Pengar i bröllopsgåva

Bukefalos 30 år!

Hur stor summa ger du i bröllopsgåva?

• Inget

Röster: 6 6,0%
  • Jag ger en sak i gåva, aldrig pengar

Röster: 23 23,0%
  • 100-500kr

Röster: 33 33,0%
  • 500-1000kr

Röster: 54 54,0%
  • 1000-2000kr

Röster: 14 14,0%
  • Mer än 2000kr

Röster: 1 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    100

MCP

Trådstartare
Det börjar ju bli allt vanligare att ge pengar i bröllopsgåva då folk oftast har allt vad de behöver redan (och lite till)
Lokaltidningen här (i Finland) gjorde en enkät där man fick fylla i vad man tyckte var en rimlig summa att ge, och nu är jag lite nyfiken på hur det ser ut i Sverige.
Man fylla i flera alternativ, och skriv gärna hur ni tänker när det gäller summan, om den varierar från gång till gång och vad det beror på i så fall.

Tycker verkligen det beror på vilken relation man har.
Nu är jag inte ofta på bröllop och tror nog inte jag gett bara pengar någon gång utan det har funnits önskelista med gåvor att välja från.

Jag valde tre alternativ pga ovanstående :angel:.

De flesta i enkäten hade svara mellan 50 och 150 euro, och det är nog där jag själv lägger mig också.
Hur mycket jag/vi ger beror nog helt på hur nära brudparet vi är. Är det någon nära så lägger jag nog mera än om det är någon där man mest är en "måstegäst".

Några hade svarar 200 euro och uppåt, någon hade t.o.m. svarat 1000 euro och mer om det är barn eller barnbarn som gifter sig.
Har svårt att förstå att vanliga lönearbetare skulle kunna lägga 200 och uppåt som gåva, då det sällan bara är en festlighet per sommar. Många gånger kan det vara fler bröllop, någon examen, någon som fyller jämnt och så någon konfirmation (samt att man kanske vill ha råd att göra något på semestern också).

Jag tänker att det beror på väldigt faktiskt. Jag själv är sämst på att komma på grejjer till folk, för det mesta så gifter man sig med någon man har varit ihop med länge, levt ihop med länge. Det finns väldigt få grejjer man "behöver" på samma sätt som förr när man gifte sig yngre och kanske inte hade ett helt hushåll än.

Numera så om de behöver något så köper de det, grejjer är inte så dyrt på samma sätt längre riktigt.

Pengar är smidigt att ge då. Men hur sätter man pris på en sådan sak? Tänker att det beror på litegrann, dels relationen, om man vet om ekonomisk status på de som gifter sig, vart man själv är på den stegen, och tex om det är flera bröllop inom kort tid så är det klart att man kanske kan avsätta mindre pengar.

Lägger till att jag till nära vänner eller nära familj inte tycker 2-3000kr är speciellt konstigt och hade haft råd med det flera gånger på en sommar (nu har jag i och för sig ingen kvar i nog nära familj som är ogift för att motivera det).

Men 10 000kr känna väldigt mycket, men kan på ett sätt förstå om föräldrarna vill ge sitt barn något värt det, om du nu har det bra ställt ekonomiskt. Men det förutsätter väl att de inte sponsrat själva bröllopet med åtskilliga tusen också.

Nu tror jag inte att just du vet det, men kanske någon annan bukefalist har lite koll på denna nya företeelse...
De som vill ha pengar som gåva, sponsrar de pengarna då själva bröllopet och bröllopsresan eller är det bara ett sätt att få extra pengar?

Sist jag var på bröllop var för över 20 år sen. Då gav jag nån blender eller vad det heter. Inte dyr, kostade några hundringar. Skulle inte ge för mer i dagsläget heller. Jag har inte pengar att slänga ut på andra. Vill dom ha mej på bröllopet så får dom ta vad dom får helt enkelt. Är presenten viktigare så stannar jag mer än gärna hemma då jag hatar bröllop.

Känner spontant att jag som inte rik och ev får lägga pengar på kläder och resa dit så hoppas jag det duger att jag dyker upp. Har bara varit på tre bröllop och inget av dom har krävt någonting eller iallafall visat besvikelse. Däremot så ville min kusin inte ha grejer utan hellre bidrag till sin gräsmatta hellre än grejer.

Jag tycker det är svårt. Jag har varit på tre bröllop, två som fattig student. Till dom bröllopet blev jag tvungen att flyga fram och tillbaka samt bo på hotell osv. Då hade jag helt enkelt inte råd att ge några pengar i gåva i och med att allt runt omkring kostade så mycket.

Det tredje bröllopet jag var på var jag fattig och sjukskriven och blev tvungen att åka en bra bit bort, kunde då som tur var sova hos en kompis. Men då önskade sig de som gifte sig pengar för maten, så gav typ 400 kr då. Det kändes lagom för min ekonomi.

Jag har inte varit på bröllop i vuxen ålder 😅
Eller jo, min syster hade ett överraskningsbröllop dagen innan julafton för tio år sen typ. Ingen gåva mer än vår närvaro.

Mitt eget bröllop skedde i "hemlighet", inga gåvor där heller. Ingen var ju bjuden :D

Det var över tio år sen jag var på bröllop, sist en kusin gifte sig ville hen ha ett mindre bröllop, så bara syskonen blev bjudna. Har själv två syskon som gift sig, men det var över tjugo år sen sist. Jag älskar bröllop, men det har inte blivit många genom åren, då jag främst umgås med singlar.

Jag skulle känna mig bekväm att ge 500-1000 kr, för det är ungefär vad jag skulle lägga på en present. Senaste bröllopet ville de ha pengar, då de hade alla grejer de behövde och gifte sig mest för att skydda sina barn. Har för mig att de önskade att man kunde bidra lite till maten och jag tror jag gav 500 kr. Det var det bästa bröllopet jag var på, för allt var så himla avslappnat och verkligen enkelt (mycket hemmagjort).

Om nåt av mina syskonbarn skulle gifta sig skulle jag kanske ge lite mer än 1000 kr, men det beror också på kostnad för resa och boende för mig själv. :)

Jag ska på bröllop i höst och då önskar de sig pengar till en bröllopsresa vilket jag tycker är skönt att jag slipper leta efter en present. Ett annat bröllop då fick man betala för sitt kuvert, vilket också kändes rimligt. Jag skulle inte ge pengar om jag inte skulle närvara.

Verkar vara sjukt dyrt med bröllop idag, även svensexa och möhippa är snordyra.

I andra kulturer är det ju kutym att man ger pengar. Jag hade en Algerisk kompis som gifte sig och sedan stod brudparet på ett litet podium och alla gick förbi och la ett kuvert i en korg.I Korea är det ju också så att alla ger pengar till brudparet ofta för att täcka en del av kostnaden för bröllopet. Själv tycker jag det är mycket bättre än att ge en present som paret inte behöver eller redan har eller inte vill ha.

Det börjar ju bli allt vanligare att ge pengar i bröllopsgåva då folk oftast har allt vad de behöver redan (och lite till)
Lokaltidningen här (i Finland) gjorde en enkät där man fick fylla i vad man tyckte var en rimlig summa att ge, och nu är jag lite nyfiken på hur det ser ut i Sverige.
Man fylla i flera alternativ, och skriv gärna hur ni tänker när det gäller summan, om den varierar från gång till gång och vad det beror på i så fall.

Precis som en användare här ovan skriver så kan det skilja sig åt mellan kulturer (just i Finland bor det väl inte särskilt många med ursprung utanför Europa).

En vän till mig är från ett land i Mellanöstern och hon går på flera bröllop per år, där alltid hundratals personer inbjudna och man ger alltid pengar.

Lägger till att jag till nära vänner eller nära familj inte tycker 2-3000kr är speciellt konstigt och hade haft råd med det flera gånger på en sommar (nu har jag i och för sig ingen kvar i nog nära familj som är ogift för att motivera det).

Men 10 000kr känna väldigt mycket, men kan på ett sätt förstå om föräldrarna vill ge sitt barn något värt det, om du nu har det bra ställt ekonomiskt. Men det förutsätter väl att de inte sponsrat själva bröllopet med åtskilliga tusen också.

Nu tror jag inte att just du vet det, men kanske någon annan bukefalist har lite koll på denna nya företeelse...
De som vill ha pengar som gåva, sponsrar de pengarna då själva bröllopet och bröllopsresan eller är det bara ett sätt att få extra pengar?
De bröllop jag varit på där de hellre tar pengar som gåva har det ofta stått något i stil med "inga gåvor nödvändiga, men om man vill kan man bidra med en liten slant till vår bröllopsresa/husrenovering/vad man nu har på gång"
Jag som inte gått på bröllop i vuxen ålder. Inga av mina kompisar är gifta utan mer sambos situationer.

Har läst lite gran och verkar vara standard att man ske ge en gåva om man har blivit inbjuden, även om man inte går på själva bröllopet. Stämmer detta?
Oj, det har jag aldrig hört, och skulle i princip aldrig göra. Undantaget är om det är en nära släkting eller vän där jag mycket gärna skulle ha deltagit på bröllopet men av någon orsak inte kunnat. Då skulle jag kunna skicka en gåva, tillsammans med en hälsning som någon skulle få framföra åt brudparet.

Jag har bara varit bjuden på ett bröllop i vuxen ålder och då till en kollega som jag förvisso stod ganska nära som kollega men vi (jag och en till) var bland de mer avlägsna gästerna. Då har jag för mig att vi la ihop typ 300 spänn var.

Det är några år sen. Till en mer avlägsen person hade jag nog kunnat tänka mig runt 500 kronor och jag har inte några problem med att ge pengar istället för en sak. Till en mer närstående person (syskon eller kusin eller riktigt nära vän) hade jag kunnat tänka mig en högre prislapp.

• Gilla
Reactions: MCP
Summan beror helt på hur nära relation jag har till de som gifter sig och hur mycket övriga utgifter jag haft för bröllopet. Jag har aldrig varit på bröllop där paret önskat sig pengar däremot presentkort på specifikt reseföretag till bröllopsresan. Då har jag köpt det och gett med en liten flaska bubbel och några bitar hantverkschoklad och lagt i en presentpåse.

Det vanliga är ju att bröllop kostar allt från "en del pengar" till "massa pengar", så hur man än räknar så är det ju ett bidrag till en (ofta påkostad) fest man blir bjuden på. Över tusenlappen per kuvert är inte alls en hög kostnad i sammanhanget för en relativt enkel fest.

Bland mina vänner brukar det vara pengar eller möjligen presentkort på saker att göra tillsammans som folk önskar sig. Ofta har man ju bott ihop i många år när man gifter sig, och varken behöver eller vill ha mer prylar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka