Bukefalos 28 år!

Starka bett i hoppning?

H

Hoppla

Varför har näst intill alla skarpa bett på sina hästar uppe på 160 nivå? Jag har nog aldrig sett en ryttare tävla med ett vanligt 2 delat (förutom hon som t.o.m red utan träns). Varför? Varför försöker de inte få sin häst tillräckligt känslig i munnen istället för att betsla upp dem?
 
Sv: Starka bett i hoppning?

För att på den nivån måste du ha ett bett som du verkligen kan finlira med! Och hästarna är väl ofta inte dom enklaste heller, utan är taggade och vet precis vad dom ska göra!
 
Sv: Starka bett i hoppning?

Senast jag kollade på en tävling var det minst tre stycken som red på vad som såg ut som enkla tränsbett.
 
Sv: Starka bett i hoppning?

Jag tycker att jag har sett en hel del som rider på vanliga tränsbett som antagligen är två eller tre delade.

Men på den nivån är de flesta ryttare så duktiga att de klarar av att rida med skarpare bett, vilket många antagligen gör för att med snabba och små hjälper kunna reglera sina hästar bakåt på svåra banor.

Jag njuter dock av att se ryttare som hon från new zealand när hon red Delphi i världscupfinalen på tränsbett och utan sporrar och spö :love:. Bra ridning ska se enkelt ut där häst och ryttare har ett fint samspel, tycker jag!
 
Sv: Starka bett i hoppning?

För att på den höjden får det bara inte bli fel. Hellre ett skarpt bett o små signaler än att behöva slita o dra som en tok på ett vanligt tränsbett.
 
Sv: Starka bett i hoppning?

Kan också tänka mig att de inte rider på de betten hemma, utan har dem som tävlingsbett då hästarna med all säkerhet blir mer explosiva på tävling. Sedan vill det till att du kan reglera hästen rätt på en stor hoppbana utan att det blir en dragkamp och hästen kommer fel på hinder. Nu pratar jag inte om risken av att få en rivning bara, utan även risken som det innbär att hoppa 1,60 hinder där det är så mycket mer tekniska banor och svårare hinder vilket skulle innebära en stor skaderisk på en väldigt värdefull häst om den inte lyssnar på bettet.
 
Sv: Starka bett i hoppning?

Det är lite som att fråga varför man inte använder ett cykelstyre för att manövrera ett jetplan.
För övrigt håller jag med ovanstående talare.
 
Sv: Starka bett i hoppning?

i de stall jag jobbat i så har nästan alla hästarna haft tävlings bett+ nosgrimmor som är lite skarpare, på träningar hemma så har alla haft 2-3delade träns bett. hästarna tävlades på 140-150+ nivå.
 
Sv: Starka bett i hoppning?

Det är min erfarenhet också!
Hemma rids hästarna på vanliga bett och specialgrejerna kommer fram vid tävlingar och träningar på högre höjder.
Hade man ridit på dom skarpa betten hela tiden så hade dom mist sin funktion.

Har själv anammat det tänket och har ett tävlingsträns som bara används vid hoppning.
Det är ett vanligt tredelat bett men inte likadant som dom jag rider på annars.
Den lilla skillnaden gör ganska mycket.
 
Sv: Starka bett i hoppning?

Allt handlar om den yttersta perfektionen...

Titta på alla dressyrekipage, i hög klass måste de tävla med sporrar och kandar, för att visa den yttersta perfektionen.

Vill visa ett exempel... Angelica Augustsson och Mic Mac, den hästen är mer vild än tam på hoppbanan, starkt bett på! Men hemma och under markarbetspass rider hon på ett mer eller mindre vanligt tränsbett...
 
Sv: Starka bett i hoppning?

Om du bara visste vad duktiga många i världstoppen är på att rida. Helt sinnessjukt.

Hur som haver. Ryttarna som jag sett rider och tränar sina hästar på vanliga tränsbett. Sen på tävling är det vissa som betslar upp hästarna för att ha lite bättre kontroll.

Dock är jag faktiskt förvånad eftersom många inte betslar upp heller. JAG hade inte velat ratta runt en aspigg hoppkanon runt en 1.60-bana på ett tränsbett :crazy:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 037
Senast: villhöver
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 520
Senast: Sootie
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 151
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp