Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Hur då "lämnar allt till revisor"? All dokumentation inför deklarationen? Tänk om man gjort fel i 12 månader då, vad hjälper det då (mer än att man inte gör lika mycket fel nästa 12 månader :D)? Kan man ta hjälp av revisor innan/under tiden som man drar igång verksamheten?

Jag tycker dock det verkar vara overkill att man behöver en revisor för att hyra ut en box? Åtm år efter år?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Du vill att vi ska betala ännu mer moms för att finansiera ännu mer kontroller? Nej, jag tycker inte det. Jag tycker att det ska åligga var och en att kunna och följa regler. Och därmed bära kostnaderna för den hjälp de ev. behöver hyra in, om de inte kan själv. Och det är bl a därför man anlitar t ex en redovisningsbyrå.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Har jag skrivit det? Nej. Jag frågade om det var bla det som överskottet (som ni pratat om tidigare) skulle gå till. Det var en fråga, inte ett påstående ;)
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Det går ju till kassan, och ska räcka till mycket.

Jag är hellre för att var och en bär sin egen kostnad, hellre än att vi ska ta ut mer i skatter och sedan ska detta gå till att stävja fuskare alt. stödja de som inte tycker de vill bekosta sina egna utbildningar i det de vill syssla med.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Varför är det så knäppt? Man har hög omsättning men i princip ingen inkomst - varför ska man då "straffas" när man ändå inte tjänar något på det?
Men du tänker nog lite snett. Det är långt ifrån alla företag som går med vinst alla år, menar du att de inte ska omfattas av momskravet eller behöva betala skatt när de går med vinst?

Och om det var så att man inte behövde betala moms ifall man inte gick med vinst, då hade ju inget företag i Sverige gått med vinst. Plus minus noll hade ju räckt. De hade kunnat jobba 4 timmars dagar och plocka ut heltidslöner!! ;)

Tyvärr är det såhär Sverige ser ut. Det är svårt att tjäna pengar utan att behöva betala skatt för dem eller på annat vis få avgifter i samband med inkomsten. Dags att rösta för ett parti som vill höja beloppsgränsen för moms i hobbyverksamheten samt gynna småföretagare!
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Varför är det så knäppt? Man har hög omsättning men i princip ingen inkomst - varför ska man då "straffas" när man ändå inte tjänar något på det?

Känner att jag också vill svara på ovanstående.

Återigen, inkomst och vinst - stor skillnad. Har du vinst i verksamheten ska denna självklart beskattas. Det hoppas jag inte du tycker är knäppt!

Att man har redovisningsskyldighet (är det vad du anser vara "straff"?) är väl rätt naturligt? Som löntagare är vi ju vana vid att någon annan redovisar åt oss (kontrolluppgift från AG och bank etc), driver vi någon verksamhet måste vi ju sköta den delen själva. Det är väl inget straff? Eller ens underligt?

Vill man driva verksamhet får man ta med i beräkningen att det blir lite mer jobb, och ta betalt för tjänsten/varan så att man har täckning.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

+ Ramona, tack för era svar! Nu förstår jag bättre :D

Lovis: Jag vet faktiskt inte om jag tycker det är knäppt eller inte på hobbynivå (dvs vid sidan av ett heltidsjobb)! Företag som drivs på heltid är för mig en hel annan sak.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Jag tycker det blir snedvriden konkurrens om hobbyverksamheten slipper momsa, medan den som ska försöka leva på boxuthyrning måste momsa och därmed får räkna bort många konsumenter som kunder.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Det håller jag också med om. Som sagt, jag vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt. Dock tycker jag nog problemet mer (i detta fallet) är att häst är dyrare än vad många hästägare egentligen har råd med.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Tillägg: Och anledningen till att jag inte vet vad jag tycker inser ni nog är pga bristande kunskap om ekonomi öht ;)
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Jag tycker det blir snedvriden konkurrens om hobbyverksamheten slipper momsa, medan den som ska försöka leva på boxuthyrning måste momsa och därmed får räkna bort många konsumenter som kunder.
Det skulle man ju i så fall kunna lösa med ett undantag inom hästnäringen. Den som har mer än 3 st inhyrningar är näringsidkare och den som har 3 st eller färre anses ha en hobbyverksamhet ifall det inte finns andra hästrelaterade delar i verksamheten också.

Men enbart uthyrning av box med max 3 st hästar kunde vara hobby. Mer än det verksamhet.

Sen tycker jag att man borde höja omsättningen för hobbyverksamhet till kanske 100.000:-/år. Så att folk inte drar sig för att tjäna lite pengar eller i alla fall inte tar det svart.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Det håller jag också med om. Som sagt, jag vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt. Dock tycker jag nog problemet mer (i detta fallet) är att häst är dyrare än vad många hästägare egentligen har råd med.

DÄR slår du huvudet på spiken!
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

*kl*

Ang min fråga tidigare så har jag nu fått svar (från JBV) att jag skulle räknas som foderföretagare. Mao ser man till att få det inskrivet i passet när hästen behandlas med något som ger livstids karens mot livsmedelsprod, något jag aldrig varit med om att det gjorts?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Tyckte jag lät som ett bra förslag!

Som det känns just nu är det ju betydligt lättare (och kanske tom billigare?) att köpa en sällskapshäst och än att dela stall med en vän.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Hur menar du? Skrivit in det fastän hästen inte ätit någon medicin med restriktion eller i efterhand?

Följdfråga: Får man själv bestämma att hästen inte ska gå till livsmedelsproduktion?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Självklart får ägaren själv bestämma detta, så länge den inte ätit livstidskarenspreparat - då finns det ju inget val.

Ja, jag menar att vi har spärrat hästen för slakt till livsmedel, fast den inte ätit något karenspreparat.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Mitt mail:

>Jag och min sambo har köpt en liten hästgård (ej lantbruksfastighet) och planerar att rusta upp stallet och ta hem min egna häst. Som sällskap till min häst skulle vi ha en inackorderingshäst. Kommer detta räknas som hobbyverksamhet så länge månadshyran inackorderingen betalar/år inte överstiger 30 000 kr? Det är inte menat att gå med någon större vinst men i alla fall +-0.
>
>Hur fungerar det med moms (både sådan jag skulle lägga på hyran och sådan man ibland kan dra av när man köper material/produkter till verksamheten)?
>
>Foder och strö som båda hästarna använder tänkte vi köpa gemensamt och betala rakt av vad hästen faktiskt äter. Tex om jag köper 1 säck som hästarna äter lika stor del av så betalar inackorderingen mig halva kostnaden direkt eller så summerar vi varje månad dessa faktiska kostnader. Är det ok att inte ta upp i deklarationen? Det blir ju aldrig någon kostnad/inkomst i hobbyverksamheten tänker jag eftersom vi lika gärna kunde köpt varsin säck och haft två hemma och fodrat varsin häst samtidigt.
>
>Hur fungerar det med vad som får ingå i den fasta månadshyran? Jag tänkte mig att slitage på stall/hagar, gödselhantering, el, värme i sadelkammaren osv skulle täckas av månadshyran. Men även tjänster som in/utsläpp, vissa fodringar, viss skötsel (byta täcken, ta på/av skydd) och eventuellt mockning varje dag hade jag velat ta en bestämd avgift för/månad. Bör man ha det som två olika kostnader för inackorderingen och hur redovisar man det?
>
>Finns det mer som jag bör känna till?

Svar:
Stallplatsen

När du hyr ut en stallplats i en byggnad som ingår i en privatbostadsfastighet ska du deklarera eventuellt överskott som inkomst av uthyrning av privatbostad. Om du tar betalt med ett fast belopp per månad där det ingår t.ex. ersättning för uppvärmning, vatten, slitage på hagar etc. räknas hela beloppet som hyra. Du får också inkludera dina tjänster som mockning och utsläppning av hästen i detta fasta månadsbelopp om du vill.

I det fallet räknar du fram ett överskott av uthyrningen såhär:

Total hyresintäkt per år - 20 % av den totala hyresintäkten - 21 000 kr (inkomståret 2012) = överskott av uthyrning av privatbostad

Det eventuella överskottet betalar du skatt på med 30 % i inkomstslaget kapital. Utöver det fasta hyresbeloppet får du ta betalt motsvarande de faktiska kostnaderna för t.ex. foder och spån.

Ersättning för tjänster

Om du specificerar ersättningen för dina tjänster som mockning och utsläppning på fakturan betraktas det som ersättning för en tjänst som betalas från en privatperson till en annan. Den ersättningen kan jämställas med en lön.

Om den sammanlagda ersättningen för tjänsterna överstiger 10 000 kr/år innebär det att ägaren till inackorderingshästen ska lämna en förenklad arbetsgivardeklaration där din lön redovisas. Inackorderingshästens ägare ska göra skatteavdrag med 30 % på lönen och betala arbetsgivaravgifter. Inkomsten förtrycks i din inkomstdeklaration precis som med vilken löneinkomst som helst.

Om ersättningen understiger 10 000 kr betalar du in skatt och egenavgifter istället. Du deklarerar inkomsten på en bilaga till din inkomstdeklaration, T1 - inkomst av tjänst i vissa fall. Du betalar egenavgifter med 29,71 % och kommunalskatt precis som på vanlig lön.

Moms

Du bedriver inte någon momspliktig verksamhet.






Om man bara läser under stallplatsen så verkar det ju jätteenkelt! Jag har min grundhyra inkl de tjänster som ingår (och det kommer never bli ett överskott - inget att ens ta upp i deklarationen låter det som?) och sedan delar vi på kostnaderna för foder.

Är det bara för att vi inte har lantbruksfastighet som svaret verkar så smidigt eller har jag missuppfattat svaret/inte fått fram mina frågor korrekt?

Jag får läsa på lite om uthyrning av privatbostad (hör på den L :D) och ringer dem nog ändå längre fram, nu mer kemi.
 
Senast ändrad:
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

När du hyr ut en stallplats i en byggnad som ingår i en privatbostadsfastighet ska du deklarera eventuellt överskott som inkomst av uthyrning av privatbostad. Om du tar betalt med ett fast belopp per månad där det ingår t.ex. ersättning för uppvärmning, vatten, slitage på hagar etc. räknas hela beloppet som hyra. Du får också inkludera dina tjänster som mockning och utsläppning av hästen i detta fasta månadsbelopp om du vill.
AHA! :idea: Men då är jag absolut med i matchen ifall det var så enkelt. Hästbiten blir alltså inte varken hobbyverksamhet eller någonting annat, utan det blir som att du hyr ut en del i bostaden. *konstaterar*

Först och främst får du omsätta 18.000:- skattefritt varje år på uthyrning av bostad. Den biten tror jag inte ens att du behöver deklarera faktiskt. Så så länge du håller dig under det är det helt fritt fram.

Utöver det så drar du av 20%. Och sen betalar du 30% på de 80% som är kvar (30% är skatten på inkomst av kapital).

Alltså, säg att du tar 2000:-/månaden för stallplatsen, inkl lite service. Det blir 24.000:- på ett år. Så har du 18.000:- skattefritt som du drar av utan att deklarera för det (om jag minns rätt).

Du har alltså 6.000:- kvar som skall deklareras. Av de 6.000:- drar du av 20% som staten bjuder på. (Tack för den liksom :bow: ). Så betalar du 30% på de 4.800:- som finns kvar = 1.440:- skatt/år.

Fodret blir ju en annan femma då. Men orka vara helt laglig. Kör den på sidan så slipper ni krånglet! ;) :angel: Det är ju inga stora summor det handlar om ändå liksom.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 877
Senast: ameo
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 744
Senast: lbb
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp