Starta ridläger-verksamhet?

L

Lokesmatte

Hej på er!
Är intresserad av att ha ridläger på sommaren för barn. Vi har fyra egna hästar och bor på gård på landet. Min fråga är om vem som helst kan starta ridläger? Vilka regler/lagar gäller? Vad ska man tänka på?

Otroligt tacksam för svar, har försökt söka på internet men hittar inget.

mvh Hanna
 
Sv: Starta ridläger-verksamhet?

Hej på er!
Är intresserad av att ha ridläger på sommaren för barn. Vi har fyra egna hästar och bor på gård på landet. Min fråga är om vem som helst kan starta ridläger? Vilka regler/lagar gäller? Vad ska man tänka på?

Otroligt tacksam för svar, har försökt söka på internet men hittar inget.

mvh Hanna

Ja, vem som helst får starta ridläger. Men det krävs en hel del tillstånd. Det finns en del trådar i ämnet så sök här.

Först måste man ha tillstånd för den yrkesmässiga verksamheten med häst, ett sk paragraf-16 tillstånd.

Vill du ha övernattande gäster? Fler än 8 bäddar krävs "hotell"-tillstånd.
Vill du servera mat? Krävs livsmedelstillstånd och oftast godkänt kök för beredning av livsmedel.

Eftersom ett ridläger är att betrakta som en paketresa (minst två av elementen boende, aktivitet och transport i paket) måste man dessutom ställa resegaranti till Kammarkollegiet.

Sedan behöver du försäkringar åt dina kunder och en bra företagsförsäkring med bra ansvarsdel.

Med bara fyra hästar har jag mycket svårt att se att man kan skapa någon lönsamhet alls på ett ridläger. Tyvärr. Men har man unika idéer och hittar sin målgrupp - så visst kan det gå även om inte jag ser möjligheten ;)
 
Sv: Starta ridläger-verksamhet?

oj oj det var inte så lätt som jag trodde då. Känns som mina planer kan skrotas nu. Men tack så jättemycket för svaret, mvh hanna
 
Sv: Starta ridläger-verksamhet?

Och glöm inte att om du är företag som hanterar pengar så måste du fr o m 1 januari (??) ha en godkänd kassa-apparat
 
Sv: Starta ridläger-verksamhet?

Du kan ju absolut ha ett litet dagsridläger med picknickluncher, uteritter, lektioner, andra aktiviteter och så åker dom hem på eftermiddagen? Då är det ju en start på ett ridläger, för man ju inte direkt börja med att köpa 30 hästar om man är sugen på ridläger, man kan ju testa med dina fyra pållar först. Det förslaget Kanske är något att tänka över :)
 
Sv: Starta ridläger-verksamhet?

Och glöm inte att om du är företag som hanterar pengar så måste du fr o m 1 januari (??) ha en godkänd kassa-apparat

Bara om kontantinbetalningarna (kontant+kort) överstiger 4 prisbasbelopp.

"
Med obetydlig omfattning menas den som bedriver näringsverksamhet med en kontant försäljning inklusive moms som omsätter mindre än fyra prisbasbelopp (för 2010 är ett prisbasbelopp 42 400 kr). Dessa företag är automatiskt undantagna från lagens krav och ska därför inte ansöka om undantag.
"
 
Sv: Starta ridläger-verksamhet?

Gäller inte samma regler om man har dagsridläger? Jag menar med godkänd anläggning osv..
Sen det med prisbasbelopp med: Om jag tjänar mindre än 42 400 * 4 så behöver jag ingen kassa-apparat? Har jag förstått rätt?

mvh Hanna
 
Sv: Starta ridläger-verksamhet?

Gäller inte samma regler om man har dagsridläger? Jag menar med godkänd anläggning osv..
Sen det med prisbasbelopp med: Om jag tjänar mindre än 42 400 * 4 så behöver jag ingen kassa-apparat? Har jag förstått rätt?

mvh Hanna

Jo. Paragraf-16 tillstånd måste du ändå ha.

Däremot slipper du övernattningstillstånd och resegarantin om du utelämnar boendet.

Vill du servera någon typ av mat så behöver du livsmedelstillstånd, annars får man begära att kunderna själva tar med sig matsäck, eller köra kortare pass typ halvdag.

Om du har en kontant (kontant eller kort) omsättning inkl. moms som understiger 4*42400 så behövs ingen kassaapparat. Problemet är att om man hamnar över gränsen har man begått lagbrott. Så om man är osäker och ligger runt gränsen är det rimligt att skaffa en godkänd kassaapparat ändå.
 
Sv: Starta ridläger-verksamhet?

Bara om man inte kan sköta det hela med kontantfakturering. sedan skall verksamheten dra in mer än 4 basbelopp.

Vad är begreppet kontantfakturering? Menar du fakturering?

En verksamhet som drar in mindre än 4 basbelopp i omsättning inkl. moms är inget försörjningsföretag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 121
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 516
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp