Vinnaren av dessa två! Mycket skön att sitta i även om den blir lite, lite för bred vid ljumskarna. Jag tyckte den var lite svår att rida lätt i och det jag hade svårt att slappna av och få ner skänkeln men den var klart superskön! Precis lagomt med stöd och man kom direkt ner i den. Spirre gillade den och gick i en fin vänstergalopp trots att han har problem med den normalt. Avtrycket säger allt - ett jämnt och fint avtryck längs hela anläggningsytan. Dock åker den fram lite, vilket island inte gjorde så mycket.

Globus Clic:
Ja, den här sadeln låg som en smäck direkt, förutom att den kanske skulle ha varit en 36:a istället för en 34:a. Hästen gillade den mer än vad han någonsin gillat en bomsadel men åas var han också varm när vi red i den eftersom vi tog den sist. Men han gillade den mindre än Dressagen var nog alla närvarande överens om, både vi som red och de som stod på marken och tittade. Jag tyckte att den var jätteskön att sitta i trots att den var lite liten för mig. Men min medryttare gillade den inte, tyckte att hon blev för låst i en alltför stolsitsaktig sits och de på marken tyckte att även min sits blev dålig i den. Dessutom åkte den fram rejält och avtrycket visar att den bara låg på fram, vilket visserligen troligen beror på att den var för smal. Men om den varit bredare hade det nog blivit lite problem med att få plats med manken så kanske, kanske att en Globus Turner i 36 skulle fungera. Jag har film på Globusen också men har inte lagt ut den än.

Så det blev resultatet av dagen. Nu måste jag bara sälja min Comfort och råna banken så blir det nog en Dressage. Problemet är bara att jag är lite fundersam inför de kvalitetsbrister som många här vittnat om men de kan ju inte hålla på hur länge som helst utan att bättra sig, eller? Är det någon här som har en Dressage som de är nöjda med ur den aspekten och när köpte ni den isf?

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Javisst - jag tänkte mig en cykel med herrstång men så ser ju inte en damcykel ut... :oops: Får ursäkta mig med att jag var lite okoncentrerad.

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

jag tycker alla tre ser lite smala ut. men dressyren är bäst, dom bomlösa sjunker kanske lite mer när man sitter i dom också?
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Ja, det tycker jag med men funderar på om den blir för vid att ta ett femmans valv på dressagen. De sjunker nog ner en aning både direkt man sätter sig i dem men också när stoppningen sätter sig.

Det lustiga är att jag mätte ryggvinkeln på Spirre idag men måste nog ha mätt slarvigt (jag formade inte efter varje böj utan böjde en sträng mittpå och lade dit tills att den låg an hyfsat lång sträcka på båda sidor) för jag fick hans vinkel till max 105 grader, snarare ner mot 100 men det rimmar ju illa med att dessa tre sadlar var för smala (Clicen undantagen möjligen) och att alla andra sadlar också är för smala.

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

clicen ligger inte bra. antagligen för trång bomvidd som du sa, men den ligger ju på bogbladet när du rider och hästen drar upp huvudet.

hästen ser mest tillfreds ut med dressyren, som faktiskt såg ut att ligga lite stadigare på också? tycker du hamnar en aningens i bakvikt på den. (tycker du sitter mindre i bakvikt i island)

island...syntes att du inte gillade den, men framförallt...ligger den snett? ser ut som du får med dig hela sadeln när du rör dig åt snedden? ostabil?
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Ja, filmen jag lade in (det är inte jag som rider utan min medryttare, som sagt) visar som sagt hur den lade sig efter en stunds ridning - vi sadlade alltså inte över bogbladet. Den går bort, med andra ord!

Man ska nog inte titta så mycket på hur jag hamnar utan mer på min medryttare, men åas så kanske det var hon du menade? Hon rider i Dressagen först och sen rider jag. Jag har ju ett seriöst höftproblem som gör att jag har svårt att sträcka i höftleden utan drar upp benet med höftböjaren för att skydda leden från smärta. Därför hamnar jag i stolsits, drar upp benen och tappar stigbyglarna... :cry: Men det brukar gå till sig om jag får rida regelbundet en period men nu har jag inte ridit på tre månader. Men om det är min medryttare du menar, så kan det ju som sagt, bero på att dressagen ev. också är lite smal. Blir det en sån får det nog bli med bredaste järnet i.

Island ligger snett, ja, som sagt. Den vill flytta sig till höger bak och om man rätar till den där så ligger den konstigt fram. Ser dock inte sned ut i själva "bommen" men däremot sitter höger bossa närmare mitten av sadeln än vänster bossa, vilket kanske kan förklara en del av detta. Och ja, den känns ostabil då den känns alldeles rund både uppepå och inunder.

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Har en star trekk dressage till min arab, dock den tidigare modellen med flyttbara bossor. Han trivs super med den, och jag gillar den jag med.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Och så detta med framvalvsstorlek. Vart köper man nya??? Pris? Letat och letat och hittar ingenstans...
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag tror man får ringa ÅF och höra med dem. Valven kostar mellan 500-800, tror jag, beroende på storlek. Deuber påstår att de är speciellt gjorda och därför inte går att göra själva och också därför de är dyra. För till Dressage och Island ser det ut att vara ett böjt plattjärn bara, men jag frågade min sambo som är expert på metaller då han i hela sitt yrkesliv jobbat inom verkstadsindustrin och speciellt med olika metaller.

Han säger att järnet är i fjäderstål som då är härdat för att det ska kunna svikta en aning. Att göra såna egna är lite krångligt, möjligen kan man ta meden av en spark(!) värma och böja till, men det är lite vanskligt.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Och så detta med framvalvsstorlek.
Ja, precis. Jag har för mig att jag läst någonstans hur många grader ST:s valvstorlekar motsvara men hittar det inte nu. Om jag nu mätt min häst till ca 105 grader idag, vad ska ha ha för valvstorlek då? Jag blir lite förvirrad av att han kan ha valv 3 på sin Comfort (och då ligger den mer i framvikt än bakvikt) och på Dressagen verkar valv 4 var vara för litet????

Dessutom - vilken sitstorlek tror ni som är insatt, att det är på Dressagen i filmen? Jag har hela tiden trott att det är en S1:a, dvs 17,5" men ser nu på försäljarens hemsida att det påstås vara en S2:a, dvs 18,5"!!! Men HUR mäter de då sitsen? Lägger de måttbandet längs med lädret eller mäter med stock från bak- till framvalv? Det blir ju helt olika mått och jag kan ALDRIG tänka mig att denna sadel är 18,5" - jag skulle ha kunnat simma runt i en så stor sadel!

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Det ska inte vara "beroende på storlek" det ska vara beroende på modell!!!

Jösses, jag är alldeles bortkollrad ikväll - det snurrar sadlar i hela hjärnan och jag vet inte vad jag ska bestämma mig för.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 620
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Freazer
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 625
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 159
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp