Starka viktbärande raser?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 117
  • Visningar Visningar 14 258
Sv: Starka viktbärande raser?

Nobbeled skrev:
Det var jag som vägde 135 när jag red........ varför ska jag glömma detta? Hästen lever fortfarande och mår bra, dessutom gör jag det oxå.

Jag är fast i min övertygelse om att en häst inte är skapt att enbart bära omkring 50 kg ryttare på ryggen. Jag tror en liten ryttare som sitter och sliter och drar i munnen på hästen gör mer skada än jag när jag vägde som mest eftersom jag ändå har hyfsad ryttarkänsla. Det viktigaste är väl ändå att vara lyhörd mot hästen. Jag tror definitivt att man ganska snart skulle märka en ovilja och ömhet i rygg och ben på hästen om man belastade dem för tungt med ryttare.

Jag hoppas verkligen ingen i din närhet är överviktig och läser detta. Tänk vad det är lätt för andra att säga vad man ska göra och inte göra :devil: Det är nämligen sådana som du som gör livet surt för oss överviktiga och sänker vår självkänsla ännu mer. Därför vågar vi inte ta tag i "bantningen" för rädsla att misslyckas ännu en gång så att ni får vatten på er kvarn och säga att vi är lata och har dålig karaktär etc......

Tycker definitivt att man ska rycka in och "försvara" hästarna om man ser någon som "lider" av en för tung ryttare, men man ska definitivt vara säker att det är därför hästen krånglar och det kan nog bara en erfaren och lyhörd hästmänniska göra. Vi hästfolk är väldigt duktiga på att tycka.... så också jag!

Lill / Stall Nöbbeled
:bow: :) :bow:

Nobbeled skrev:
Det var jag som vägde 135 när jag red........ varför ska jag glömma detta? Hästen lever fortfarande och mår bra, dessutom gör jag det oxå.

Jag är fast i min övertygelse om att en häst inte är skapt att enbart bära omkring 50 kg ryttare på ryggen. Jag tror en liten ryttare som sitter och sliter och drar i munnen på hästen gör mer skada än jag när jag vägde som mest eftersom jag ändå har hyfsad ryttarkänsla. Det viktigaste är väl ändå att vara lyhörd mot hästen. Jag tror definitivt att man ganska snart skulle märka en ovilja och ömhet i rygg och ben på hästen om man belastade dem för tungt med ryttare.

Jag hoppas verkligen ingen i din närhet är överviktig och läser detta. Tänk vad det är lätt för andra att säga vad man ska göra och inte göra :devil: Det är nämligen sådana som du som gör livet surt för oss överviktiga och sänker vår självkänsla ännu mer. Därför vågar vi inte ta tag i "bantningen" för rädsla att misslyckas ännu en gång så att ni får vatten på er kvarn och säga att vi är lata och har dålig karaktär etc......

Tycker definitivt att man ska rycka in och "försvara" hästarna om man ser någon som "lider" av en för tung ryttare, men man ska definitivt vara säker att det är därför hästen krånglar och det kan nog bara en erfaren och lyhörd hästmänniska göra. Vi hästfolk är väldigt duktiga på att tycka.... så också jag!

Lill / Stall Nöbbeled

:bow: :bow: :bow:

ett lite grövre halvblod, med inte alltför lång rygg kan nog passa dig bra.
Nu har jag inte läst alla inlägg så noga. Jag tror visserligen att det sliter mer på en häst att gå runt och bära på 100 kg varje dag än att bära runt på 50 kg (oavsett ras). Men det beror ju också på ryttaren. En lite tyngre ryttare med bra balans gör troligtvis mindre skada en en liten ryttare som har dålig balans och dålig känsla.
Jag vet inte varför just islandshästar är så starka, är det dess exteriör el. vad? Dom borde egentligen inte vara starkare än någonom annan ponny med samma exteriör. Man ska nog inte bara gå efter vad som sägs jämt, utan kolla på individen. Vissa halvblod tål att bära mycket, vissa inte. Samma TROR jag gäller andra raser också. Dert är bara sunt förnuft som gäller.
Vissa killar som inte alls är överviktiga utan bara mkt vältränade kan ju väga över hundra kilo...och ingen säger något om att dom rider...
Jag tror att om man väger lite mer (typ 130kg),så kanske man får lägga upp träningen lite annorlunda. Man kanske kan köra hästen el. lina den någon dag i veckan så att den behöver ha ryttaren på sig varje dag. :)

Nobbeled skrev:

Lill / Stall Nöbbeled

:bow: :bow: :bow:

Det finns kanske inte alla som kan gå ner i vikt tex pga sjukdom (finns sjukdomar som gör att man är överviktig) (och muskler väger mer än fett så det finns vältränade killar som nog väger över 100 kg som också rider) Bara för att man väger över 100 kg behöver man inte vara fet.

Väger man över 100 kg kanske man ska satsa på en större häst typ bruksnordis, ardenner eller liknande eller satsa på körning, jag tycker att det är grovt djurplågeri när stora karlar sitter på små Islandshästar, dom är inte mer viktbärande än ponnyraser av samma storlek och kroppsbyggnad, problemet är bara det att på island har det inte funnits några andra hästar att tillgå därför har det blivit så att alldeles för stora människor börjat rida dom och dom som inte klarat vikten har fallit bort, därför har det blivit en förvriden syn att dom ska vara så himla viktbärande, jag säger bara det stackars hästar, undrar varför dom haft så mycket spatt och skelettförändringar, och undra varför dom rids in så sent? inte är det för att dom utvecklas långsamt som det påstås utan snarare för att när en människa på 100 kg sätter sig på en 3 årig häst på 135 cm så går den sönder..... kan ni som väger mycket verkligen med gott samvete sätta er på en häst som inte är av väldigt grov modell?
Kan man vara så självisk att man bara ser till sin egen fördel och inte hur hästen mår?
Jag har absolut inget emot storvuxna och kraftigare människor men jag mår väldigt dåligt när jag ser hästar som verkligen inte mår bra...

Hästen som jag nu har sålt är en korsning mellan bruksnordsvensk ochg halvblod och han är nu 160 cm i mankhöjd.
Han var 3,5 i september förra året då jag började rida honom. han hade inga ridmuskler alls och jag tog det lugnt. Jag red inte varje dag utan började med två gånger i vekcna och i skritt, red inte särskilt långt heller, första gångne blev det 4 km i ksritt och andra gången 2 km i skritt. Sedan gick det bara sämre och sämre och sammanlagt sedan i september 2004 har jag ridit honom max 7-10 gånger. Inte en enda gång av de förutom de två första runderna har jag ridit längre än 15 minuter. jag har kännt att jag inte velat pressa honom för mycket för jag har varit rädd att förstöra honom.
Jag är ringrostig, men bara jag koimmer igång så blir jag bättre. Det var det jag aldrig gjorde på min häst och balansen var dålig och jag kände mig inte trygg med honom. jag funderar på att ta en foderhäst o0ch försöka komma igång med ridningne och därefter köpa en ny häst igen. jag kanske inte alls vill ha en egen häst att rida på, vem vet.

Djurplågeri sysslar jag inte med, men vet att de flesta hästar nog klarar av min vikt några gånger i veckan, dock inte varje dag, oavsett ras. Jag har absolut inget emot att köpa en ardenner och både rida och köra den, inte alls faktiskt. Tvårtom hade det varit roligare än att behöva rida varje dag, mer omväxlande.

Jag är inte alls ute efter att rida varje dag, tvärtom så skulle jag nog inte hinna med det med barn och den andra shettisen också, men några gånger i veckan hade jag tänkt.

Jag tror inte att det är några problem för dig att hitta en häst som passar. Och som jag sa tidigare så finns det killar som väger strax över 100 kg (säker någon i eliten också), och det går hur bra som helst för dessa att rida. Och de flesta (oavsett vikt) rider ju heller inte alla dagar i veckan, utan varierar hästens arbete.
På vår ridanläggning fanns där tidigare en korsning mellan halvblod/ fjording. En jättetrevlig häst med en stark och bra rygg som passade till de ryttare som vägde lite mer (även om hon gick med alla typer av ryttare). Hon var ganska hög, men väldigt mjuk och fin i handen och otroligt lättriden.
Jag tror det finns många raser och typer av hästar som passar dig utmärkt. Håller dock med jezzie om att det känns fel när stora killar sitter på små Islandshästar. Jag tror inte att de är så "tåliga" som det sägs.

Burra skrev:
Är man elak för att man tycker att det är djurplågeri att överbelasta en hästkrake. Jag tycker att fläskberg på över 100 kg borde se över sin egen vikt innan man talar om att om man sitter rätt så skulle en del kilon liksom bara försvinna. Det Finns djurskyddslagar om kvadratmetrar hit och dit men belastningsnormer finns ju bara för lastbilar

Jag tycker också att du är elak och föredömmande i ditt svar. Tror du att man frivilligt har en vikt på över 100kg? Det finns hästraser som klarar dessa vikter utan problem. Alla människor är födda med olika förutsättningar och gener, jag väger själv över 100kg 1,80 lång har bantat hela mitt liv fött barn osv. Jag har ridet hela mitt liv utan att hästarna jag suttit på fått några problem. Tror du inte att det är skillnad om en nybörjare på över 100kg sitter och skumpar fram på hästen utan att hjälpa till och en mer ruttinerad ryttare med balans?
Och tror du verkligen att tex en stor ardenner bryr sig om du väger 60 eller 100kg. Jag är hellre ett snyggt fläskberg som du utrycker det med lite snygga former än ett fördomsfullt benrangel.

Och jag missade fullständigt att hon kallade mig för fläskberg!!

Jag tycker "Burra" verkar vara en riktig ovetande jävel. Kommer med kommentarer om att islandsfolk är okunniga osv. Jo, men du har ju nog rätt. Jag menar, dom har ju inte haft hästar så länge, ingen erfarenhet och sånt där som du har. :devil:

Gå och lägg dig liksom..

Sherry skrev:
Håller dock med jezzie om att det känns fel när stora killar sitter på små Islandshästar. Jag tror inte att de är så "tåliga" som det sägs.

Tro kan du göra så även Jezzie, fakta är att det inte är så.

Burra skrev:
Är man elak för att man tycker att det är djurplågeri att överbelasta en hästkrake. Jag tycker att fläskberg på över 100 kg borde se över sin egen vikt innan man talar om att om man sitter rätt så skulle en del kilon liksom bara försvinna. Det Finns djurskyddslagar om kvadratmetrar hit och dit men belastningsnormer finns ju bara för lastbilar

Tycker du har helt fel, varför ska man sluta rida bara för att man väger si eller så mkt.. Tänk en Shire häst, 100 kg är ingenting för dem.. Personer som väger 100 kg i "fett" och inte trivs med det kanske ska "se över" sin vikt för hälsans skull, men inte för ridningens, man kan väga 100 kg och ändå ha konditionen o rätt sätt att rida på en lämplig häst.. Tänk en kille som styrketränar o väger sådär 130 kg, och som tycker om att rida, superkondis, vältränad kropp, men får inte rida pga vikten.. Rätt häst som orkar, rätt sits och konditionen som krävs för att inte sitta som en hösäck på hästen o så tycker jag att man kan väga hur mkt som hällst..

*lånar tråd*

Tja, Burra! Verkar som du får på pälsen. Hur som helst, för att sammanfatta lite av vad som sagts i denna tråden (inkl. mina egna åsikter i frågan) :

1) Hästen i sig har aldrig varit skapt för att bära mer än sig självt. Sedan människan domesticerade hästen har vi också gjort urval av individer som passar bättre än andra för ändamålet och har också lärt oss hur vi ska sköta, sko och rida hästen för att den ska hålla för det arbete vi avsett använda den till; i strid, inom jordbruk och långt senare för sport och fritid. De kan vi väl ända alla vara överns om?

2) Att säga att vissa raser är mer viktbärande än andra blir lätt missvisande. Korrekt exteriör och bärighet hos individen = goda förutsättningar för arbete under ryttare (oavsett vikt), är avgörande för individens hållbarhet.

3) Bygg upp unghästen på alternativa sätt innan ridning. Ex. ut och gå långa skogspromenader, tömkörning eller varför inte köra in unghästen när du ändå håller på? Bra variation i träningen för framtiden. Köra är kul och kan vara mycket bra om hästen längre fram skulle få problem att fungera som vanligt under en period. Löshoppning är också uppbyggande - både fysiskt och psykiskt.

4) Ryttarens balans och ryttarkänsla betyder mer än vikten hos ryttaren (detta har förövrigt tagits upp i tidningen Ridsport). En god ryttare ser till att hästen går i god form. Har sett många ryttare genom åren som inte förstår att man ska rida "bakifrån och fram". Dessa häst "knäcker av" i nacken men har inte kroppen med sig. Och visst kommer kotledsinflammationerna på dessa hästar som ett brev på posten!

5) Är man lång och tung behöver man inte alls avstå från att rida! Med rätt häst och rätt tränare/ridlärare går detta utmärkt! Glöm inte att hästen till ganska nyligen var mannens "redskap" och att män generellt har högre medelvikt än kvinnor. Förövrigt har även kvinnliga ryttares medelvikt sällan varit jämförbara med dagens "idealvikt". Tro mej - inte många kvinnor väger 50 kilo.

Tillägg: ett problem, om man har för hög vikt i förhållande till sin längd, är att man har svårt att komma ner ordentligt i sadeln. Men om man ger sej ut till fots då och då med sin häst tappar man lite vikt vilket gör en till en bättre ryttare, men det är en annan sak.

Jezzie skrev:
Väger man över 100 kg kanske man ska satsa på en större häst typ bruksnordis, ardenner eller liknande eller satsa på körning, jag tycker att det är grovt djurplågeri när stora karlar sitter på små Islandshästar, dom är inte mer viktbärande än ponnyraser av samma storlek och kroppsbyggnad, problemet är bara det att på island har det inte funnits några andra hästar att tillgå därför har det blivit så att alldeles för stora människor börjat rida dom och dom som inte klarat vikten har fallit bort, därför har det blivit en förvriden syn att dom ska vara så himla viktbärande, jag säger bara det stackars hästar, undrar varför dom haft så mycket spatt och skelettförändringar, och undra varför dom rids in så sent? inte är det för att dom utvecklas långsamt som det påstås utan snarare för att när en människa på 100 kg sätter sig på en 3 årig häst på 135 cm så går den sönder..... kan ni som väger mycket verkligen med gott samvete sätta er på en häst som inte är av väldigt grov modell?
Kan man vara så självisk att man bara ser till sin egen fördel och inte hur hästen mår?
Jag har absolut inget emot storvuxna och kraftigare människor men jag mår väldigt dåligt när jag ser hästar som verkligen inte mår bra...

Ja vad ska man säga?
Jag väger ca 110 kg och har en islandshäst på sex år.

En gång för alla:
ATT VARA FET ÄR INTE SAMMA SAK SOM ATT VARA KORKAD.

Jag känner flera överviktiga ryttare, det finns inga som är så rädda om sina hästar som dom och som rider och tränar med sådan ödmjukhet.

Skäms på er ni som tjatar om vikt!
Att bli benämd djurplågare är djupt kränkande, jag skulle aldrig plåga min häst, han är ju min stora kärlek och det dyrbaraste jag har.

Och varför får vältränade rida som väger 130 kg muskler?
Det sticker mest i ögonen på er att feta rider, det handlar inte om vikt, det handlar om iQ på den som betraktar...

Jag har varit med om att man gissat på att folk på ca 160 cm väger hundra kilo minst för att det ser ut så, sen att de kanske väger ca 85 kg är det ingen som bryr sig om, de ser ju feta ut osv osv...

Varför har islandshästen de lägsta försäkringspremierna om dom nu rids ihjäl av feta gubbar i tid och otid?
Varför blir de flesta minst tjugo år gamla, när medelåldern på ett halvblod bara är åtta år om dom nu alla rids av korkade småtjejer i flugvikt?

Dåligt underbyggda argument om vikt har vi hört förr.
Kanske dags att börja väga in småflickor på ridskolan, det är ju sunt med tanke på ätstörningar och annat?

Marita

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 090
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Zpunk
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 961
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur