Enya
Trådstartare
Sv: Starka viktbärande raser?

Nobbeled skrev:Det var jag som vägde 135 när jag red........ varför ska jag glömma detta? Hästen lever fortfarande och mår bra, dessutom gör jag det oxå.
Jag är fast i min övertygelse om att en häst inte är skapt att enbart bära omkring 50 kg ryttare på ryggen. Jag tror en liten ryttare som sitter och sliter och drar i munnen på hästen gör mer skada än jag när jag vägde som mest eftersom jag ändå har hyfsad ryttarkänsla. Det viktigaste är väl ändå att vara lyhörd mot hästen. Jag tror definitivt att man ganska snart skulle märka en ovilja och ömhet i rygg och ben på hästen om man belastade dem för tungt med ryttare.
Jag hoppas verkligen ingen i din närhet är överviktig och läser detta. Tänk vad det är lätt för andra att säga vad man ska göra och inte göraDet är nämligen sådana som du som gör livet surt för oss överviktiga och sänker vår självkänsla ännu mer. Därför vågar vi inte ta tag i "bantningen" för rädsla att misslyckas ännu en gång så att ni får vatten på er kvarn och säga att vi är lata och har dålig karaktär etc......
Tycker definitivt att man ska rycka in och "försvara" hästarna om man ser någon som "lider" av en för tung ryttare, men man ska definitivt vara säker att det är därför hästen krånglar och det kan nog bara en erfaren och lyhörd hästmänniska göra. Vi hästfolk är väldigt duktiga på att tycka.... så också jag!
Lill / Stall Nöbbeled