Starka viktbärande raser?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 117
  • Visningar Visningar 14 262

Enya

Trådstartare
Vilka raser räknas som viktbärande?
Fjording vet jag, nordsvensk och islandshäst likaså, men vad finns det för fler som är viktbärande?

Säg att jag väger 150 kg ( obs, så är det inte alls !), kan jag rida ett svenskt halvblod på skogspromenader? Orkar en nordis mer än ett stort halvblod? Hur pass mycket orkar islandshästar?

Sv: Starka viktbärande raser?

beror ju lite på hur pass balanserad man är. en nybörjare på 150kg skulle jag inte släppa upp på mitt halvblod men en rutinerad ryttare skulle nog gå finemang.

Vissa welshcobbar är viktbärande beroende på rygglängden. Mitt ena sto har burit ryttare som vägt runt 130 kg utan problem och såg inte det minsta berörd ut (då var hon 4 år) Jag och min man har dessutom ridit samtidigt på henne och då vägt runt 130 kg tillsammans.

vad är det för mankhöjd på henne? trodde inte cobbar var så viktbärande ändå. :)

Araben är en mycket viktbärande ras.

ännu en ras som jag har fått för mig är klena. undrar om det är pga deras kroppsbyggnad?

Man ändrar sig när man sitter på dem (eller när man ska prova ut sadel); det är massa i araber. De ser klena ut, men de är det inte.

Rätt mig om jag har fel Welsh men är inte cobben just framavlad för att vara viktbärande? Vuxen ponny typ...

Att sen araben är viktbärande är ju ganska "självklart" då den i sitt hemland mest rids av män... Sen har den ju fått något "mesrykte" här i väst att den bara är till för utställningar och "småtjejer"... Att den är en utmärkt teräng häst glömmer många bort...

Jag skulle nog vilja säga att alla lite större normal avlade raser är viktbärande med en välbalanserad ryttare och normala ryggmuskler...

desiree skrev:
ännu en ras som jag har fått för mig är klena. undrar om det är pga deras kroppsbyggnad?

Jag vet inte om det var mitt inlägg du svarade på men...

Tja, det finns många fördomar om araber - tyvärr.
100 kg + utrustning kan du slänga upp på en arab utan problem. Det är en stark och hård ras med en exteriör som tål mer än många andra raser. Ursprungligen användes de ju endast av män och skulle då bära både ryttare och packning genom öknens heta sol i många, många timmar. :)

//C

desiree skrev:

Inte så bra bild, men här rider min man på vårt avelssto Jubilanta. 95 kg + westernsadel bör bli ca 110 kg... Jag vet inte om man kan säga att hon ser liten och klen ut... :angel:

Urbanrider.jpg

Carina på Silver Arabians

PS Innan ni klagar på hans sits eller nå't... Det var väl kanske 5:e gången han red överhuvudtaget. ;)

Jag TROR att New Forest är en viktbärande häst, som ska klara vuxna ryttare utan problem! :p

Njaei, min medrytterhests eiers mann(!) måtte selge sin overvokste (154) new forrest fordi den fikk problemer pga. vekten hans; han er 85 kg.

desiree skrev:

Det beror ju lite på typ/blodslinjer och HUR den är uppbyggd/musklad....
En ung, otränad häst kanske inte är så viktbärande direkt, men f.ö. måste jag nog tillstå att arabhästen är generellt en mycket viktbärande häst i sig...
Jag är tyvärr inte av den anorektiska typen av ryttare :( men mina araber klarar mig utan några som helst problem. Har till dags dator, efter 31 år med rasen, aldrig träffat på en enda arab med ryggproblem eller hältor och dylikt....Vare sig det beror på ridning eller annat.....Tur enligt somliga....vad vet jag, min erfarenhet säger mig att araben ÄR en viktbärande, stark, uthållig och sund/frisk häst med mycket intelligens, positivism och fantastiskt lynne.....Inga nervklena, spagettihästar som inte klarar av at ridas på....
Deras ursprungliga syfte var och ÄR att vara RIDHÄST!!!!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Basjkiren finns också som tillhör de viktbärande hästarna.
M vH Mannis

Mina cobbar är mellan 147-150 höga (de vuxna) :) I wales så är det vuxna karlar som rider dem. Har för all del sett vuxna karlar ridandes på Mountain hingstar med :crazy: utan att de gått av på mitten.

av på mitten är det nog få hästar som gör :p

men av intresse, du som uppfödare, hur resonerar du när du ska sälja hästar? storleksmässigt alltså.

desiree skrev:
det ser ju inte ens oproprtionellt ut :)
Nej, just det. Det är lite av min poäng. Och ändå är mannen 182 cm och hästen 150 cm... Det är massan som gör det inte höjden. Jag hade ett arabsto tidigare som också var 150 hög, men betydligt tunnare, kortare, mindre överhuvudtaget. DÅ såg det oproportionerligt ut. Och HON tyckte att han var väl tung... :)

Jag som är uppväxt på 60-70-talet har inte riktigt förstått det här med storlekshysterin som är nu. Då var de "stora" hästarna ca 160. Nu ska varenda liten tanig tjej ha en häst som är minst 175. Jag tror faktiskt att hästar inte är gjorda för att vara så stora. Det är vi som har avlat fram storleken och jag tror att vi kommer att få betala för det i framtiden i form av hästar som håller sämre.

carinaso skrev:
Jag som är uppväxt på 60-70-talet har inte riktigt förstått det här med storlekshysterin som är nu. Då var de "stora" hästarna ca 160. Nu ska varenda liten tanig tjej ha en häst som är minst 175. Jag tror faktiskt att hästar inte är gjorda för att vara så stora. Det är vi som har avlat fram storleken och jag tror att vi kommer att få betala för det i framtiden i form av hästar som håller sämre.

:bow: :bow: :bow:

mvh
Carina på Cesam Arabians ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 429
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 115
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Zpunk
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 064
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Minska antalet fästingar på katt
  • Smitare - hur gör ni?