Starta Kennel

Denver

Trådstartare
Är det någon som vet o kan svara på mina frågor??

Vad krävs för att få ett kennelnamn??

Vad kostar det??

Vad är lämpligt att ta betalt vid parning med avelshane??

Kommer inte på mer nu men kommer strax tror jag

mvh Jessica

Sv: Starta Kennel

Denver skrev:
Är det någon som vet o kan svara på mina frågor??

Vad krävs för att få ett kennelnamn??

Vad kostar det??

Vad är lämpligt att ta betalt vid parning med avelshane??

Kommer inte på mer nu men kommer strax tror jag

mvh Jessica

Om du ringer till SKK så får du alla uppgifter där på en gång :) Sen kräver det mycket av dig som hundmänniska för att vara uppfödare..Det är inte så lätt som att bara ringa SKK fixa kennelnamn och sen är det klart och börja avla. Försök hitta någon uppfödarkurs som du kan gå...Vad är det för ras?

Jag har varit inne på skks hemsida o läst men ville ha lite mera synpunkter från andra uppfödare eller "vanligt" hundfolk mm. Jag kanske uttryckte mig lite löst där på frågorna.

Jag har jättebra kontakt med den kennel som Edvin kommer ifrån.. Han ska paras nu i maj med en avelstik. Men detta är då den föregående ägarn som ska ta denna parning på han. Det blir hans första kull o jag kommer med spänning följa hans valpar.

Rasen är såklart papillon :)

Han är patella fri, o jag ska in o ögonlysa han nu snart.

mvh Jessica

Flinisen skrev:
Om du ringer till SKK så får du alla uppgifter där på en gång :) Sen kräver det mycket av dig som hundmänniska för att vara uppfödare..Det är inte så lätt som att bara ringa SKK fixa kennelnamn och sen är det klart och börja avla. Försök hitta någon uppfödarkurs som du kan gå...Vad är det för ras?

Denver skrev:
Jag har varit inne på skks hemsida o läst men ville ha lite mera synpunkter från andra uppfödare eller "vanligt" hundfolk mm. Jag kanske uttryckte mig lite löst där på frågorna.

Jag har jättebra kontakt med den kennel som Edvin kommer ifrån.. Han ska paras nu i maj med en avelstik. Men detta är då den föregående ägarn som ska ta denna parning på han. Det blir hans första kull o jag kommer med spänning följa hans valpar.

Rasen är såklart papillon :)

Han är patella fri, o jag ska in o ögonlysa han nu snart.

mvh Jessica

Ahh ok då förstår jag ;) Det lät som om du bara tänkte starta kennel hur som helst ;)

Jag är på G att starta upp min uppfödning och har för ca två månader sen skickat in min kennelnamnsansökan. Det skulle ta upp emot 4-6 månader innan man vet om det är godkänt eller inte. Det skall ju godkännas av både SKK och FCI. Det kostar 2000:- för att registrera sitt kennelnamn. Den sista frågan är jag osäker på men ofta kan man komma överens om en avgift med personen som har tiken..jag har även för mig att det finns förslag på avgifter hos SKK.

Ja nää det hade jag ju inte tänkt bara så där.. :p O jag tänker ju vänta o se hur hans första kull blir innan jag bestämmer mig för att fortsätta använda honom. Edvin har ju ett ljuvligt temprament o enl skks hunddata har han mamma o pappa o även kullsyskon som är patella ua o ögon ua. Så det ska bli spännande att se hur hans avkommer utvecklar sig.

Sen funderar jag ju på att köpa in en avelstik själv oxå framöver. Men jag vill inte ha för stor uppfödning utan vill kunna erbjuda min valpköpare, valpar som är hanterade, vana vid det mesta, o att dom fått bo inne med familjen. För detta är ju vad jag själv skulle föredra med köp av ny valp. :)

Vad är det för hundar du ska börja med??

Flinisen skrev:
Ahh ok då förstår jag ;) Det lät som om du bara tänkte starta kennel hur som helst ;)

Jag är på G att starta upp min uppfödning och har för ca två månader sen skickat in min kennelnamnsansökan. Det skulle ta upp emot 4-6 månader innan man vet om det är godkänt eller inte. Det skall ju godkännas av både SKK och FCI. Det kostar 2000:- för att registrera sitt kennelnamn. Den sista frågan är jag osäker på men ofta kan man komma överens om en avgift med personen som har tiken..jag har även för mig att det finns förslag på avgifter hos SKK.

Denver skrev:
Ja nää det hade jag ju inte tänkt bara så där.. :p O jag tänker ju vänta o se hur hans första kull blir innan jag bestämmer mig för att fortsätta använda honom. Edvin har ju ett ljuvligt temprament o enl skks hunddata har han mamma o pappa o även kullsyskon som är patella ua o ögon ua. Så det ska bli spännande att se hur hans avkommer utvecklar sig.

Sen funderar jag ju på att köpa in en avelstik själv oxå framöver. Men jag vill inte ha för stor uppfödning utan vill kunna erbjuda min valpköpare, valpar som är hanterade, vana vid det mesta, o att dom fått bo inne med familjen. För detta är ju vad jag själv skulle föredra med köp av ny valp. :)

Vad är det för hundar du ska börja med??

Det låter som bra val du gör :) Min uppfödning är Golden Retrievers..:) Underbar ras :love: :love:

Det värmer o höra :) jag är oxå en stor älskare av golden för dom har ju ett underbart temprament :love:

Flinisen skrev:
Det låter som bra val du gör :) Min uppfödning är Golden Retrievers..:) Underbar ras :love: :love:

Denver skrev:
Det värmer o höra :) jag är oxå en stor älskare av golden för dom har ju ett underbart temprament :love:

Åh va roligt att du tycker det :) En blivande valpköpare kanske :angel: ;)

Har du köpt en tik nu? Vet att du skrev det tidigare i någon tråd att du var på jakt efter en.

*haha* ja man ska ju aldrig säga aldrig ju.. Men nää lura mig inte till nåt dumt nu.. jag ska ju ha pappisar jue :o

Flinisen skrev:
Åh va roligt att du tycker det :) En blivande valpköpare kanske :angel: ;)

Gnist skrev:
Har du köpt en tik nu? Vet att du skrev det tidigare i någon tråd att du var på jakt efter en.

Vi ska åka och titta på tik imorgon :) Så det blir jättespännande. Hoppas det känns bra. Är bara lite orolig över vad Farin ska tycka...Vad tyckte din första hund när det kom i en valp i huset?

Denver skrev:
*haha* ja man ska ju aldrig säga aldrig ju.. Men nää lura mig inte till nåt dumt nu.. jag ska ju ha pappisar jue :o

Neee Golden ska du ha :p

*Funderar*
Det har faktiskt aldrig varit några problem. På den tiden när jag bara hade en hund (stenåldern :o ) hade jag en labbetik som var 5 år, när vi införskaffade två Finska Spetsvalpar och hon hade inga problem med de små busarna i alla fall :)

Lite off topic...

En fråga som jag funderat på är om en privat uppfödare, som alltså inte har en registrerad kennel, kan ta samma priser för sina valpar som en kennel kan? Privata uppfödare är ju sällan lika engagerade i aveln och utställningar/bruks som kennelägare är, i alla fall inte de privata uppfödare jag träffat. De har ju rätt sällan samma kvalitet på sitt avelsmaterial som kennlarna har. Så är det rimligt av en privat uppfödare att ta samma pris som en kennel som föder upp samma ras?

Har nu pratat med min mamma som är väldigt innsatt i detta på hundar/kennlar mm. Att en privat uppfödare kan ta samma priser vid försäljning av valp som en kennel gör. Dom har ju fortfarande samma kostnader mm.. Sen är det klart att det finns privata uppfödare som kanske avlar flr pengarnas skull bara men sen finns de ju privata uppfödare som inte vill ha kennel namn för det ena o andra men fortfarande är intresserade..
Men sen finns de ju kennlar som inte heller bryr sig om sina avkommer.. jag vet minst 1 kennel som är sådan.. O det är tråkigt.. :crazy:

Gisburne skrev:
Lite off topic...

En fråga som jag funderat på är om en privat uppfödare, som alltså inte har en registrerad kennel, kan ta samma priser för sina valpar som en kennel kan? Privata uppfödare är ju sällan lika engagerade i aveln och utställningar/bruks som kennelägare är, i alla fall inte de privata uppfödare jag träffat. De har ju rätt sällan samma kvalitet på sitt avelsmaterial som kennlarna har. Så är det rimligt av en privat uppfödare att ta samma pris som en kennel som föder upp samma ras?

De tar samma priser ja! Varför skulle de inte göra det för registrerade valpar efter hälsoundersökta och (oftast på något sätt) meriterade hundar?
De har ju samma omkostnader som oss med registrerad kennel ;)

Tillägger: Man kan bara föda upp 2 kullar som "privat" uppfödare..Från och med kull tre, måste man ansöka om kennelnamn.

Senast ändrad:

Gisburne skrev:
Lite off topic...

Med tanke på alla annonser man ser så tycker jag nog att de tar minst lika mycket betalt för sina valpar som de som har registrerad kennel.

Gnist skrev:
*Funderar*
Det har faktiskt aldrig varit några problem. På den tiden när jag bara hade en hund (stenåldern :o ) hade jag en labbetik som var 5 år, när vi införskaffade två Finska Spetsvalpar och hon hade inga problem med de små busarna i alla fall :)

Ah det låter ju toppen...Blev lite lugnare nu :)

Tar det så lång tid som 4-6 månader att få veta om kennelnamnet blir godkänt? Betalar man in först eller betalar man in när man vet vilket namn som gått igenom?

Kan man på något sätt kolla om ett visst namn är upptaget utan att skicka in?

Man får ju lista flera namn, som sedan jämförs mot ALLA kennelnamn inom FCI. Det som inte finns får man.
När den delen är kvar så betalar man in pengarna och så är det en protesttid för svenska uppfödare mot det sökta namnet på en månad. Sedan är det klart :)
Har man tur går det fortare och har man otur, så tar det längra tid..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 538
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 552
Senast: Tiger tok
·
Övr. Barn Min tonåring når dåligt med depression och stundtals ångest. Fått dispans fr FK att jag kan vabba för hen trots åldern . Börjar... 2
Svar
25
· Visningar
1 336
Senast: gullviva
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 123
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka