Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Jag tycker inte det är särskilt krångligt. Principen är att all inkomst ska deklareras och vinst ska skattas. Att det finns beloppsgränser är ju för att gemene man ska ha lättare att göra en bedömning.

Sedan vill jag absolut rekommendera dig att ha i alla fall tre hästar i stallet, inte bara två (men det är en parantes).

Ja, det har jag greppat nu! Men jag tycket det är konstig att foder i detta fallet räknas som försäljning när det är +-0 och det enda som skiljer är att 1 person är hos leverantören istället för 2 (som köper varsin). Försäljning trodde jag skulle generera en vinst eller åtm innebära en form av utbud av något som är till salu till fler än en person.

Ang hästantalet så är 2 på gränsen till för många för marken redan och vi har haft 2 hästar (1 fast inventarie och den andra utbytt typ 10 gånger minst) i 21 år utan problem tidigare, men tack ändå för din synpunkt :)
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Nu skenar du iväg igen. Om du tar emot pengar för foder (vilket ju blir en del av din hobbyverksamhet, tillhandahållande av foder), ökar det din omsättning. Då kommer du över gränsen, och du riskerar att klassas som momspliktig.

Det betyder mer krångel, mer tidsåtgång och ökat pris för din inackordering (om inte denne är momsregistrerad och kan dra momsen). Du får helt enkelt fundera på upplägget, eller höra med SKV om du kan komma runt det. SKV är faktiskt bra att prata med, men det kan vara bra att komma ihåg att inget de säger gäller vid senare diskussioner (inte ens om du får något skriftligt).

Skulle det i efterhand bli så att du ska anses vara momspliktig, får du ju betala in 25 % på allt du fått in - och det känns det kanske inte värt?

Försäljning betyder bara att man har något som man säljer, det har absolut inget med vinst att göra. Jag kan ju i många fall gå minus på en försäljning, vad menar du att det skulle kallas då?

Att ha två egna hästar är en sak, men att ta in en annan häst som ägaren kanske inte riktigt har koll på kan bli rätt mycket problem. Vi hade t ex en som kunde gå själv, inga problem. Efter två veckor rev den stallet och skenade genom staketen om man lämnade den ensam.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Kan tillägga att jag tror att risken är väldigt liten att behöva påtvingas momsredovisningsskyldighet, då många hästföretagare fått erfara det motsatta. Deras näringsverksamhet har klassats om till hobbyverksamhet och de har fått återbetala momspengar de lyft.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Men vad i mitt fall är omsättning? Grundhyran?
Omsättning är alla pengar som kommer in i din hobbyverksamhet. Det har ingenting med pengarna som går ut att göra. Alla inkomster är omsättningen. Sen kan omkostnaderna vara höga och verksamheten går back, men man kan ju generellt säga att "omsättning - utifter = vinsten".

I ditt fall om du vill köpa in foder och sånt också, så blir det ju även försäljningen av foder. Spelar ingen roll om det går med vinst, det är omsättningssumman som styr momsplikten, just för att man inte ska kunna göra en noll-deklarering och slippa moms.

Frågan är hur hög hyra du ska ha? Jag har ju haft flera av mina hästar inackorderade där foder ingått för en hyra på mindre än 2500:-. Vad vill du ta betalt?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Jag är inte intresserad av att ha foder i hyran och om det blir för hög omsättning så får hästägaren köpa sitt foder själv då (eller åtm allt utöver grovfodret om det går att ha med i omsättningen utan att bli momspliktig). Så hyran kommer nog bli under 2500 kr, eller rättare sagt den måste bli för jag vill inte krångla med momsen :D Då drar jag hellre av tjänster eller löser det på annat vis.

Kollektivstall, hur funkar det egentligen? Var går gränsen för svartarbete där? Jag tänker att om jag vill mocka åt båda hästarna på morgonen men inte vill ta betalt för det pga att det blir för hög omsättning, kan man lösa det genom att utbyta tjänster utan att det ses som svartarbete?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Det här med försäljning, gäller det bara när man har hobbyverksamhet eller "alltid"?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Jag förstår inte frågan? En försäljning är ju när man lämnar något i utbyte mot något annat (oftast vara/tjänst mot pengar).
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Det här med försäljning, gäller det bara när man har hobbyverksamhet eller "alltid"?

Jag förstår din oro - du menar alltså om det alltid räknas som försäljning om en kompis dyl åker och handlar foder åt dig? Ja det kanske det är i lagens strikta mening - men jag kan nog lova att i så fall är vi brottslingar allihop!!

Jag skulle inte vara så orolig - skriv ett bra kontrakt där det står att foder INTE ingår. Sen om ni som kompisar turas om att åka till foderleverantören tror jag knappast SKV bryr sig om... (Eller att du lägger ut pengar och får dem i efterhand eller tvärtom) Det rör sig om så små summor - det vore skillnad om du hade 10 inackorderingar som du levererade foder/strö till, och tog ut fraktkostnad etc.

Sen är det ju tråkigt att det är just så här - vill man vara ärlig så innebär det en massa "krångel", vilket förklarar varför många i din sits hyr ut "svart"...

Däremot tycker jag att du ska ringa SKV - de är jättebra att ha och göra med och förklarar jättebra! De har förmodligen den allra bästa lösningen åt dig. Att hålla sig under 30.000 i omsättning är nog en mycket bra idé - momsa utan jordbruksfastighet blir bara jobbigt..

Dessutom kan det ju vara värt att vid första deklarationen ta hjälp av någon redovisningsbyrå - det kan man "tjäna" pengar på! De kan det där med vilka avdrag och liknande, dvs lagliga kryphål, som finns! Lycka till - och var inte så orolig över detta. Det är betydligt svårare att hitta en inackordering som man trivs och fungerar med....;)
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Som Cha9 var inne på. Får inte min sambo åka och köpa foder till min häst om vi har delad ekonomi tex och jag betalar honom vad säcken kostat/skickar med honom pengar? Får jag inte be en kompis köpa godis till mig också när denne ändå är i affären och ge pengar till kompisen när jag får godiset?

Eller som jag skrev tidigare i tråden, min mor handlar allt till min häst och jag betalar henne per månad halva hans kostand (men har ingen hobbyverksamhet såklart eftersom det är familjens 2 hästar). Det verkar ju vara helt olagligt då?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Bedriver du någon form av verksamhet har du regler att förhålla dig till. Att försöka komma undan regelverket genom att kalla det något annat, kan vara riskabelt..

Hur du som privatperson väljer att hantera din ekonomi är en helt annan sak.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Jag förstår din oro - du menar alltså om det alltid räknas som försäljning om en kompis dyl åker och handlar foder åt dig? Ja det kanske det är i lagens strikta mening - men jag kan nog lova att i så fall är vi brottslingar allihop!!

Jag skulle inte vara så orolig - skriv ett bra kontrakt där det står att foder INTE ingår. Sen om ni som kompisar turas om att åka till foderleverantören tror jag knappast SKV bryr sig om... (Eller att du lägger ut pengar och får dem i efterhand eller tvärtom) Det rör sig om så små summor - det vore skillnad om du hade 10 inackorderingar som du levererade foder/strö till, och tog ut fraktkostnad etc.

Sen är det ju tråkigt att det är just så här - vill man vara ärlig så innebär det en massa "krångel", vilket förklarar varför många i din sits hyr ut "svart"...

Däremot tycker jag att du ska ringa SKV - de är jättebra att ha och göra med och förklarar jättebra! De har förmodligen den allra bästa lösningen åt dig. Att hålla sig under 30.000 i omsättning är nog en mycket bra idé - momsa utan jordbruksfastighet blir bara jobbigt..

Dessutom kan det ju vara värt att vid första deklarationen ta hjälp av någon redovisningsbyrå - det kan man "tjäna" pengar på! De kan det där med vilka avdrag och liknande, dvs lagliga kryphål, som finns! Lycka till - och var inte så orolig över detta. Det är betydligt svårare att hitta en inackordering som man trivs och fungerar med....;)

Det fetmarkerade + att man tillhandahöll ett visst lager trodde jag mer räknades som försäljning ja. Inte att den som hade vägana förbi köper foder som man delar kostnaden rakt av för. Du förstår min frågeställning helt rätt!

Jag kan lägga till ett annat scenario. Jag har inga direkta planer på att låta "vem som helst" stå i mitt stall (av anledningar ni säkert vet om med tanke på era små varningar :p) utan det är en vän som planerar stå här i första skedet.

Om/när hon inte ska ha häst hos mig hade jag tänkt ha en sällskapshäst av något slag som behöver "förvaras" (typ ungponny genom kontakter eller liknande). Hur gör man då om någon annan betalar för hästens utgifter? Säg att den står hos mig och jag vill ha betalt för vad hästen kostar + ev en viss grundhyra.

Har jag förstått er rätt om min omsättning då blir = allt som ägaren till hästen betalar inkl foder osv. Dvs för att det ska vara lagligt och löna sig så ska jag inte ha några utgifter för hästen som överstiger 2500 kr? Hur funkar det med träningar jag deltar i för att utbilda ponnyn, ingår den kostnaden också i omsättningen då? Och enda sättet att "komma runt" att ta med det i omsättningen är att ägaren betalar kostnaderna direkt till tränaren? Får ägaren betala foder direkt till leverantören som jag hämtar hem till hästen?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Bedriver du någon form av verksamhet har du regler att förhålla dig till. Att försöka komma undan regelverket genom att kalla det något annat, kan vara riskabelt..

Hur du som privatperson väljer att hantera din ekonomi är en helt annan sak.

Med andra ord gällde detta vi pratade om i tråden ang försäljning bara om jag har hobbyverksamhet, inte alltid.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Sistnämnda scenario är ju precis den verksamhet som SKV är intresserad av. Du har inkomst av din hobby.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Har jag förstått er rätt om min omsättning då blir = allt som ägaren till hästen betalar inkl foder osv. Dvs för att det ska vara lagligt och löna sig så ska jag inte ha några utgifter för hästen som överstiger 2500 kr? Hur funkar det med träningar jag deltar i för att utbilda ponnyn, ingår den kostnaden också i omsättningen då? Och enda sättet att "komma runt" att ta med det i omsättningen är att ägaren betalar kostnaderna direkt till tränaren? Får ägaren betala foder direkt till leverantören som jag hämtar hem till hästen?
Du har förstått helt rätt.

Och där har du också svaret på varför så mycket inom hästnäringen är svart. Det blir för mycket jobb och för lite pengar ifall man skulle ta det vitt när man bara har en häst inackorderad.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Sistnämnda scenario är ju precis den verksamhet som SKV är intresserad av. Du har inkomst av din hobby.

Du har förstått helt rätt.

Och där har du också svaret på varför så mycket inom hästnäringen är svart. Det blir för mycket jobb och för lite pengar ifall man skulle ta det vitt när man bara har en häst inackorderad.

Varför är det så knäppt? Man har hög omsättning men i princip ingen inkomst - varför ska man då "straffas" när man ändå inte tjänar något på det?

Jag börjar faktiskt förstå min sambo som är väldigt emot vit verksamhet på fritiden....
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Inkomst=omsättning. Menar du kanske att du inte har någon vinst?

Det är ju lätt att säga att "vadå, jag kanske har en miljon i omsättning i min hobbyverksamhet, men det blir ingen vinst så då behöver jag inte...". Och det är ju inte rätt.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Sorry! Ja, vinst menar jag ju! Jag försöker lära mig iaf :p

Ah, om man inte redovisar moms (med mera, det låter krångligt enligt er) så vet skatteverket inte det verkligen stämmer att man inte har någon vinst? Fattar jag rätt?

Varför kan de inte bara ha krav på mer insyn utan att man behöver hålla på med momsgrejen?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Hur ska det finansieras, denna insyn och tillsyn? Det är inte gratis att ha revisorer som granskar. Moms är ju en inkomst för staten, som ska finansiera en mängd olika, roliga saker vi utnyttjar. Inte hade du väl tyckt att det var OK att någon struntade i att betala dig?

Självklart måste de dra gränsen någonstans. Jag tycker du ska prata med SKV, de kan också bestämma att uthyrning av boxplats alltid är näringsverksamhet och göra en bedömning utifrån det (vilket ju blir tråkigare för dig).

Ring dem, de är bra att prata med.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Är det var momsöverskottet (man skulle ju betala in mer än vad man inte betalade på inköpta grejer) in till staten går till?

Jag ringer dem nog när de svarat på mitt mail. Men hur vet jag egentligen vad som gäller i mitt fall? Du skrev tidigare att inte ens om man fick svar på sin fråga skriftligt så "gäller" det? Är det grönt först när de godkänt första deklarationen om man har hobbyverksamhet?
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Jag kan inte reglerna så vi lämnar allt till en revisor som ser till att allt går rätt till. Enklast så. (hyr även ut en liten stuga på gården)
Det kostar inte mycket och då vet vi att allt blir rätt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 877
Senast: ameo
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 744
Senast: lbb
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp