Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Ja, min kompis häst får tydlgien en "privatbostad" i mitt stall :D

Men vartifrån får du dina siffror? (Ja, nu är jag intresserad av siffor när jag väl greppat läget lite :D). Är det inte som SKV skriver raden under det du fetmarkerat?

2 000*12 = 24 000 kr/år.
24 000 - 24 000*0.2 = 19 200 kr.
19 200 - 21 000 = -1 800 kr.

Dvs inget över och inget att skatta för? Behöver man inte alls ta med det i deklarationen då? Är det så att dina 18 000 är 21 000 nu kanske?

Fodret fattar jag det som att det inte alls bryr sig om?

Tänk om det kunde vara såhär lätt :bump:
 
Sv: Hobbyverksamhet/hyra ut 1 boxplats

Men vartifrån får du dina siffror?
Jag fick mina från lagtexten. ;) Jag är ju blivande skattejurist.

Det står på SKV hemsida också.
http://www.skatteverket.se/privat/s...gavbostad.4.233f91f71260075abe8800033479.html

Kan ju vara så att det har ändrats 2012 och jag har missat den ändringen, men det står ju ingenting om det på SKV hemsida så jag antar att det inte kommer någon ändring från 2011.

Så du har tre avdrag du får göra. Först och främst 18.000:- i schablonen som grundavdrag (detta liknar ju grundavdraget som du har på inkomstskatten).

Sen får du dra av vad du själv har för kostnader för den delen du hyr ut. Den summan kan ju vara lite knixig att få fram dock.

Sen har du 20% rabatt på uthyrningen (detta är ett incitament för de som faktiskt hyr ut delar av sin privatbostad och som bara blir en bonus för dig som hyr ut delar av ditt stall. I tätbefolkade delar av landet har man genom skattelättnaden försökt få folk med stora villor eller flerfamiljsbostäder att hyra ut den lilla lediga lägenheten som finns på vinden eller i källaren eller vad det nu är istället för att låta den stå tom.)