Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Ja, min kompis häst får tydlgien en "privatbostad" i mitt stall :D

Men vartifrån får du dina siffror? (Ja, nu är jag intresserad av siffor när jag väl greppat läget lite :D). Är det inte som SKV skriver raden under det du fetmarkerat?

2 000*12 = 24 000 kr/år.
24 000 - 24 000*0.2 = 19 200 kr.
19 200 - 21 000 = -1 800 kr.

Dvs inget över och inget att skatta för? Behöver man inte alls ta med det i deklarationen då? Är det så att dina 18 000 är 21 000 nu kanske?

Fodret fattar jag det som att det inte alls bryr sig om?

Tänk om det kunde vara såhär lätt :bump:
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Men vartifrån får du dina siffror?
Jag fick mina från lagtexten. ;) Jag är ju blivande skattejurist.

Det står på SKV hemsida också.
http://www.skatteverket.se/privat/s...gavbostad.4.233f91f71260075abe8800033479.html

Kan ju vara så att det har ändrats 2012 och jag har missat den ändringen, men det står ju ingenting om det på SKV hemsida så jag antar att det inte kommer någon ändring från 2011.

Så du har tre avdrag du får göra. Först och främst 18.000:- i schablonen som grundavdrag (detta liknar ju grundavdraget som du har på inkomstskatten).

Sen får du dra av vad du själv har för kostnader för den delen du hyr ut. Den summan kan ju vara lite knixig att få fram dock.

Sen har du 20% rabatt på uthyrningen (detta är ett incitament för de som faktiskt hyr ut delar av sin privatbostad och som bara blir en bonus för dig som hyr ut delar av ditt stall. I tätbefolkade delar av landet har man genom skattelättnaden försökt få folk med stora villor eller flerfamiljsbostäder att hyra ut den lilla lediga lägenheten som finns på vinden eller i källaren eller vad det nu är istället för att låta den stå tom.)

2000:- i stallhyra i månaden blir 24.000:-. Så drar du genast av schablonen på 18.000:-. Då har du 6.000:- kvar. På de 6.000:- får du först dra av summan du själv betalar för stallplatsen (den summan är för mig okänd). Sen drar du av 20% i rabatt för det som är kvar. Resten ska du betala 30% skatt på.

Så säg att stallplatsen du hyr ut kostar dig 300:-/mån. Då blir det:
6000-300= 5.700:-
5.700 - 20% rabatt = 4.560:-
Så måste du betala 30% kapitalskatt på den summan = 1.368:- kostar skatten.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Nej, nu har jag räknat fel. Det är ju 20% rabatt på HELA hyresintäkten, alltså innan avdraget på 18.000:-.

Så det blir 24.000:- - 20% -18.000:- - din egna kostnad = Skattegrundande belopp
Och sen drar du 30% på det skattegrundande beloppet och den summan betalar du i skatt. Ifall det blir någon.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Eftersom SKV skrivit till TS att:
---
"Total hyresintäkt per år - 20 % av den totala hyresintäkten - 21 000 kr (inkomståret 2012) = överskott av uthyrning av privatbostad"
---

utgår i alla fall jag från att 18 000 kr är höjt till 21 000 kr (inkomståret 2012).

Däremot får man INTE dra av faktiska kostnader av uthyrningen eftersom de 21 000 kr täcker detta tillsammans med de 20 %. Hyr man däremot ut till närstående/närståendes firma får man inte dra något schablonbelopp utan enbart faktiska kostnader.
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Jag hittar inte de ändringarna på Skatteverkets hemsida. Lagtexten har jag inte orkat läsa igenom hela.

Även personer på SKV kan skriva fel. Det har jag varit med om flera gånger.
 
Senast ändrad:
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

*kl*

Ang min fråga tidigare så har jag nu fått svar (från JBV) att jag skulle räknas som foderföretagare. Mao ser man till att få det inskrivet i passet när hästen behandlas med något som ger livstids karens mot livsmedelsprod, något jag aldrig varit med om att det gjorts?

Jo, men det kanske inte ägaren till den inackorderade hästen tycker är så bra?
Det kostar några tusenlappar att avliva häst och sedan skicka för destruktion, man får några hundralappar betalt om hästen kan slaktas för livsmedelsproduktion.:crazy:
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Jo, men det kanske inte ägaren till den inackorderade hästen tycker är så bra?
Det kostar några tusenlappar att avliva häst och sedan skicka för destruktion, man får några hundralappar betalt om hästen kan slaktas för livsmedelsproduktion.:crazy:

Nej det har jag väl inte skrivit heller? Min häst kommer jag däremot skriva in det i passet :)
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Edit: Det kan nog blivit lite förvirrat dock eftersom jag pratar med blivande inack och hon är på samma linje som mig (skriva in i passet), dock är det foderhäst som gäller i första hand och då för man ju lösa det utifrån den hästen såklart :) Jag ber om ursäkt om jag blandat in IRL-snack i denna tråden :)
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

*KL*
Jag tycker att du är fantastisk som orkar bringa reda i förvirringen. Jag tog genvägen och köpte en liten, tjock påwni istället... :D
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Hahaha... Ja, just det. Och nu när sonen vägrar rida så är han mer "kubisk" än någonsin...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 877
Senast: ameo
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 744
Senast: lbb
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp