the_connemara

Trådstartare
Det finns ju vissa hästar som är halvt galna i starfållan och drar i väg så fort de får möjlighet...

och så finns det sånna som min lilla tös *ler*

Vad gör man? Hur illa ser det egentligen ut om man ger sin häst tre rapp bakom skänkeln när man startar? Det låter ju fruktansvärt illa det fattar ju tom jag men hur ser det ut om hästen tydligt visar att den inte "tycker illa om det"? Vad jag menar är att vissa kan man ju inte ens höja spöet för innan de är livrädda, då ser det ju fruktansvärt illa ut att ge dem några rapp (vilket på en sådan häst oxå är förödande och rent dumt) men om de reagerar som min - att gå fram "normalt" mycket utan att bli rädd/tjurig/"skena". Vad ska man annars göra? (förutom att träna hemma där hon kan öka mycket DIREKT bara man ändrar lite på sitsen i lätt sits)
 
jag tycker inte det ser illa ut utan som om du säger till hästen
-ok polarn, nu är det full fart som gäller.

precis som jockeys på upploppet.
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
min pålle har inte det problemet (tyvärr) skulle hellre vilja ha en pålle som skjuter iväg och klomemr igång bra i starten än som min pålle som står blixtstilla och sedan galopperar iväg i en något ökad galopp, det är ju nästan alltid första hindret som hästarna kan kolla på eftersom de inte riktigt kommer igång, och då tycker jag det är bättre med en häst osm är pigg och allert och vill skjuta iväg, men det är ju sånt som hästar lär sig med tiden, alltså de vet när det är tävling och de vet att de ska skjuta ut från startfållan på rid. det tycker jag är en tjusning när man ser såna glada hästar som vill ut så fort som möjligt *haha*
biggrin.png
men om man har problöem med en sån häst så ska man ställa upp den mot hörnet i fållan och sedan på 10 sekunder börja vända.
 
Senast ändrad av en moderator:
hihi både min B ponny o min D ponny gick ja in i startfållan med när d va 5 sek. kvar av tiden..
roflmao.png
helt otkiga där inne..
min mamma provade o hålla i min B ponny första gången men d vart hon ännu värre.. så jag väntade til ldomsa 5 sek. kvar.. nästa gång o då funkade d..ino vända!
Min D ponny hade aldrig tävlat FT förr då jag fick henne men hon lärde sej redan efter första gången.. så ja skrittade ut ur fållan några gånger för o få henne o ta't lungt.. så fort jag lätta o tröck lite med skänkel o gav på tygeln så flög hon ut som skjuten ur en kanon..hade oftast för snabba tider oxå.. fick bromsa på slutet =)
 
Senast ändrad av en moderator:
haha.. på min ponny kan man inte ens ha korta tyglar. ja skrittar på långa tyglar tills de e typ 2 sek. kvar hon e så snabb ändå, så de gör inge att mabn bli lite sen. men hon e helt galen. än så länge har ja inte stött på nån startfolla bara en som de va öppning i ena hörnet (där man gick in) å så en ''vanlig'' rakt fram
tongue.png

men ja fasar för när den dan kommer att försöka ha henne kvar där inne..
blush.png


men ja tykker inte alls att de ser hemskt ut om man ger hästen nåt rapp i starten, lixom att visa att den e me på vad som händer! men du kan ju träna hemma oxå att från halt gå upp i galopp på än gång! =) lycka till!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Var glad för det istället, kolla på dom allra bästa ryttarna internationellt Blyth Taith, Mark Todd, Pippa Funnel mm alla deras hästar står lugnt och avslappnat i startfållan just därför att dom INTE har rappat iväg dom.

Man vill INTE ha en häst som slänger sig ur startfållan man vill ha en lugn och sansad häst som är avspänd och avslappnad.
 
Som jag skrev så är det inga som helst problem hemma, snarare problem i dressyren att få bra ökningar i galoppen då hon tar ett jämnfota språng (illa...) och drar i väg så fort man sitter fram henne lite. Då reagerar hon minsann. Grejen är väl att hon är lite för feg och inte riktigt vill vara med när det gäller hoppning så man får övertyga henne om att hon MÅSTE hoppa och när hon känner sig såpass tvingad att hon hoppar berömma jättemkt så kan hon hoppa några språng till *ler*
 
Lugn och avspänd... Nja... Får "ladda" henne jättemkt innan så hon blir lite på g annars kommer nvi knappt fram till första hindret och precis som någon sa så är det på de första hindren vi får stoppen, sen verkar inget bekomma henne, kommer hon bara igång går det av bara farten och då verkar hon tycka det är riktigt kul. Iofs så sitter jag och uppmuntrar henne hela tiden med rösten och bara det kan få henne att springa hur länge som helst *ler* Man får ha sina små knep...

Men, men, då behöver jag alltså inte känna det som om alla ilsket stirrar på mej och tänker "Djurplågare" när vi startar i Romeleåsen till helgen. OM vi kommer runt banhoppningen vill säga *ler* Det vet man aldrig! Hon är så söt min lilla dressyrponny!
 
Det är nog mer så att hon inte går fram riktigt ärligt för skänkeln, dvs hon vill inte gå framåt. Lär henne det istället så behöver du inte rappa fram henne för spöet, personligen tycker jag det ser väldigt illa ut....
 
Visst är det så, helt klart. Hon vill inte gå fram för hon är egentligen för feg för att gå fälttävlan (hoppa över huvudtaget) men läga klasser är ju ren allmänbildning, hon harinte svårt för sig på något annat vis så det tyvker jag hon ska kunna stå ut med några gånger om året (detta blir sista året, sen kan vi inte tävla mer). Men hur fasen tränar man sådant hemma? Då går hon nästan alltid fram direkt för skänkeln, gör hon inte det får man bli lite arg och sen lyssnar hon. Hon rids aldrig med sporrar och spö utom på träning och det är inte ofta (hon går bättre och bättre trots att vi tränar själva hemma). Jag vet att folk tycker det ser illa ut för jag själv tycker inte om det, men vad ska jag göra? Min kompis smackar två gånger på sitt fullblod sen behöver hon knappt driva mer men nu är det så att min ponny inte är sådan. Och som sagt, vissa hästar tål aldrig spö, min Fia verkar kunna stänga av alla framåtdrivande hjälper i sådana lägen...
 
Ja hon stänger ju av eftersom hon inte accepterar hjälperna, vissa hästar behöver träna på att galoppera på öppna fält för att gå fram och ta tag.
Det bästa du kan göra är att skaffa en sparring partner, dvs en häst du kan galoppera tillsamans med som får gå lite före som draghjälp.
Eller så får du träna på ett öppet fält att gå fram för skänkeln.
Använd ett spö bakom skänkeln om hästen inte svarar, inte som stryk utan mer en påminnelse om att skänkeln faktiskt finns där.
 
Ju mer man tävlar ju mer förstår hästen vad som kommer att hända när man går in i startfållan.Jag måste gå in i start fållan när det är 5sek kvar annars så drar min häst iväg för att han vet vad som kommer att hända
 
mina hästar har varit lugna och fokuserade i startfållan, trots att de tävlat ofta. kanske för att jag haft hästar som varit coola i huvudet - även om varit betydliga fullblodsinslag i stamtavlan. men det ser man ju på galoppbanan när det är startboxar också. vissa hästar lever totalt rövare och får tryckas in i sin box av fem skötare medans andra lungt skrittar in på sin plats. intressant är då att märka att det sällan är de sjövilda som ligger i toppen, eftersom de gjort av med så mycket energi och trasat sönder sina nerver redan innan start...
 
Bättre sent än aldrig... Några månader senare kan jag ju säga att hon faktiskt var g mkt på tårna i Romeleåsen, vi fick ett stopp på sista hindret när jag gjorde ngt helt konstigt... Men starten var då inga problem alls! Stod tom lite på två ben (inget jag är stolt över i vanliga fall!) och ville faktiskt iväg *ovanligt!* Nu slipper hon gå mer ft iaf...
 

Liknande trådar

A
Ridning Hejsan! Ska försöka göra en lång historia kort. Jag köpte mig ett lettiskt halvblod (7 år) i juni som jag visste var otroligt känslig i...
2
Svar
31
· Visningar
4 644
Ridning Jag hoppas den här tråden inte blir något urspårat krig. Jag undrar bara lite kring tankarna av sits inom AR. Jag är av nyfiken natur.;)...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
26 432
Senast: Susan
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 582
Senast: zoowie
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 539
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp