Starta studiecirkel eller workshop

Nu har jag landat lite och tänkt efter. Blev faktiskt rätt ledsen när mitt liv beskrevs som inte värt att leva. Samt att jag inte tillförde något alls.
Detta är på inget sätt ett försvarstal, men jag tänker att det kanske finns andra saker att tillföra än att kunna odla och ha en skogsträdgård. Jag arbetar tex med mänskliga rättigheter och stöttar personer som kanske inte alltid kan föra sin talan och göra sin röst hörd i olika sammanhang. Detta räddar ju knappast världen, men på ngt sätt känns det ändå i alla fall för MIG meningsfullt.
Jo det räddar världen.
Orättvisor och desperation medför konflikter.
Konflikter förstör saker och påverkar klimatet och miljön för övrigt mer än vad ett alldeles normalt leverne gör.
Det bästa för klimatet och vårt jordklot vore om vi kunde sluta upp med att ha krig.
 
Fast det är också nåt som kan förändras framöver tänker jag, om beredskap blir mer prioriterat. Förr i tiden fanns byakylar och byafrysar för de som inte kunde ha egna.

Jag tror odlingsmöjligheterna för de som vill kommer att bli bättre framöver även i stan.
Ja, jag har hört talas om de små "fryshusen" som man fick hyra in sig i. Min mammas kusin bodde i lägenhet i tätort, och de hade det så.
 
Stadsodling är oerhört inne och kommer att ändra på många parametrar kring det där.
Det är dessutom något som du skulle kunna hjälpa till med i en lägenhet i tätort.
Det behöver ju inte vara i någon stad, det finns lägenheter i mindre samhällen och bar också.
Det går att ha odlingar även på den mark som finns kring ett flerfamiljshus.
Ja vi bor verkligen mitt i en stor stad men det finns många initiativ kring stadsodling här, vi har en kollektiv odlarförening ett stenkast bort där man kan få 1-2 kvm, har länge haft tanken att gå med men inte gjort slag i saken än.. finns gott om koloniområden centralt också, men där krävs oftast en rätt stor ekonomisk insats, de som man kan köa för är ofta längre bort.
 
Fast det är också nåt som kan förändras framöver tänker jag, om beredskap blir mer prioriterat. Förr i tiden fanns byakylar och byafrysar för de som inte kunde ha egna.

Jag tror odlingsmöjligheterna för de som vill kommer att bli bättre framöver även i stan.
Håller med. Vi har massor med deadspace i våran källare. Flera rum som egentligen bara står tomma/inte används. Vi skulle lätt kunna erbjuda förvaring för tex mat, vatten och ved (vi har lyxen att kunna elda inne) i vår brf.
 
Sen ska man inte heller glömma bort att väldigt många typer av odlingar är som allra klimateffektivast när de drivs av professionella , yrkesstolta odlare i tillräcklig skala. Så att köpa fina närodlade grönsaker som odlats hållbart gör man ofta väldigt bra i butiken.

Att var och en ska odla allt som hobby med kraftigt varierande resultat i skörd och insatsvaror är inte en klimatåtgärd i sig.
 
Fast det är också nåt som kan förändras framöver tänker jag, om beredskap blir mer prioriterat. Förr i tiden fanns byakylar och byafrysar för de som inte kunde ha egna.

Jag tror odlingsmöjligheterna för de som vill kommer att bli bättre framöver även i stan.
Jag hoppas SÅ mycket att det kan ändras! Det hade varit kanon. Då hade man kunnat ordna kollektiva beredskapslager av torrvaror och sånt också.

Där vi bor är odlingsmöjligheterna ändå hyfsat goda! Våra kommunala bostadsbolag uppmuntrar gårdsföreningar och är gärna behjälpliga med att fixa plats, pallkragar och jord så att man kommer igång. På en del ställen har man gjort det i ännu lite större skala, byggt odlingsbäddar där varje hushåll kan få ~10 kvadrat och anlitat odlarkunniga för att hjälpa folk att komma igång. Tror verkligen att mer sånt är på gång. Det gynnar alla: de som vill får glädjen att odla och lär sig så att kunskapen finns i kvarteret om något skulle hända. De som inte vill odla får ändå njuta av vackra odlingsplatser, och alla gynnas av sammanhållning och gemenskap i kvarteret. Både ur trevnads- och resiliensperspektiv.
 
Jag bor i vad som räknas till centrum i Göteborg. Utanför fönstret har jag park som övergår i ett skyddat naturområde, som övergår i ett naturreservat. Inom fem minuter från min lägenhet finns tre olika odlingsföreningar där man på kan odla på olika sätt; i "egna" pallkragar eller på ytor som man hjälps åt med (plus att den som är intresserad kan få ansvaret för området närmast sitt hus istället för att det ska vara gräsmatta, då får man kostnadsersättning från hyresvärden). Vi har en bikupa på bostadsområde, hyresvärden skulle gärna ha fler men det är rätt dyrt eftersom de måste hyra in dem med full skötsel.

Jag jobbar med att förbättra miljön både nationellt och internationellt, och cyklar eller åker kollektivt till jobbet.

Visst hade jag önskat mig ett precis lagom litet hus inom pendlingsavstånd till jobbet, men det är inte ekonomiskt görbart i de här trakterna (eftersom jag i så fall inte vill bo i villaområde), men det är på precis alla sätt som finns mer miljövänligt och resurseffektivt att bo som jag gör nu. (Och det är som sagt mitt jobb att hålla reda på vad som på riktigt är bäst för miljön i det större perspektivet, så jag borde veta.)

När man gör professionella värderingar av miljöeffekter tittar man även på "kulturella faktorer". Vi kan inte separera oss från vår livsmiljö, samhället ÄR kultur, och hur vi hanterar den påverkar i allra högsta grad hur vi ser på varandra och på omvärlden.
 
Jag bor i vad som räknas till centrum i Göteborg. Utanför fönstret har jag park som övergår i ett skyddat naturområde, som övergår i ett naturreservat. Inom fem minuter från min lägenhet finns tre olika odlingsföreningar där man på kan odla på olika sätt; i "egna" pallkragar eller på ytor som man hjälps åt med (plus att den som är intresserad kan få ansvaret för området närmast sitt hus istället för att det ska vara gräsmatta, då får man kostnadsersättning från hyresvärden). Vi har en bikupa på bostadsområde, hyresvärden skulle gärna ha fler men det är rätt dyrt eftersom de måste hyra in dem med full skötsel.

Jag jobbar med att förbättra miljön både nationellt och internationellt, och cyklar eller åker kollektivt till jobbet.

Visst hade jag önskat mig ett precis lagom litet hus inom pendlingsavstånd till jobbet, men det är inte ekonomiskt görbart i de här trakterna (eftersom jag i så fall inte vill bo i villaområde), men det är på precis alla sätt som finns mer miljövänligt och resurseffektivt att bo som jag gör nu. (Och det är som sagt mitt jobb att hålla reda på vad som på riktigt är bäst för miljön i det större perspektivet, så jag borde veta.)

När man gör professionella värderingar av miljöeffekter tittar man även på "kulturella faktorer". Vi kan inte separera oss från vår livsmiljö, samhället ÄR kultur, och hur vi hanterar den påverkar i allra högsta grad hur vi ser på varandra och på omvärlden.
Jag misstänker att vi bor nästan-grannar… 😆
 
Jag har bott i äldre lägenheter och där så har det funnits en matkällare till varje lägenhet.
Så det går ju att ordna.
Om man vill.
Det kan ha funnits i mina två senaste bostadshus också. De är byggda på 50-talet. Ska kontakta hyresvärden och fråga vad som blev av dem – mig veterligen används alla utrymmen i huset.
 
Jag hoppas SÅ mycket att det kan ändras! Det hade varit kanon. Då hade man kunnat ordna kollektiva beredskapslager av torrvaror och sånt också.

Där vi bor är odlingsmöjligheterna ändå hyfsat goda! Våra kommunala bostadsbolag uppmuntrar gårdsföreningar och är gärna behjälpliga med att fixa plats, pallkragar och jord så att man kommer igång. På en del ställen har man gjort det i ännu lite större skala, byggt odlingsbäddar där varje hushåll kan få ~10 kvadrat och anlitat odlarkunniga för att hjälpa folk att komma igång. Tror verkligen att mer sånt är på gång. Det gynnar alla: de som vill får glädjen att odla och lär sig så att kunskapen finns i kvarteret om något skulle hända. De som inte vill odla får ändå njuta av vackra odlingsplatser, och alla gynnas av sammanhållning och gemenskap i kvarteret. Både ur trevnads- och resiliensperspektiv.
Kolla om de kan vara intresserade av stt anlita odlings-PT om inte annars kunskapen finns. Finns flera kommunala hyresvärdar i Sverige som har sådana projekt eller är på g.
 
Jag har bott i äldre lägenheter och där så har det funnits en matkällare till varje lägenhet.
Så det går ju att ordna.
Om man vill.

Ja, det går i de flesta fall utmärkt. Problemet ligger mest i att man som boende är rätt utlämnad till att hyresvärd/brf tycker att det är en bra idé och något som ska prioriteras. (Och att det går att sköta på ett bra sätt, här får vi tex inte ha någon form av livsmedel i källarförråden eftersom det redan är stora problem med råttor i området.)

Men jag tror och hoppas att det är något som kommer hamna högre på agendan ju mer vi inser att vår "lean"-infrastruktur är väldigt sårbar när det kommer till saker som faktiskt inte går att vänta med ett tag ifall logistikkedjan av någon anledning skiter sig. Man ser ju redan nu hur tex BRF:er med fokus på stadsodling blir vanligare. :)
 
Det finns biodlare som lånar plats av andra att ställa upp samhällena på. Bönderna vill gärna ha bin hos sig.
Jovisst, men i en lägenhet funkar det inte. Hyr man in sig någonstans så kan man ju ha höns och kor också och bygga sin pergola och sitt utedass.
 
Fast det är också nåt som kan förändras framöver tänker jag, om beredskap blir mer prioriterat. Förr i tiden fanns byakylar och byafrysar för de som inte kunde ha egna.

Jag tror odlingsmöjligheterna för de som vill kommer att bli bättre framöver även i stan.
Det fanns fryshus i städerna också. Jag minns när jag var liten och följde med farmor till fryshuset.
 
Ja vi bor verkligen mitt i en stor stad men det finns många initiativ kring stadsodling här, vi har en kollektiv odlarförening ett stenkast bort där man kan få 1-2 kvm, har länge haft tanken att gå med men inte gjort slag i saken än.. finns gott om koloniområden centralt också, men där krävs oftast en rätt stor ekonomisk insats, de som man kan köa för är ofta längre bort.
I Malmö finns det billiga lotter av variernade storlek, men ofta ca 100 kvm, att hyra, priset varierar beroende på storlek men det rör sig om hundralappar och inte tusenlappar i årshyra, många är inom gångavstånd från stora bostadsområden.
 
Jovisst, men i en lägenhet funkar det inte. Hyr man in sig någonstans så kan man ju ha höns och kor också och bygga sin pergola och sitt utedass.
De jag tänker på ställer upp samhällena i skogskanten. Andra bor i skogen och hyrt plats i samhället. Inte på stället där de bor utan en bra bit bort.
 
Jovisst, men i en lägenhet funkar det inte. Hyr man in sig någonstans så kan man ju ha höns och kor också och bygga sin pergola och sitt utedass.
Vad fungerar inte? Att ha biodling och bo i lägenheten? Går utmärkt och vet folk som bor mitt i stan (göteborg) och har allt från 1 bigård till att kunna leva på det.
Ingen betalar för att få ha sina bin på annans mark och några får betalt för att ställa bikupor på annan mark.
 
Vad fungerar inte? Att ha biodling och bo i lägenheten? Går utmärkt och vet folk som bor mitt i stan (göteborg) och har allt från 1 bigård till att kunna leva på det.
Ingen betalar för att få ha sina bin på annans mark och några får betalt för att ställa bikupor på annan mark.
Det fungerar inte med bikupor i en lägenhet. Jag vill i vart fall inte testa, inte ens på balkongen även om det varit tillåtet.


Hyra eller låna mark kan man göra till det mesta på så vis kan man göra nästan allt överallt om eknomin tillåter (och jag har inte protesterat att mot att man kan låna mark till bikupor, jag har ingen kunskap där.)
 
Vad fungerar inte? Att ha biodling och bo i lägenheten? Går utmärkt och vet folk som bor mitt i stan (göteborg) och har allt från 1 bigård till att kunna leva på det.
Ingen betalar för att få ha sina bin på annans mark och några får betalt för att ställa bikupor på annan mark.
Precis är flera som säljer via rekoringen här som gör så.
 
Det fungerar inte med bikupor i en lägenhet. Jag vill i vart fall inte testa, inte ens på balkongen även om det varit tillåtet.


Hyra eller låna mark kan man göra till det mesta på så vis kan man göra nästan allt överallt om eknomin tillåter (och jag har inte protesterat att mot att man kan låna mark till bikupor, jag har ingen kunskap där.)
Vi pratar inte om samma sak riktigt. Du bor i lägenhet och ställer upp bikupor hos nån som har plats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp