Star Trekk Island och Dressage

Sv: Star Trekk Island och Dressage

När jag hade en ny Island och en ny Dressage hemma såg jag att det var stooor skillnad på bredden på kanalen, Dressagen var mkt smalare. (

I min photobucket finns bilder på den Dressagen jag hade hemma. Det var knappt någon kanal alls på den, och när stoppningen väl hade fått sätta sig kan jag föreställa mig att kanalen inte existera ö h t. Dessutom hade bossorna en obehaglig tendens att rulla utåt när man spände gjorden (bossorna satt ju inte fast på mitten och var väldigt löst stoppade), vilket gjorde att plastbiten på ovansidan av bossan (som skulle stabilisera sadeln och som låg lös i bossan) kom ner mot ryggen.

Jag vågade helt enkelt inte prova sadeln under ryttare, det kändes inte aktuellt heller. Sned, olikstoppad i höger respektive vänster bossa och med SÅ smal kanal.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Det låter ju inte bra alls.. Fy så svårt det är med sadlar...Inte ens de bomlösa är lätta ha och göra med..
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Tack för tråden - den är intressant. Har just själv funderat på en ST Island/Dressyr till vår ena islänning efter att ha kämpat med diverse mer eller mindre opassande bomsadlar.
Men man blir ju faktiskt litet bekymrad över alla kommentarer om sneda o ojämna sadlar :confused:
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Ja, det är såklart inte roligt att få hem en som är sned och som måste returneras...
Men varje seriös ÅF kollar ju igenom sadeln, så jag förstår inte hur dessa sneda kommer ut till kund :confused:

Vissa snedheter kan ju komma fram senare, och där är det ju svårare, kan ju också bero på sned häst/ryttare. Men sadeln ska kollas igenom innan leverans anser jag.
Och alltså borde man bara behöva oroa sig för att man får vänta 8v till innan man får den sadel man beställt.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag kommer ihåg att du berättade detta men så illa var inte alls den här sadeln - tvärtom! Vi försökte att öht se skenorna men lyckades knappt. Visst är stoppningen mjuk men inte överdrivet.

Jag ska jämföra med dina bilder - återkommer!
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Nu har jag tittat i din photobucket och NEJ, NEJ, NEJ så såg inte den sadel ut som jag hade hem!!!

Kanalen var mycket bredare och bossorna inte lika "runda" liksom in mot kanalen. Och den var inte så sned - det enda som var var att bakvalvet såg ut att svänga lite till höger jämfört med mitten på framvalvet om man såg den bakifrån.

Och apropå skenorna så fick jag också leta ordentligt innan jag kände dem.

Så det är verkligen en förbättring mellan din och den jag hade hem. Hoppas bara att det håller i sig till exemplaret jag får hem. Jag kan då fota den och lägga upp bilder så får vi jämföra!

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Känns så himla trist att Deuber har så bråttom att få ut grejorna att det blir sådana misstag. Och att det finns så slarviga/okunniga ÅF att dessa sadlar hittar ut till konsumenter.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Var tog ni vägen alla ni som ville se bilder? Eller är det för att det har varit helg och alla har varit ute och ridit i vackra vädret för isf är ju det en godtagbar ursäkt! :D

/Camilla

Jag har varit ute hela helgen ja :p

Tyckte Dressagen såg ut att ligga bäst och det syndes så på filmerna också. Han blir nog jättefin i den bruna :love:
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

sa de nåt nät du beställde varför de va sneda och ojämna?
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag har pratat med en som har stor erfarenhet av ST och fått två möjliga anledningar:
1) Eftersom sadeln är bomlös så kan den vridas lite i frakten och detta går då till sig efter 10 minuters ridning.
2) Går det inte till sig så är det så att sadlarna tillverkas per hand av flera olika sadelmakare och det är svårt då man inte har en bom att gå efter så har man otur kan man få en sadel som inte är ett bra exemplar, helt enkelt.

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag har också hört förklaring 1, men det köper jag inte, i så fall har man ju pckat sadeln helt galet.

Förklaring 2 i kombination med orutinerade hantevrkare skulle jag gissa på.

Men frågan är ju varför ÅF skickar ut en sned sadel?
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

:banana:

ÅF mailade idag och berättade att min sadel är på ingång i nästa vecka!

Det tog lite tid (ungefär de 8 veckorna max som de lovades i början) men nu är den äntligen på gång! :D

Kommer att ta bilder för att visa hur rak/sned den är vid ankomst och återkommer med ridrapport efter någon veckas ridning.

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Ploppar in med lite nytagna bilder på mina snygga Startrekk Island sadel som jag är jättekär i fortfarande efter många månader! :love:
2337750353_68de1f32a1.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2021/2337750353_68de1f32a1.jpg?v=0

2337748111_b0cf9e284e.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2393/2337748111_b0cf9e284e.jpg?v=0

Fortsätter att rekomendera den starkt! :angel:
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

hur har det gått? har du fått sadeln? ska själv ta hem en dressage för utprovning och det va jätte kul att se dina bilder och filmer!! ska bli så hilma kul att testa sadeln efter allt jag hört om den!
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Kul att du fått ut något av tråden! Det var liksom hela meningen med det för man vet ju själv att man skulle vilja veta MASSOR av den sadel man är intresserad av INNAN man tar hem den... :)

Jag har tyvärr inte fått den ännu. Postgången från Tyskland och hit är tydligen långsam och sen har det ju varit påsk också.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 629
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Freazer
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 773
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 207
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp