Starkt hingstföl

Bukefalos 30 år!

chiiliacanth

Trådstartare
Hej,
önskar lite tips. Jag har i år fått ett stort hingstföl som från start var väldigt stark och framåt. Samtidigt är han rätt blyg i temperamentet och varit lite nervös för oss människor. Nu när vi ska ledträna har jag gjort som tidigare föl med ett grimskaft i 8 runt kroppen och fölgrimma, men ibland blir han så rädd och skuttar iväg och det är helt omöjligt att hålla fast honom. Jag har inte dragit i grimskaftet då jag är rädd om hans nacke utan försökt hålla han i kroppen som en kalv men nu orkar jag inte längre göra detta. Hur gör jag smartast för att säkert transportera honom till och från hage utan att varken jag eller han blir skadad?
När jag varit lite tuffare mot honom märker jag han blir mer skygg och rädd, och när jag är försiktig med han så gör han lite mer som han vill. Dessutom är han rätt stor och hög redan som 3 veckor gammal, så jag vill ju snabbt få ordning på detta innan han blir ännu större och det verkligen kan bli farligt. Tidigare föl som varit "bångstyriga" har jag upplevt att de vill leka eller busa med mig när vi leder och de studsar runt, då har jag bara sagt till dem bestämt men mjukt och så har de skött sig. Men detta fölet blir rädd när man säger till och jag upplever han inte studsar runt pga "lek" utan rädsla.

Vad tror ni som brukar ha koll ? :)

Jag har en gammal sadel jag sätter på mamma häst och knyter fast ungen i, har ingen styrka i armarna för att hålla ett vilt hoppande föl.
När de sitter fast mamma blir det inte lika läskigt som när jag håller, och de kommer ingen vart, samtidigt som det blir mjukare än att binda upp i en vägg.
Obs att min mammahäst är van att vi gör så här och obekymrat släpar de vilda fölen efter sig tills de fattar vad som gäller. Det skulle inte funka om hon också blev rädd.

Jag har en gammal sadel jag sätter på mamma häst och knyter fast ungen i, har ingen styrka i armarna för att hålla ett vilt hoppande föl.
När de sitter fast mamma blir det inte lika läskigt som när jag håller, och de kommer ingen vart, samtidigt som det blir mjukare än att binda upp i en vägg.
Obs att min mammahäst är van att vi gör så här och obekymrat släpar de vilda fölen efter sig tills de fattar vad som gäller. Det skulle inte funka om hon också blev rädd.
Vilken bra idé, det kanske hade funkat, hans mamma är väldigt lugn av sig. Hur och var sätter du fast han ?

Vilken bra idé, det kanske hade funkat, hans mamma är väldigt lugn av sig. Hur och var sätter du fast han ?
I sadelgjorden, med ett starkt grimskaft. Har haft många som gått sönder, blir lika irriterad varje gång, mina islandsföl är liksom inte det starkaste som man ska kunna hålla i med ett grimskaft. Sadeln har hållt för minst 10 olika föl/unghästar som försökt slita sig dock.

Jag sätter alltid fast fölen i däckeln, även när jag inte kör utan bara leder. Främst för att jag brukar ha tre eller fyra hästar samtidigt som ska förflyttas. ;)

Så har du tex en tömkörningsgjord funkar det lika bra. :)

Har han förresten jämnåriga lekkompisar? Det gör stor skillnad på energin på fölen, ffa hingstföl.
Superbra tips om däckeln! Jag ska se vart jag har min gamla tömkörningsgjord. Men hur knyter man? En säkerhetsknut a la uppbindning?

Ja han har ett stoföl att leka med och snart kommer de även flyttas till en större flock med hästar i alla åldrar. Så hoppas det kanske blir enklare då :)

Jag satte fast i tömkörningsgjorden när jag hade ett vilt hingstföl som hade restriktion på rörelse dessutom.
Grimskaftet höll men grimman gick sönder efter några gånger när han hoppat och skuttat för mycket 🙈 Men då var han ca två månader.

Har du provat att sätta en grimma som en sele på honom och hålla honom både där och i grimman?

Superbra tips om däckeln! Jag ska se vart jag har min gamla tömkörningsgjord. Men hur knyter man? En säkerhetsknut a la uppbindning?

Ja han har ett stoföl att leka med och snart kommer de även flyttas till en större flock med hästar i alla åldrar. Så hoppas det kanske blir enklare då :)

Jag gjorde en vanlig knut, men säkerhetsknut är nog bättre. Mina har varit så små i början att jag satt fast dem i grimman runt kroppen första månaderna. För att sen ha både fastsatt i huvudet och kroppen innan kroppen till slut fasas ut.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka