Star Trekk Island och Dressage

Sv: Star Trekk Island och Dressage

Och jag opererade knäet i tisdags och kan inte riktigt sova på nätterna... ;)

Rejäl manke men kanske inte för hög ändå. Vi kollar och ser!

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Tyvärr tror jag att den långa manken kommer att förhindra att Dressagen sitter bra på kusen.

Vi hade en ny Dressage hemma till lång- och högmankade fullblodet. Den funkade hyfsat vid själva manken (början) men gick i där manken möter ryggen s a s (där ryttarens vikt kommer). Sedan hade vi lite andra problem med just det exemplaret, men det är en annan femma.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

här kommer en påminnelse som utlovat :) med tanke på lovisaleonoras inlägg vore det kanon om du hade kunnat kolla hur det ser ut "där manken möter ryggen". har sänkt förhoppningarna lite nu ang. sadelns passform vid manken, men någonstans håller jag fortfarande tummarna...
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

:D

Du får lugna dig lite - hästen är fortfarande på kurs, jag hoppar fortfarande på kryckor.... ;)

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

*K-L*

Jag har en ev beg.star trekk gaiter på gång. Hoppas den kan man passa en kort varmblods rygg med en del manke. Det är den gamla modellen med flyttbara paneler undertill,:laugh:
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag har tyvärr igen erfarenhet av de sadlarna men bomlösa överlag kan vara problematiska med hästar med mycket manke. Fast det kanske bomsadlar är med? ;)
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Ja så mycket manke har han ju inte, men den är ju inte som en islännings:D
Hoppas den kan passa. Har en Barefoot nu och den ger ju inte så mycket mankfrihet, fast den är underbar på många andra sätt:)
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Knapplån

Har med stort intresse följt tråden!
Skulle behöva snika lite på Era kunskaper och åsikter angående ST dressage till treåring... Är inne på bomlös till min PRE/XX-korsning men velar fram och tillbaka. Har även kollat runt på rena isissadlar, typ Kariflex, men åååh, vad svårt det är.
Har inga bilder på hennes rygg, men det går att ordna. För- och nackdelar med bomlös till unghäst?
(Förlåt förlåt för trådkap!!)
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Helt okej med trådkap så länge vi pratar dessa sadlar och unghästar, annars finns det mängder med trådar som allmänt behandlar unghästar och bomlösa.

Har dock inte själv haft en ST på någon unghäst men min kompis har en 4-årig valack som är riden i bomlöst hela tiden och han har finfina ryggfiléer! :) Nu är han av en ras som naturligt är ganska välrundade över ryggen (Morgan) men det är väl din PRE-korsning också?

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag är som sagt sugen på en sådan till min, hon blir tre nästa år. Det kanske finns lite mer begagnat tills dess, hoppas jag :D
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Hrm... Just nu ser hon ut att vara sin spetiga fullblodsmamma upp i dagen, men det kommer säkert att förbättras. :)
Red första "uteritten" i kväll:love:, och jag känner att den sunkiga bomsadeln jag har som slit-och-släng inte precis är den optimala.
Har bestämt mig i det närmaste för en ST Dr men vill jättgärna höra Bukes samlade hjärntrust bolla för- och nackdelar. (Varför unna sig en god natts sömn, liksom?;))
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Undrar varför de tog bort den gamla modellen med flyttbara paneler, tycker det verkare mer praktiskt, att man kan anpassa den efter hästen mer:) Hoppas min ev gaiter kan passa min pålle:love:
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag upplevde idéen med panelerna som lyckad, men resultatet som en komplett flopp.

För oss blev de vanliga panelerna helt platta, de tjockare rullade (övre och undre lagret i bossan var inte samma material, och det ena rullade på det andra vilket gav hästen fullkomligen panik redan i skritt).

Vet att det funkat för vissa, men i "min krets" där flera haft olika modeller av ST med flyttbara paneler använder ingen sin sadel idag.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

I "min krets" finns fyra ST sadlar i olika modeller med flyttbara paneler (dock ej dressyr eller gaiter men Western, Comfort och Espaniola) och alla använder sin sadel idag och är dessutom nöjd med den. Western har fått tjockare paneler det är det enda. Min förra (Comfort) har dessutom gått vidare till en kompis som har den på sin unghäst. Med originalpaneler UTAN att de varken är platta eller felande på annat sätt. Och då är den sadeln 3 år gammal och har gått många mil...

Ingen häst har panik i någon gångart utan de är istället välmusklade och välmående och arbetar gärna och avslappnat. :)

Så antingen ser vi inte felet på våra sadlar (varken ET eller sadelprovare heller) eller så har vi råkat få mycket bra exemplar. ;)

Kanske är det för att ingen av oss köpt sadlar direkt de kommit ut utan väntat tills att "barnsjudomarna" är borta?

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag hoppas denna sadlen kan vara bra! Den är ju två år gammal och verkar ha blivit använd, panelerna ser inte insjukna ut heller, vad man ser på bilder. Iden är ju bra med med en bomlös sadel som ser ut som en bomsadel. Har haft känningar i min ena höft av den sadlen jag har nu, så hoppas verkligen det funkar med denna.:bump:
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag vet att många är nöjda, jag vill bara nyansera den bild som emellanåt ges att bomlöst är en "one-size-fits-all" lösning, det passar inte alla hästar och inte alla ryttare.

Och det var väldigt surt att få de här problemen, att sitta med en nyköpt sadel som inte går att få rätt på är ingen höjdare. Kan vara bra för de som funderar på att investera i en begagnad att få lite tips om vad man ska titta på, vad som är bra att tänka på vid tillpassningen etc. Jag har t ex inget exempel på att hästen behöver tillvänjning med bomlöst, att den uppvisar obehag i början för att sedan vänja sig- ett argument jag hört från rätt många som i sin tur fått höra det av säljaren. Visar hästen obehag ska man ta det på allvar, oavsett bom- eller bomlös sadel.

Jag är inte anti-bomlöst, vi har bomlöst även om den f n hänger då vi rider i bomsadel.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag vet att många är nöjda, jag vill bara nyansera den bild som emellanåt ges att bomlöst är en "one-size-fits-all" lösning, det passar inte alla hästar och inte alla ryttare.
Det är ju visserligen bra men i den här tråden så upplever jag inte det som att de framställts som någon superlösning. Jag ratade ju Islandssadeln ganska friskt....

Så jag ville bara nyansera bilden du ger av ST.

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag ratade ju Islandssadeln ganska friskt....

Vilket gör mig sååå osäker när jag hört att Skuggi och Yehanny är så nöjda med sina. Jag vill ju helst ha en islands,
känns som att den skulle ligga fint på en av mina tre.

Men jag vågar inte ens prova, och börsen säger att jag inte har råd heller egentligen.

Men hur upplever du (eller medis) att balansen är i sadeln, måste man vara en ryttare med klister i rumpan eller kan man vara lite obalanserad och ändå sitta kvar? :confused:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 621
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Freazer
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 724
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 184
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp