Starta studiecirkel eller workshop

För något år sen eller två erbjöd ABF människor att vara cirkelledare i hemberedskap. Då gick jag utbildning av bli cirkelledare hos ABF, tror den var 2-3 gånger på distans där vi fick lära oss om hur man gör upplägg, lite om ABF, vad vi ska tänka på, hur man får ihop en grupp osv och så självklart lite om ämnet. Dock var ingen nybörjare på själva ämnet för det var personer som hade arbetat med detta i nån form, antingen frivilligt eller som del av yrke.

Det var en kul grej, jag har dock inte startat några cirklar efter det pga har inte hunnit.
Men skulle jag det skulle jag ju få ut o söka folk, folk kommer ju aldrig uppsöka mig.

Själv har jag skrivit två gånger till olika studieförbund/privata människor om vad jag efterlyser och önskemål. En gång skrev jag att jag ville läsa arabiska grund, typ på nivån kunna säga hej, fråga om vägen osv. Svaret var att jag skulle leta efter x antal fler intresserade så kunde förbundet starta en cirkel. Så jag fick annonsera lite varstans och tillslut hittade jag 8-10 st, vi köpte 8 kvällar med arabiska (tror det var 8) och förbundet ordnade fram en arabisktalande lärare. Det var jättekul!
Nu för nåt halvår sen är det ett företag som flyttat in i byn som annonserar mycket om byggnadsvård. De har också lite små hantverksmarknader o andra happenings. De undrade via facebook om folk hade förslag på vad man skulle vilja ha för workshops o jag skrev att jag vill ha en ”snickra för dummies”. Göra något som jag ser nära alla kunna göra i mitt kvarter, riva en innevägg, sätta upp en inneväg, spika ihop en träaltan. Verkligen basic men som jag inte kan alls.

De hade tydligen fått det önskemålet innan så jag hoppas det blir av framöver.

Så det är väl tipset, antingen bli cirkelledare eller annonsera och driva det själv.
 
Jag tycker allt det där är ointressant. Och det bidrar inte till biologisk mångfald, lokal matproduktion, resiliens m.m.

Jag vill skapa en bättre värld och ser inte att jag kan göra det i stan.

Om jag bara existerar men inte lever, så behöver jag inte finnas.
Fast man kan ju absolut bidra till biologisk mångfald och lokal matproduktion även om man bor i stan genom att göra vissa val när man handlar, välja restauranger som serverar närproducerat osv osv.
Som någon var inne på så kör jag otroligt lite bil (även om jag har en) och behöver knappt nyttja kollektivtrafiken utan går/cyklar överallt. Skulle gissa att jag gör ett rätt litet klimatavtryck jämfört med min vän som har småskaligt jordbruk. Dock behövs ju hennes småskaliga jordbruk (och andras) för att det ska finnas lokalproducerad mat att köpa för mig.
Så man kan bidra på olika sätt. Jag tycker inte du ska flytta till stan, det är ju uppenbart att du älskar att bo där du bor. Jag hade nog avskytt det 😅, även om jag gärna hade haft ett litet torp att åka till någon vecka eller två + helger under det ljusa halvåret, men insett att jag vill göra annat med min tid än fixa hus och skulle aldrig stå ut med att se saker förfalla (har en kompis som har ett litet landställe och bestämt sig för att göra minsta möjliga för att hålla stället uppe..)
 
Men vad GÖÖÖR man i en lägenhet? Jag kan inte komma på något. Och jag skulle verkligen klättra på väggarna. Jag skulle inte kunna ägna mig åt NÅGOT som gör livet värt att leva. Kvar blir att stirra in i väggen. Det är det enda jag kan komma på att man kan göra i en lägenhet. Hela livets mening skulle försvinna.

Och så skulle jag få psykbryt minst fem gånger om dagen för att grannarna låter eller har parfym på sig i trapphuset.
JAg har bott i lägenhet i hela mitt liv och har hittills inte blivit störd (mina föräldrar blev störda av ett gråtande barn och gräl när jag var liten, men det var inte oväsendet utan de tänkte på barnen, Det var en kortare period. Int har jag känt någon parfym eller annan lukt och och det är sällan jag har något från grannarna.

I Jag har en stor inglasad balkong (skördade de sista tomaterna igår- (nu lär inte fler mogna så jag har börjat plocka in de gröna) och vill jag odla finns det flera områden där man kan hyra alltifrån några pallkragar till 200 kvm mark. Jag har hela stadens utbud av aktiviteter och nöjen.

Jag säger inte att du ska flytta till en stad, däremot kanske du skulle må bra av att släppa begränsningen som bara finns i ditt huvud att det inte går att göra något i en lägenhet. Självklart går det, men att bygga en pergola eller ett utedass alternativt ha bin är givetvis uteslutet. Tapetsera, måla, och fixa och äger du lägenheten så kan du gör ännu mer. Det går givetvis utöva många hobbies inklusive att odla, men i mindre format. Och sen har du ett större utbud av aktiviteter där du har möjlighet att knyta nya kontakter när du lämnar lägenheten.
 
Jag bor på landet på gård och har inga som helst problem att förstå hur man väljer att bo i lägenhet i en stad. Det kräver verkligen en rejäl arbetsinsats och man spenderar stor del av sin fritid på att underhålla och sköta det som måste skötas för att undvika förfall. Det kräver mycket ork, mycket kunskap, mycket tid och stort intresse för problemlösning och sedan direkt fysisk styrka och uthållighet för genomförandet. Eller tillgång till pengar för att köpa in den hjälp man behöver.

Och trots all denna insats långt utanför stan så lämnar jag ett större klimatavtryck än någon som väljer att bo i ett effektivare modernare boende inne i stan utan krav på bil och egen uppvärmning.

När jag inte längre orkar fysiskt eller vill prioritera andra saker blir det naturligt att söka ett boende som bättre passar mina förutsättningar. Och lite bättre för klimatet.

Det är positivt med en vilja att göra saker. Men om det inte matchar förutsättningarna så blir det också en belastning. Och om man fiskar efter att nån annan ska stå för fiolerna utan motprestation är det mer bara drömmar som aldrig kommer infrias.
 
Men vad GÖÖÖR man i en lägenhet? Jag kan inte komma på något. Och jag skulle verkligen klättra på väggarna. Jag skulle inte kunna ägna mig åt NÅGOT som gör livet värt att leva. Kvar blir att stirra in i väggen. Det är det enda jag kan komma på att man kan göra i en lägenhet. Hela livets mening skulle försvinna.

Och så skulle jag få psykbryt minst fem gånger om dagen för att grannarna låter eller har parfym på sig i trapphuset.
Du kan ju lägga din energi på att sköta andra människors trädgårdar mot betalning.
Då är det någon annan som betalar för ditt arbete och står för kostnaderna.
I lägenheten kan du sedan vila och pyssla i värmen som du inte måste elda för att ha.
 
Det känns tråkigt att bli hackad på för att jag vill något med mitt liv. Och som vanligt har jag inte sagt något om hur andra lever, bara om hur jag vill ha det och inte ha det.
Jo du anklagar indirekt andra för att inte bry sig om vår jord.

Att bo i flerfamiljshus i tätort och åka kollektivtrafik i stället för att köra bil ger ett mycket mindre klimatavtryck än att bo på landet, köra bil och elda med ved i ett hus som är svårt att värma upp.
 
Trädgård är förstås ett stort intresse. Men var börjar man? Hur nischar man sig? Trots att jag hållit på i så många år så känner jag mig ändå lite tappad om jag skulle leda en studiecirkel i ämnet. Mina före detta klasskamrater på trädgårdsutbildningen jag gick för ett par år sedan tyckte att jag skulle vara lärare. Smickrande, men så kunnig är jag faktiskt inte.
Och nu så skall jag svara på ursprungsfrågan.

Jag skulle ha nytta av en studiecirkel i trädgårdsväxter och anläggning av rabatter.
Och det tror jag att många andra husägare också skulle ha.
En tjänst som jag gärna skulle köpa är hjälp att komplettera, skapa och återskapa rabatter och odlingar kring alla våra hus.
Att anlägga en trädgård är ju inget som man behöver kunna för det löpande underhållet utan något som man gärna köper in vid behov.

Edit.
Sent in i diskussionen p.g.a. förkylning med feber.
 
Jag tycker allt det där är ointressant. Och det bidrar inte till biologisk mångfald, lokal matproduktion, resiliens m.m.

Jag vill skapa en bättre värld och ser inte att jag kan göra det i stan.

Om jag bara existerar men inte lever, så behöver jag inte finnas.
Stadsodling är oerhört inne och kommer att ändra på många parametrar kring det där.
Det är dessutom något som du skulle kunna hjälpa till med i en lägenhet i tätort.
Det behöver ju inte vara i någon stad, det finns lägenheter i mindre samhällen och bar också.
Det går att ha odlingar även på den mark som finns kring ett flerfamiljshus.
 
Ja, jag måste säga att jag beundrar de som bor i lägenhet, alternativt villa med pytteträdgård, och ändå lyckas odla en massa fint och gott :up: ! Det är väl egentligen inte alls många kvadratmeter som behövs - om man odlar smart - för att hålla en hel familj självförsörjande på grönsaker?
 
Ja, jag måste säga att jag beundrar de som bor i lägenhet, alternativt villa med pytteträdgård, och ändå lyckas odla en massa fint och gott :up: ! Det är väl egentligen inte alls många kvadratmeter som behövs - om man odlar smart - för att hålla en hel familj självförsörjande på grönsaker?
Att bli helt självförsörjande på alla grönsaker inkl rotfrukter tar ganska många kvadratmeter per familj sett till tillgänglig yta i tätbebyggda områden. Svårigheten i stan är dock framför allt förvaringen. Att odla för färskkonsumtion går toppen! Vi lyckas odla en hel del på balkongen och plockar dessutom vilt. Men någon året runt-försörjning är tyvärr inte möjligt, ffa pga förvaring…
 
Nu har jag landat lite och tänkt efter. Blev faktiskt rätt ledsen när mitt liv beskrevs som inte värt att leva. Samt att jag inte tillförde något alls.
Detta är på inget sätt ett försvarstal, men jag tänker att det kanske finns andra saker att tillföra än att kunna odla och ha en skogsträdgård. Jag arbetar tex med mänskliga rättigheter och stöttar personer som kanske inte alltid kan föra sin talan och göra sin röst hörd i olika sammanhang. Detta räddar ju knappast världen, men på ngt sätt känns det ändå i alla fall för MIG meningsfullt.
 
Nu var jag ironisk 😄
Men nej, jag jobbar inom tillverkningsindustrin, kapitalism och ökad tillväxt lever jag på 😁
Jag bor i stort hus långt ute på landet och förbrukar oproportionerligt med fossil energi.
2 personer i 6 rok med 4 bilar och 3 traktorer för nöjes skull.
För att inte tala om våra 3 åkgräsklippare.

Bo i hus på landet är faktiskt inte bättre för miljön.
Vi skall bättra oss med solceller, vindkraftverk, elbil och värmepumpar.
Men det kräver ju stora resurser att göra så.
 
Mycket går dock att frysa ner.
Eller konservera.
Absolut, men i lägenhet har man inte obegränsat med förvaringsutrymme för konserver och frysar. Min familj bor visserligen mindre än genomsnittet men har bara möjlighet att förvara mat för absolut max två månader. Skulle kanske kunna ha lite konserver och torrvaror i källarförrådet, men de konserverade livsmedel som går att åstadkomma i större mängder i stan är inte nog för att vara i närheten av självförsörjande. Det är en stor svaghet med många flerfamiljshus idag, avsaknaden av matförvaring.
 
Att bli helt självförsörjande på alla grönsaker inkl rotfrukter tar ganska många kvadratmeter per familj sett till tillgänglig yta i tätbebyggda områden. Svårigheten i stan är dock framför allt förvaringen. Att odla för färskkonsumtion går toppen! Vi lyckas odla en hel del på balkongen och plockar dessutom vilt. Men någon året runt-försörjning är tyvärr inte möjligt, ffa pga förvaring…
Förvaring kan jag tänka mig är svårt. Det hade kanske varit en idé att få hyresvärdar att nån bra förvaring i tex källare.
Jag bjöd in Farbror Grön på en föreläsning om hur man just odlar mycket hemma om man bor på liten yta och också året runt-odling. Det var jätteintressant!
 

Absolut, men i lägenhet har man inte obegränsat med förvaringsutrymme för konserver och frysar. Min familj bor visserligen mindre än genomsnittet men har bara möjlighet att förvara mat för absolut max två månader. Skulle kanske kunna ha lite konserver och torrvaror i källarförrådet, men de konserverade livsmedel som går att åstadkomma i större mängder i stan är inte nog för att vara i närheten av självförsörjande. Det är en stor svaghet med många flerfamiljshus idag, avsaknaden av matförvaring.
Fast det är också nåt som kan förändras framöver tänker jag, om beredskap blir mer prioriterat. Förr i tiden fanns byakylar och byafrysar för de som inte kunde ha egna.

Jag tror odlingsmöjligheterna för de som vill kommer att bli bättre framöver även i stan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp