"Startkit" i större storlekar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Väldigt vad jag spottar ur mig trådar i kväll då :angel:

Mamma vill ta upp ridningen på allvar, och således behöver hon lite nya ridgrejer/kläder. Problemet är bara att det inte verkar finnas så mycket ridkläder för kvinnor i större storlekar. Eller så letar jag bara dåligt, vad vet jag.
Men i alla fall. Hon är 55+, 172 cm/ca. 65 kg med storlek 48-50 i kläder, och 42 i skor. 56-57 cm i hjälm. Hon önskar inga dyrare grejer direkt, så jag började med att kolla på Börjes och Hööks. Främst är det hjälm, byxor och skor som behövs. Började med att kolla på Hööks byxor, de slutade på storlek 44. Jaha. Tittade sen på Börjes. Iaf på det paret jag tittade, var största storleken 42. Lär hon inte ens få över knäna :banghead: Så jordphurs då. Där verkar det mesta sluta på storlek 41.... På hjälmfronten tänkte vi oss en klassisk Jofa. Säljs de ens fortfarande, förresten? Har inte sett dem på Hööks på ett tag...

Så, är det någon som vet var det finns ridkläder i större storlekar, till bra priser? :)
 
Om din mamma är 172 cm lång och väger 65 kg så har hon knappast stl 48-50 på kläder! Snarare 38-40. Om det är så att du har skrivit fel på vikten och hon verkligen har 48-50 i kläder så finns Team banan. De säljer ridkläder i större storlekar. Vad gäller hjälmen så var uppmärksam på att de gamla hjälmarna oftast inte uppfyller de nya kraven på säkerhet, hjälmen ska vara märkt med PAS015 och inget annat.
 
Håller med @TinyWiny . Du måste ju ha skrivit fel någonstans? Din mamma är lika stor som mig (tom lite längre) men jag har strl 36-38, INTE strl 48-50.
och ang skorna -Hööks jodphurs går ju upp till strl 45...
 
Håller med dom andra. Jag är 176 och pendlar mellan 69 och 72 kg och jag är strl 38/40. Din mamma skulle alltså vara 4 cm kortare men minst 5 kg lättare än mig. Då kan hon inte vara mycket bredare…kolla igen :)
 
Hjälmstorleken är helt normal.
Det finns gott om skor i storlek 42.

Du får nog kolla upp byxstorleken igen, 65 kg på 172 cm drar ingalunda så stora storlekar.

Både Hööks och Börjes har åtminstone upp till 48.
 
XXL har startpaket med byxor, stövlar och hjälm som är helt okej om det inte behöver vara allt för avancerad kvalitet. Ingen koll på storlekar dock.
 
Tack för tipsen! Kanske var jag som letade dåligt trots allt :angel:
Och angående storlekarna; Jag höll också på att trilla ur stolen när hon sa det! :eek: Men hon har trots allt rätt breda höfter och så, dessutom har jag själv storlek 38 i ridbyxor som är betydligt mindre än henne på alla ledder. Men ja, allt stämmer, men jag är också förvånad att det skiljer 10-12 storlekar på oss, fast det bara skiljer 10 cm/10 kg i rent fysisk storlek...
 
Tack för tipsen! Kanske var jag som letade dåligt trots allt :angel:
Och angående storlekarna; Jag höll också på att trilla ur stolen när hon sa det! :eek: Men hon har trots allt rätt breda höfter och så, dessutom har jag själv storlek 38 i ridbyxor som är betydligt mindre än henne på alla ledder. Men ja, allt stämmer, men jag är också förvånad att det skiljer 10-12 storlekar på oss, fast det bara skiljer 10 cm/10 kg i rent fysisk storlek...

Men det känns ju helt omöjligt att man kan ha FEMTIO i klädstorlek och väga 65 kilo :confused: Jag är 170 och när jag vägt 75 har jag haft 38, kan inte för mitt liv förstå hur de kilona fördelas för att det ska krävas såna storlekar.
 
Men det känns ju helt omöjligt att man kan ha FEMTIO i klädstorlek och väga 65 kilo :confused: Jag är 170 och när jag vägt 75 har jag haft 38, kan inte för mitt liv förstå hur de kilona fördelas för att det ska krävas såna storlekar.

I agree! Men hon vet väl bäst själv antar jag....
 
I agree! Men hon vet väl bäst själv antar jag....
Nja, det du skriver är en fysisk omöjlighet om din mamma inte gillar extremt stora kläder som antingen hasar kring anklarna eller som stannar kvar enbart med hjälp av livrem och hängslen. Med en längd på 172 och en så väger man kanske 85-90 kg+ för de storlekarna och inte 65 kg. Och det oavsett om det är fett eller muskler.
 
Nja, det du skriver är en fysisk omöjlighet om din mamma inte gillar extremt stora kläder som antingen hasar kring anklarna eller som stannar kvar enbart med hjälp av livrem och hängslen. Med en längd på 172 och en så väger man kanske 85-90 kg+ för de storlekarna och inte 65 kg. Och det oavsett om det är fett eller muskler.

Utan att ifrågasätta TS vidare, men jag kollade någon översättningstabell på storlekar och fattade det som att size 20 i US motsvarar 48-50. Googlar du det så är jag övertygad om att vikten är betydligt högre än 90 kilo. Så någon sorts rekord måste det ju vara.

Det var tydligen klänningsstorlekar dessutom
 
Senast ändrad:
Innan jag gick med i Viktväktarna för tre år sedan så vägde jag 91,8 kg. Jag är 171 cm lång och stl 46 passade perfekt vid den tidpunkten. Finns inte en chans i världshistorien att någon som väger 65 kg och är i samma längd passar i stl 48-50 om det inte råkar vara herrstorlek på plagget för då är mer rimligt.
 
Tack för tipsen! Kanske var jag som letade dåligt trots allt :angel:
Och angående storlekarna; Jag höll också på att trilla ur stolen när hon sa det! :eek: Men hon har trots allt rätt breda höfter och så, dessutom har jag själv storlek 38 i ridbyxor som är betydligt mindre än henne på alla ledder. Men ja, allt stämmer, men jag är också förvånad att det skiljer 10-12 storlekar på oss, fast det bara skiljer 10 cm/10 kg i rent fysisk storlek...

Tror att det är bäst att hon mäter hur bred hon är över höfterna för det låter helt galet att en människa som är normalviktig drar dom storlekarna du skriver mer tanke på hennes längd. Eller så har hon en glädjevåg hemma som hon väger sig på!
 
@Bluefish @Speedway @Ninnurur @ainasoja

Googlade det nu också, och insåg att det var verkar galet :eek:
Får nog rota lite i hennes garderob och se vad det är hon har egentligen, nu för tiden... :cautious:
Minns dock tydligt att hon när jag var liten hade ett par byxor som jag lånade ibland, som var i storlek 42. Så 38-40 tror jag faktiskt inte heller riktigt på, för jag har storlek 38 och är som sagt en bit mindre än henne (läs: Det skiljer typ 2 storlekar på oss iaf!). Får nog gå och smygmäta henne med en tråd eller något :p
 
Ullared har en del ridbyxor om hon trots allt behöver ha större än typ strl 42.. Låter rätt orimligt att hon behöver ha så stora kläder för den vikten/längden, jag själv väger 20 kg mer och är 10 cm kortare och kan ha många av Hööks jackor i strl M men kan inte ha deras ridbyxor oavsett strl, utan köper mina ridbyxor på Ullared i strl 44, sitter som ett smäck. Lättast är väl att ta med din mamma till ex Hööks för att prova kläder? Att skicka efter hade jag nog inte gjort om man inte är säker på vilken storlek hon ska ha.
 
Alltså... Om man tittar på t ex arbetskläder (som ofta kommer i herrstorlekar) har jag 46 alt. 48 som 176 cm lång och med varierande omfång.

Kanske är det dessa storlekar hon tror hon menar, morsan?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva en ny stalljacka inför vintern och funderar över var jag ska leta för att hitta en som funkar när man ser ut som en...
2
Svar
22
· Visningar
2 295
Senast: minimal
·
Småbarn Hej! Sonen kommer vara ett år när han i mitten av november börjar förskolan. Jag håller på bli knäpp på kläderna. Bor i blekinge Han...
Svar
5
· Visningar
2 304
Senast: ako
·
Äldre Har rensat i mina garderober i flera omgångar nu under sommaren, och insett att väldigt mycket kläder endera är rent utslitna, eller...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpte mitt första par Pikeur ridbyxor idag - ett par vita att ha på tävling :love: Tror modellen heter Lugana eller någonting i den...
2
Svar
22
· Visningar
8 864
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp