Sv: Startrekk

Är trekkern som stall vrå säljer en "kopia" av st comforten? ser rätt lika ut..

Har också funderat på detta...

Någon som har provat båda, och jämfört? Är ST C "dubbelt så bra" så den är prisvärd (dubbelt så dyr) jämfört med Trekker Dressage? Skillnader?

Trekker Dressage, bild från Stall Vrå:
Trekkhast.gif

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag är mkt nöjd med Torsion :D men jag vill gärna ha en sadel som är mer lämpad för skogsridning än Torsion. Jag kommer alltså behålla min Torsion, men jag vill ha en sadel till....

Endurance är precis som Western förutom hornet. Jag har en kompis som har en Western och det är relativt stor skillnad mot min Comfort. Dels är den längre, dels har den inte kåpor och dels är den mer framåtskuren med tjockare valv.

Min kompis hade standardpanelerna till sin western men då hon tränar distans i den så fick hennes häst problem med ryggen ungefär där hon sitter. Det visade sig att panelerna gav för lite utrymme för ryggraden så hon köpte istället 3 cm tjocka fårskinnspaneler och nu fungerar det utmärkt!

Western-modellen känns annars närmare hästen än Comfort. Fendrar är ett måste på båda - de blir mycket mer stabila med dem.

Jag avgudar min Comfort och det gör min häst också. I kväll har jag ridit ca 1,6 mil i den och vill egentligen inte sitta av när jag kommer hem.. :)

/Camilla

Fårskinnspanelerna, är de bara täckta med fårskinn eller är de endast fårskinn?
Blir det så stor skillnad om jag tar 2 cm eller 3 cm ? Finns det också 4 cm?
Tänk på att jag är tung, tycker du att jag möjligen ska beställa nya tjockare paneler? Jag tränar ju dock inte distans, men jag vill inte riskera att min häst får ryggproblem.

Här trodde jag att mitt paket skulle komma fram idag kl 16 men hepp... Enligt posten är det inlämnat för sent, men det är inlämnat 16.36.. :confused: Får hoppas paketet kommer imorgon... Jag vill ju inte vänta...

De är täckta med fårskinn och inuti är det airex-materialet eller vad det nur är... Uppför sig så iaf.

Jag har beställt till min Comfort också men tog bara 2 cm (lika som mina paneler jag har nu men trodde att fårskinnet skulle höja sadeln nog) men det blev inte nog stor förändring så de åker tillbaka och jag beställer 3 cm istället.

Jag vet inte hur tjocka paneler du ska ha men 3 cm ÄR TJOCKT! Vilka paneler är det du får med nu?

/Camilla

När du fått hem sadeln och provat på din egen, kan du inte slänga på sadeln på en svankig eller allra helst överbyggd ( :angel: ) häst och kolla om sadeln byggar då? :p

På min gamla "damcyckel"(häst;) så bryggade en lång Comfort men efter ca en veckas ridning hade den format sig efter ryggen utan problem.

/T

De är 2 cm tjocka...

Får sadeln idag hoppas jag på... :) Då ska jag lägga ut massvis me bilder. Och jag ska hämta sadeln själv. :D (fick körkort igår...)

Ja nira, jag ska se om den passar på en svankig häst ;)

BTW, Sommer hade inte passat på din häst, den var bred, men den var inte bra en överbyggd häst utan passar mer en lite svankig häst. (denna var intryckt i stoppningen så man kan få den lite rakare). Jag jämförde med Griffin Endurance och den var lite bredare och den hade bredare bossor och var rakare.

Grattis till körkortet :) !
Nja jag gav upp tankarna på Sommer efter din andra tråd. Har jag tur hinner jag åka och hämta min WW idag, så kan vi byta bilder i helgen :p

Tackar :D
För första gången har jag varit och hämtat ch lämnat min kompis som alltid hjälper mig med alla sadlar. :D Känns riktigt bra :p

Fick STn idag!
Blev impad av läderkvaliten, var en mkt fin sadel! Dock var färgen lite annorlunda än på bilden, men den var fin ändå!
Men den låg lite märkligt på honom... Den var för böjd (?). Ska lägga upp bilderna imorgon, det syns nog ganska väl på dessa bilder också. Sätet var faktiskt inte för litet för mig, men ska ändå prova det större sätet för att se hur det blir.
Den låg väldigt högt ovanför hästen, men detta blev bättre när jag spände gjorden och efter att jag hade ridit.

Panelerna jag fick med var fårskinnsklädda och de var väldigt tjocka. Skulle tippa på 5 cm, och om jag tryckte ihop fårskinnet så blev det väl typ 3 cm. Men de var väldigt mjuka också..

Skrittade bara idag, men det kändes bra. Hästen kände mina hjälper mkt bra. Dock tyckte jag att jag satt lite brett i den. Den var inte så uppbyggd som jag hade förväntat mig. Den gled också en hel del när jag hoppade upp. Men jag hade nog behövt ändra om bossorna lite mer, så jag ska göra det imorgon och se hur det blir. När jag la den på hästen så låg den väldigt högt över hästen, så jag breddade bak och lät det vara lite smalare på mitten. men jag behöver nog göra det lite smalare framtill också, då "bommen" låg lite nära ryggraden. Framvalvet slog inte ner på manken, men lite längre in så låg det för nära.

Tänkte prova att trava och galoppera imorgon också och få honom lite svettig så jag ser hur avtrycken blir. Ska bli kul att se hur den känns då...

Diabolical_Kitten skrev:
Dock tyckte jag att jag satt lite brett i den. Den var inte så uppbyggd som jag hade förväntat mig. Den gled också en hel del när jag hoppade upp.

Nä, jag misstänker att den är liknande som på Comforten och då är sitsen inte så uppbyggd som jag önskade. C hade även stoppning i vulstrena(heter det så) och det gjorde att sadeln kändes bredare, hade räkt med ett lager skinn bara. Kan tänka mig att C är stabilare att sitta upp i från marken oxå.
Jag gjorde en liggundrelags sits som jag limmade fast kardborre på och satte under sitsen *volia* en smalare sits.

E som jag har nu är mkt bättre på den punkten. Dels är sitsen mer uppbyggd och det är bara läder längs sidorna under låren(ingen stoppning).

Undrar hur bra dressagen är:love: ....

/T

..Jag tror det bara är läder i den här med... Hm... ska studera den närmare sen.

Förresten, HUR får man sitsen större? Jag har hittat några skruvar, men vilka ska man ta bort och hur gör man?

Liknande trådar

Utrustning Jag får snart ett nervbryt utan dess like. Dessa sadlar :angel: Jag har ett stort hbl med relativt rak rygg och en del manke. Vitt...
Svar
6
· Visningar
3 311
Senast: linzan
·
Utrustning Tips på hoppsadel med mkt stöd/ djup? (eller ev allround men de brukar väl inte vara lika bra.. lite "antingen eller" istället för "både...
Svar
11
· Visningar
3 545
Senast: Delailah
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 995
Senast: help_me
·
Utrustning ...ang sadlar såklart. Förra helgen provred jag Polly Mulles StarTrekk Dressage (på hennes underbara häst :p) och jag älskade den! En... 2
Svar
20
· Visningar
2 140
Senast: Koppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Stockholms skärgård
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur