Bukefalos 28 år!

Starta eget eller va privatperson

corzette

Trådstartare
Jag har köpt en "stor" gård. Den har redan i dagsläget inkomster från lokaler på ca 80 000 kr/år + att jag kommer hyra ut stallplatser MEN inte så att jag kommer sköta dem i egen regi utan hyra ut stallet till någon som vill driva det.

Så nu frågan, är detta en yrkesmässig verksamhet eller är jag en privatperson som får in pengar "ändå"?

Anledningen att jag frågar är ju att jag kommer ha en MASSA utgifter vid iordningsställandet av stallet (ej godkänt pga boxstorlekarna bla) och då kommer det ju va en fördel med att kunna dra momsen på alla inköp.

Vad har jag för och nackdelar ? Eller har jag ens ett val ?

Hänger ni med ?
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Jag skulle skilja på det eftersom det är rätt mycket pengar och svårt att förklara som hobby. Sen är det lättare (tycker jag) om man skiljer helt på privata pengar och företagets pengar.
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Jag kan vara helt ute och cykla, men är inte fastigheten automatiskt en näringsfastighet när den är "stor". Usch det här borde jag kunna.

Kollade upp lite. Huset man bor i är oftast en privatbostadsfastighet och övriga hus/mark är näringsfastigheter. För näringsfastigheten får du dra av kostnaderna i deklarationen men intäkterna ska ju också tas upp såklart. Jag googlade på näringsfastighet och fick upp en hel del bra sidor.
 
Senast ändrad:
Sv: Starta eget eller va privatperson

Vad gäller lokalerna som redan är uthyrda så är det privatpersoner (utom 1 visserligen) som hyr och de har inga verksamheter så de missgynnas av att jag skulle bli momsskyldig sas då momsen tillkommer på existerande hyra.

Stallet däremot kommer ju hyras ut och den som kommer driva det kommer ju säkerligen va tvungen att ha det som företag och då gör ju momsen inte mkt till eller ifrån eftersom det får dras i dennes tur.

Så egentligen skulle jag ju ha stallet som företag iaf ... Känns det som...
Vilket jag å andra sidan vart inne på...

Men får nog ringa skatteverket och kolla ;)
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Jag har köpt en "stor" gård. Den har redan i dagsläget inkomster från lokaler på ca 80 000 kr/år + att jag kommer hyra ut stallplatser MEN inte så att jag kommer sköta dem i egen regi utan hyra ut stallet till någon som vill driva det.

Så nu frågan, är detta en yrkesmässig verksamhet eller är jag en privatperson som får in pengar "ändå"?

Anledningen att jag frågar är ju att jag kommer ha en MASSA utgifter vid iordningsställandet av stallet (ej godkänt pga boxstorlekarna bla) och då kommer det ju va en fördel med att kunna dra momsen på alla inköp.

Vad har jag för och nackdelar ? Eller har jag ens ett val ?

Hänger ni med ?

För att förtydliga, jag misstänker att du inte har något val, en näringsfastighet ska deklareras för sig på en NE-blankett i slutet av året. Du redovisar alltså intäkter och kostnader.

Hur momsen på lokaler ska hanteras är ett annat kapitel, och ganska invecklat! Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en redovisningsbyrå som kan hjälpa dig.
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Jo men det är ju verksamheten som bestämmer om jag blir skattskyldig vad jag förstått (försöker förstå allt jag läser ;) )

Och som i mitt fall hyr vi ut lokaler = ej moms
Och stallet kommer jag hyra ut, förutom ca 6 box som jag ska ha själv och där kommer det ju utan tvekan va Hobby eftersom det handlar om tävling/avel och det är ju def Hobby enl SKV..

Men som sagt för mej är det nog en fördel ändå som sagt om de blir verksamhet då jag ju som sagt får dra kostnader på gården ;)
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Skatteskyldig bli du väll oavsett om det är hobby eller företag om du går med vinst på hobby får du ju skatta för överskottet ?
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Skatteskyldig bli du väll oavsett om det är hobby eller företag om du går med vinst på hobby får du ju skatta för överskottet ?

Ja, självklart. Då räknas det bara som inkomst av tjänst.

Däremot är hobby utanför momssystemet, vilket förenklar litegrann.
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Fast uthyrning av lokaler kan lika gärna vara momspliktigt. Vi hyr lokaler på en gård, och det är bedömt som momsbelagd verksamhet vilket gör att vi betalar moms på hyran.
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Fast uthyrning av lokaler kan lika gärna vara momspliktigt. Vi hyr lokaler på en gård, och det är bedömt som momsbelagd verksamhet vilket gör att vi betalar moms på hyran.

Sant men det verkar inte va lika vanligt i "mitt" fall att man har moms på hyran. Så lokalhyrorna kommer jag fortsätta ha som "icke moms" ...

Men stallet har jag bestämt ska bli momsat. Och iom det måste jag ha det som verksamhet.
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Jag är inte säker på att du kan bestämma det själv. Vi började hyra utan moms, men gårdsägaren fick bakläxa och det blev sedan momsat.
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Bostadsfastigheter är momsbefriade, inte andra, lärde jag mig på Starta eget-info hos skattemyndigheten
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Detta är en rätt stor gård, utan mark. En länga hyrs ut som lokaler, en lägenhet och stort boningshus, Minsta delen av inkomsten är alltså från lokalhyra.

Sannolikt är lägenheten momsbefriad medan lokalerna är momsade.
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Jag är inte säker på att du kan bestämma det själv. Vi började hyra utan moms, men gårdsägaren fick bakläxa och det blev sedan momsat.

Det som är i mitt fall är att lokalerna vart uthyrda sen 1987 och de har inte momsat på dem nu när jag tar över, innan har det tex vart uthyrda med Stockholms stad som uthyrare, så om de inte behövde ta moms på sina lokaler ska nog inte jag heller behöva det...
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Jag råder dig - med en dåres envishet - att försöka förankra det hos SKV. Det är troligare att en ny näringsidkare får en revision än en äldre verksamhet som inte gett indikationer på att de inte sköter sig.
 
Sv: Starta eget eller va privatperson

Jag råder dig - med en dåres envishet - att försöka förankra det hos SKV. Det är troligare att en ny näringsidkare får en revision än en äldre verksamhet som inte gett indikationer på att de inte sköter sig.

Dessutom har man betydligt mer på fötterna vid en revision om man har en dokumenterad kontakt med SKV om planerna och fått någon typ av svar. Det är inte alls juridiskt bindande, men har ändå ett stort värde om det någon dag visar sig vara problematiskt på något sätt - i ansvars-/uppsåtsfrågan. Skatten blir ju som den blir ändå enligt gällande regelverk.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har letat med ljus och lykta efter fullservicestall som uppfyller mina krav, men utan att lyckas. Därför har jag börjat fundera på...
2
Svar
20
· Visningar
3 174
Senast: CK
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 081
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp