Stark häst

Snus-Oskar

Trådstartare
Hejsan !
Skulle vilja ha lite tips hur man ska göra, våran dotter är 12 år inte så stark ännu.
Vi har en tinker som hon rider, han är för det mesta jätte snäll, men han drar med henne och hon orkar inte hålla honom riktigt , hur ska vi göra ?
Hon är inte ett dugg rädd att rida honom , men det är ju inge kul när han inte vill lyda henne.
Tacksam för svar Camilla
 
Hejsan !
Skulle vilja ha lite tips hur man ska göra, våran dotter är 12 år inte så stark ännu.
Vi har en tinker som hon rider, han är för det mesta jätte snäll, men han drar med henne och hon orkar inte hålla honom riktigt , hur ska vi göra ?
Hon är inte ett dugg rädd att rida honom , men det är ju inge kul när han inte vill lyda henne.
Tacksam för svar Camilla
Har ni kontakt med tränare?
 
Hejsan !
Skulle vilja ha lite tips hur man ska göra, våran dotter är 12 år inte så stark ännu.
Vi har en tinker som hon rider, han är för det mesta jätte snäll, men han drar med henne och hon orkar inte hålla honom riktigt , hur ska vi göra ?
Hon är inte ett dugg rädd att rida honom , men det är ju inge kul när han inte vill lyda henne.
Tacksam för svar Camilla
Det har inte med dotterns styrka att göra, för styrka ska man inte använda när man rider och speciellt inte på en stark häst. Rid för en tränare så att hon lär sig tekniken. :)
 
Ta hjälp av en duktig tränare så hon lär sig att rida den med små hjälper och att hästen lyssnar på henne. Jag är dock av den åsikten att man hellre betslar upp under en kort period än att det blir dragkamp, därefter kan man betsla ner igen. Hackamore fungerar bra på många starka hästar också! Men om ni bestämmer er för ett lite skarpare bett så måste du se till att hon rider med mjuk och stilla hand, inget slitande! Hoppas det går bra:)
 
Stark som att hästen springer iväg/springer för fort?
Isåfall:

En grej jag fått lära mig är att påverka hästens fart/energi med min egen energi. Tex kan man sjunga/nynna en låt lååångsamt för att påverka hästen, tex imse vimse spindel elr är troll mor har lagt sina elva små troll visan.

annan bra grej om man travar å vill sänka farten är att byta sittben var 3e elr 5e steg. skitjobbigt för hästarna men super nyttigt😄

detta brukar funka på de hästarna ja rider. :)
 
Med risk för att få halva Buke efter mig... 🙈:

Byt bett till ett skarpare tills vidare, gärna till nåt med hävstång tex Kimblewick, eller ett baby pelham i andra hand med delta så barnet slipper bråka med dubbla tyglar. Under tiden låt barnet träna för tränare så hon lär sig hantera hästen samt ev låt en duktig vuxen rida den några ggr och provocera fram beteendet så det kan korrigeras. Precis som några redan skrivit så sitter ju egentligen inte kontrollen i rå styrka, men eftersom hästen kommit på hur den ska göra för att komma undan måste man försöka bryta cirkeln på nåt sätt.

Tinkrar/irish cobbar är rätt speciella hästar har jag fått lära mig den hårda vägen efter att ha haft en...De verkar ofta vara rätt intelligenta och egensinniga av sig och kan vara ganska brötiga i hanteringen och som pansarvagnar i ridningen om de känner för det. Läser man på brittiska hästforum där ju denna ras är vanlig att äga så märker man att folk titt som tätt har samma problem. Min tex hade lärt sig när han var yngre hur han skulle göra för att slita sig loss när man ledde honom, då tidigare ägare var rädd för honom och lät honom hålla på. Tog väldigt konsekvent och tydlig hantering i repgrimma och ledrep av alla som hanterade honom på daglig basis innan han lärde sig att det inte var lönt att sticka.
 
Med risk för att få halva Buke efter mig... 🙈:

Byt bett till ett skarpare tills vidare, gärna till nåt med hävstång tex Kimblewick, eller ett baby pelham i andra hand med delta så barnet slipper bråka med dubbla tyglar. Under tiden låt barnet träna för tränare så hon lär sig hantera hästen samt ev låt en duktig vuxen rida den några ggr och provocera fram beteendet så det kan korrigeras. Precis som några redan skrivit så sitter ju egentligen inte kontrollen i rå styrka, men eftersom hästen kommit på hur den ska göra för att komma undan måste man försöka bryta cirkeln på nåt sätt.

Tinkrar/irish cobbar är rätt speciella hästar har jag fått lära mig den hårda vägen efter att ha haft en...De verkar ofta vara rätt intelligenta och egensinniga av sig och kan vara ganska brötiga i hanteringen och som pansarvagnar i ridningen om de känner för det. Läser man på brittiska hästforum där ju denna ras är vanlig att äga så märker man att folk titt som tätt har samma problem. Min tex hade lärt sig när han var yngre hur han skulle göra för att slita sig loss när man ledde honom, då tidigare ägare var rädd för honom och lät honom hålla på. Tog väldigt konsekvent och tydlig hantering i repgrimma och ledrep av alla som hanterade honom på daglig basis innan han lärde sig att det inte var lönt att sticka.
Betslar upp gör man för finlir inte för att bli starkare själv och man ska verkligen veta vad man gör och hur det påverkar hästen innan man gör det. Få tolvåringar har mognad nog att man kan kräva det ansvaret av henne som det innebär att rida på ett skarpt bett. Glömmer hon bort sig, tar hårt och skadar hästen i munnen, hur tror du att hon känner då?
Hästen kommer alltid vara starkare än människan och det enda som händer är att det blir en dragkamp och hästens mun far illa. Bryter cirkeln gör man genom att lära ryttaren hur man rider en häst på ett schysst sätt och eventuellt om det behövs så utbildar man även hästen.

Vill man visa råstyrka, knäcka hästen genom smärta och lära in hjälplöshet så anser jag inte att man ska pyssla med hästar eller andra levande ting. Då får man pyssla med ickelevande ting istället som man kan utöva sin maktlystnad över.
 
Betslar upp gör man för finlir inte för att bli starkare själv och man ska verkligen veta vad man gör och hur det påverkar hästen innan man gör det. Få tolvåringar har mognad nog att man kan kräva det ansvaret av henne som det innebär att rida på ett skarpt bett. Glömmer hon bort sig, tar hårt och skadar hästen i munnen, hur tror du att hon känner då?
Hästen kommer alltid vara starkare än människan och det enda som händer är att det blir en dragkamp och hästens mun far illa. Bryter cirkeln gör man genom att lära ryttaren hur man rider en häst på ett schysst sätt och eventuellt om det behövs så utbildar man även hästen.

Vill man visa råstyrka, knäcka hästen genom smärta och lära in hjälplöshet så anser jag inte att man ska pyssla med hästar eller andra levande ting. Då får man pyssla med ickelevande ting istället som man kan utöva sin maktlystnad över.


Man kan slita rätt ordentligt med vanliga tränsbett också. Tycker inte det är fel att betsla upp, men alla är har rätt till sin egen åsikt.

Angående det andra stycket förstår jag inte hur du associerar uppbetsling en kortare period med maktlystenhet, snacka om att dra höga växlar 🙄
 
Betslar upp gör man för finlir inte för att bli starkare själv och man ska verkligen veta vad man gör och hur det påverkar hästen innan man gör det. Få tolvåringar har mognad nog att man kan kräva det ansvaret av henne som det innebär att rida på ett skarpt bett. Glömmer hon bort sig, tar hårt och skadar hästen i munnen, hur tror du att hon känner då?
Hästen kommer alltid vara starkare än människan och det enda som händer är att det blir en dragkamp och hästens mun far illa. Bryter cirkeln gör man genom att lära ryttaren hur man rider en häst på ett schysst sätt och eventuellt om det behövs så utbildar man även hästen.

Vill man visa råstyrka, knäcka hästen genom smärta och lära in hjälplöshet så anser jag inte att man ska pyssla med hästar eller andra levande ting. Då får man pyssla med ickelevande ting istället som man kan utöva sin maktlystnad över.

Bra skrivet! :bow::bow:

Betsla upp kräver en annan nivå av ridning, har man ett grundläggande problem behöver man hjälp av tränare och lära sig rida hästen först. Eller kanske lämna hästen på tillridning/hantering och därefter få hjälp med att lära sig rida hästen med små mjuka hjälper.
 
Jag kan ju bara berätta hur det har funkat för mig med vanligt tränsbett vs starkare bett. Jag har ridit större delen av mitt liv på ridskola. Tränsbett har varit normen kombinerat med ridskolehästar som inte varit speciellt känsliga i munnen utan vana vid okänsliga händer. Jag kände att mina händer blev hårdare och hårdare och jag visste inte hur jag skulle komma ifrån det. Jag försökte verkligen och till viss del blev det bättre. Det som har funkat bäst för mig var när jag började rida en westernhäst med fin känslig mun och ett westernstångbett (=skarpt bett). Nu kommer jag ofta på mig själv med att hålla tyglarna mellan tumme och pekfinger mycket löst för mer behövs inte. Blir hästen taggad i galoppen behöver jag aldrig göra så mycket med mina händer. Små små hjälper räcker. Jag tror att det är svårt att lära sig bli mjuk och fin i händerna på en häst med hård mun. Om man redan kan det där med att rida med mjuka fina händer kan man lära en häst bli mjuk och fin i munnen. Men kan man inte det så blir det svårt att lära sig det på en häst med hård mun och kräver en duktig tränare och gärna en duktig ryttare som kan rida ens häst regelbundet med mjuka fina händer så hästen lär om.

Om ett tag ska jag rida en lektion på ridskolan igen. På en häst jag ridit rätt mycket när jag gick där innan. Det ska bli väldigt intressant att se hur min ridning ändrats av att jag vant mig av vid hårda munnar och tränsbett. Jag tror att mina händer har blivit mjukare och mer exakta. Det är iaf så det känns. Man får ju en mycket snabbare respons med en skarpare bett och då är det lättare att lära sig exakta små rörelser än om de små rörelserna inte får någon effekt. Sen är ju western annorlunda och jag tror att det gynnat min ridning.

Med det sagt så tycker inte att TS barn ska byta till ett skarpare bett på egen hand. Ta hjälp av tränare först. Rid några träningar för tränaren med syfte att tränare ska lära känna ekipaget och försöka hjälpa dem att lära om. Prata sen med tränaren och hör om hen skulle rekommendera ett annat bett och rid med detta nya skarpare bett bara på träningarna till en början tills barnet lärt sig hantera det.
 
Risken med att betsla upp är att man får ännu starkare häst, sett och hört det hända.
Jag tror som många redan skrivit att det bästa i den här situationen är att ta hjälp av tränare, så barnet lär sig rida hästen med hjälp och stöd av tränaren.

Den enda styrkan man behöver när man rider är i bålen, för det är där ens egna balans sitter.

Om en häst inte lyssnar får man börja öva lydighet och det är perfekt att göra det ihop med en tränare tills man kan göra det själv.

Hästen jag hade kunde bli stark också, men vi övade mycket lydnad både för tränare och på egen hand och kunde rida med små fina hjälper och få hästen att göra det jag bad om.
 
Man kan slita rätt ordentligt med vanliga tränsbett också. Tycker inte det är fel att betsla upp, men alla är har rätt till sin egen åsikt.

Angående det andra stycket förstår jag inte hur du associerar uppbetsling en kortare period med maktlystenhet, snacka om att dra höga växlar 🙄

Ja det kan man och redan det är illa. Ett skarpare bett i de händerna gör inte att det slits mindre men skadorna blir ännu allvarligare.

Vill man bryta en ond cirekl med våld så ja, då är man maktlysten. Då vill man inte lösa problemet utan dölja det genom mer våld.
 
Grejen med tinkrar/irish cob är att trots att de kan variera i del i storlek är de rätt ofta rätt maffiga, starka och med rejäla halsar. Sätter de halsen emot dig har du inte en suck. Det har tillochmed utvecklats ett speciellt bett med dessa hästar i åtanke (Swales, där kan vi snacka tortyrredskap) som en del rider på i Storbritannien.

Jag tycker det kan vara mer juste mot hästen att byta till ett bett där det är något enklare att påverka halsen i detta fallet, istället för att dra sönder munnen på dem med tränsbett. Ett kimblewick är ett relativt milt bett och många hästar föredrar den framför andra mildare bett. När jag köpte min tinker hade han kimblewick, dock bytte jag i just det fallet till tränsbett pga där behövdes ju helt enkelt inte ett skarpare bett i ridningen. Man måste ju hitta något som funkar även om man parallellt bör ta hjälp av tränare.
 
Grejen med tinkrar/irish cob är att trots att de kan variera i del i storlek är de rätt ofta rätt maffiga, starka och med rejäla halsar. Sätter de halsen emot dig har du inte en suck. Det har tillochmed utvecklats ett speciellt bett med dessa hästar i åtanke (Swales, där kan vi snacka tortyrredskap) som en del rider på i Storbritannien.

Jag tycker det kan vara mer juste mot hästen att byta till ett bett där det är något enklare att påverka halsen i detta fallet, istället för att dra sönder munnen på dem med tränsbett. Ett kimblewick är ett relativt milt bett och många hästar föredrar den framför andra mildare bett. När jag köpte min tinker hade han kimblewick, dock bytte jag i just det fallet till tränsbett pga där behövdes ju helt enkelt inte ett skarpare bett i ridningen. Man måste ju hitta något som funkar även om man parallellt bör ta hjälp av tränare.
Och jag tycker att det är bättre att lära sig rida. Handen bör inte stå för mer än några futtiga procent och då rent finlir. Resten ska sätet stå för. Vilket bett hästen föredrar är en helt annan sak, det har med anatomi att göra men man ska inte byta bett för att bli starkare själv. Då är man ute på tunn is.

Man har aldrig en suck om en häst sätter emot. Inte ens om en shettis sätter emot. Med eller utan stark hals (jag har förövrigt enbart sådana hästar då jag gillar typen) men att tro att det problemet kan lösas med våld är helt enkelt inte rätt väg att gå.
 
Är det eran häst?
För då kanske ni kan prova olika bett? min häst blir stark på delade bett, men mycket lättare i munnen på ett rakt bett med fasta ringar.

Om man vill prova något lite starkare är kimblewick när man fäster tyglarna i översta hålet lite starkare än ett vanligt bett men fortfarande inget starkt bett.
Men ska man prova kimblewick ska det vara rakt utan tungfrihet och ingen snokrem eller annat som stänger igen munnen, så hästen kan gapa och tugga
 
Rider både med tränsbett och stångbett, samt bettlöst. Väljer efter syfte och mål då dessa har olika inverkan på hästens mun och huvud. Generellt tycker jag att man ska vara försiktig med att dömma andra. Jag tänker inte diskutera vad som är mildast eller starkast, men jag anser att man som ryttare har ett ansvar att ha kunskap om den utrustning man väljer, hur den fungerar och inverkar på hästen. Det finns mycket fakta att läsa om olika bett och bettlöst alternativ om man letar lite. (Och ännu mer troende, tyckande och tänkande, men det är jag inte mycket för).

Så till mitt råd: ta hjälp av en tränare som ni har förtroende för och väljer ni att byta bett så läs på. Sedan kan det ur säkerhetsperspektiv vara bra att ha en nödbroms på en häst som drar iväg. Jag använder mig av att ta ena tygeln bakåt så att hästen måste vända huvudet, (man måste ju då släppa lite på den andra tygeln).
 
Inte skarpare bett till ett barn som antagligen håller i för glatta livet när hästen blir stark och inte ger ngn som helst eftergift. Hästen blir kanske stark för att barnet håller i för mkt. Skaffa en tränare istället.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 117
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 282
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
909
Senast: Oknytt
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp