Stationär dator för bildbehandling

Bilden är inte helt aktuell längre, mer än att den ger en fingervisning. ;) Köpt till RAM minne efteråt (vilket också har några år på nacken nu), det är 16 GB i den nu.
Den första listan jag skrev var när jag kikade i Dator och sen egenskaper, det var där jag skrev av den första listan.
23379478_1828805740483597_1780853662_o.jpg

Minns inte vad det är bytt i den mer, planen är att uppgradera den hursom. Skrev redan från början att den var 10 år och du skrev då att den bara var 4 år, vilket jag dementerade om det inte var så tydligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Haswell_(microarchitecture) <- här kan du se när din processor lanserades dvs 1 sept 2013.

Du brukar se vilket moderkort du har när du startar upp datorn, brukar komma upp på skärmen innan windows drar igång.

Tack för era tankar.
Kanske är vettigast att uppgradera min nuvarande ändå.
Läste någonstans (troligtvis sweclockers) att Intel var att föredra framför AMD när det gällde processor och Lightroom (men minns inte varför). Vet någon av er varför?

Mac eller Linux är inget för mig i dagsläget när det gäller stationär dator, utan jag vill köra windows på den.

Tack för era tankar.
Läste någonstans (troligtvis sweclockers) att Intel var att föredra framför AMD när det gällde processor och Lightroom (men minns inte varför). Vet någon av er varför?

Mac eller Linux är inget för mig i dagsläget när det gäller stationär dator, utan jag vill köra windows på den.
Vad har du i den nuvarande?
Beroende på vad du har för moderkort etc så blir det ju som att köpa en ny (minus chassi) om du ska få något vettigt.

Någon har ju uppenbarligen bytt processor i din dator eftersom den är betydligt nyare än 10 år som @Elementary säger.
Oavsett vilken processor det är, hur kan man se vilket moderkort som passar till processorn?
Moderkortet är ett Asus (tyckte jag det stod när jag städade ur datorn från allt damm, som samlas i den) och det är minst 10 år, borde ha hänt rätt mycket på den fronten på 10 år tycker jag?
Sen även hur det passar till hårddiskarna eller är det samma numera eller hur fungerar det? Känner att jag kollrat bort mig lite när jag inte hållt på med det så mycket längre.

Oavsett vilken processor det är, hur kan man se vilket moderkort som passar till processorn?
Moderkortet är ett Asus (tyckte jag det stod när jag städade ur datorn från allt damm, som samlas i den) och det är minst 10 år, borde ha hänt rätt mycket på den fronten på 10 år tycker jag?
Sen även hur det passar till hårddiskarna eller är det samma numera eller hur fungerar det? Känner att jag kollrat bort mig lite när jag inte hållt på med det så mycket längre.
Ditt moderkort är inte heller 10 år gammalt, eftersom det du visade på bilden var ett med socket 775 och den processorn du har använder sig av socket 1150 eller LGA 2011-v3. Skulle gissa att ditt moderkort är 1150 dock, eftersom det mig veterligen är vanligast. (Dessutom ska du ha köpt ett MSI och du säger ju själv att du numera har ett ASUS, så någon gång har du bytt.)

Jag brukar kolla efter vilken processor jag vill ha, se vilken socket den har och kolla på passande moderkort efter det. Men det är alltså socket man ska kolla på när det gäller processor och moderkort.

Gamla hårddiskar passar till nya kort med ja, om det är SATA diskar du tänker på. Skulle dock ha en ssd till windows och alla program man vill ha snabb uppstart på.

Ett tips är även att ladda ner programmet CPUID CPU-Z om man är osäker på vad man har för delar i sin dator :)

Tillägg. Jag tror inte du behöver uppgradera så mycket mer än ett nytt grafikkort. Om du känner att du har problem med prestandan så är det nog flaskhalsen.
Och formatera om den. Kan vara bloatware/malware med.

Ditt moderkort är inte heller 10 år gammalt, eftersom det du visade på bilden var ett med socket 775 och den processorn du har använder sig av socket 1150 eller LGA 2011-v3. Skulle gissa att ditt moderkort är 1150 dock, eftersom det mig veterligen är vanligast. (Dessutom ska du ha köpt ett MSI och du säger ju själv att du numera har ett ASUS, så någon gång har du bytt.)

Jag brukar kolla efter vilken processor jag vill ha, se vilken socket den har och kolla på passande moderkort efter det. Men det är alltså socket man ska kolla på när det gäller processor och moderkort.

Gamla hårddiskar passar till nya kort med ja, om det är SATA diskar du tänker på. Skulle dock ha en ssd till windows och alla program man vill ha snabb uppstart på.
Hmmm, det låter onekligen bekant med MSI Diamond, ser det vid uppstart. Tyckte dock igår när jag städade ur att det stod Asus eller nått, men men.

Så var det ja, socket. Vet du även hurpass känsligt det är med kylpasta mellan processorn och processorfläkten (vet inte riktigt vad metallen som sitter mellan fläkt och processor heter)?

SATA diskar vet jag med mig att jag har, har funderat på att byta ut dom eller åtminstone några av dom till att börja med.

Tillägg. Jag tror inte du behöver uppgradera så mycket mer än ett nytt grafikkort. Om du känner att du har problem med prestandan så är det nog flaskhalsen.
Och formatera om den. Kan vara bloatware/malware med.

Kan man köpa vilket grafikkort som helst eller är det som processorn att vissa passar eller hur är det nu igen?
Vilka grafikkort är det som gäller idag? Jag har haft lite problem med att grafikkortsdrivrutinen har kraschat i samband med att "sovande" hårddiskar ska vakna till liv. När jag då höll på i Photoshop då kraschade det också, lite surt om man hade glömt att spara.

Tack för era tankar.

Det där kan jag skriva under på, mitt ex som var lite av en datanörd sa också att Intel var bättre än AMD, vet att han förklarade varför men nu minns jag tyvärr inte.

Googlade lite snabbt och läste att AMD är bra om man inte har så höga krav och är lite billigare medan Intel är bättre och lite dyrare.

"In any processor comparison, it is important to determine what you're looking for out of a processor. Are you seeking speed? Graphics performance? Affordability? Flexibility? Do you play games, primarily, or are you seeking a simple processor to allow for multi-tasking while browsing the Internet? Knowing the answers to these questions can help you decide which processor is right for you.

If you are looking for a more cost-effective processor, AMD processors may be the best bet. For students, budget gamers, and individuals with straight-forward computing needs, AMD processors are a great choice – they are powerful and fast enough for most while undercutting competitor pricing. And yet, you give up little when going with AMD chips. They can be "overclocked" for increased speed, provide robust and vibrant graphics, and are available in multi-core setups for multithreaded performance.

On the higher end of the spectrum, Intel processors shine. If you are seeking performance that is at the upper range of the market, there is sure to be an Intel chip that suits your needs. You may pay more for it, and you may give up flexibility for this performance, but the processor itself will provide you with lightning speed, incredible capability, and beautiful graphics. In terms of outright power, it's hard to beat Intel processors.
"

Hmmm, det låter onekligen bekant med MSI Diamond, ser det vid uppstart. Tyckte dock igår när jag städade ur att det stod Asus eller nått, men men.

Så var det ja, socket. Vet du även hurpass känsligt det är med kylpasta mellan processorn och processorfläkten (vet inte riktigt vad metallen som sitter mellan fläkt och processor heter)?

SATA diskar vet jag med mig att jag har, har funderat på att byta ut dom eller åtminstone några av dom till att börja med.

Kan man köpa vilket grafikkort som helst eller är det som processorn att vissa passar eller hur är det nu igen?
Vilka grafikkort är det som gäller idag? Jag har haft lite problem med att grafikkortsdrivrutinen har kraschat i samband med att "sovande" hårddiskar ska vakna till liv. När jag då höll på i Photoshop då kraschade det också, lite surt om man hade glömt att spara.
Ladda ner Cpuid Cpu-z så kan du se vad du har i din dator mer exakt.
(Gratis program som man antingen kan dra en screenshot ifrån eller få en sån här sida https://valid.x86.fr/7u6xan )

Vad menar du med hur känsligt? Du ska ha kylpasta mellan fläkt och processor ja?

Alltså, SSD är ju trevligt, men för vanlig förvaring och till många program ser jag ingen anledning till att ha det. Inte än iaf.

Jag gillar Nvidias och har just nu ett 770 (dvs äldre modell). Tänkte uppgradera kring jul och då blir det nog ett 1070 eller 1080, men för det du beskriver så tror jag ett 1050 räcker - de är inte så dyra heller.
Om du har den processorn som du skriver i början så tror jag du kan köpa vilket du vill egentligen - det ska vara kompatibelt MEN du får kolla om du har ett ATX eller mATX moderkort så du vet hur stort grafikkort som får plats. Många nya stora grafikkort kan få plats på ett mATX kort men det blir trångt som fasen..
Beror lite på hur chassit är designat med. Man får mäta lite ibland..

Ladda ner Cpuid Cpu-z så kan du se vad du har i din dator mer exakt.
(Gratis program som man antingen kan dra en screenshot ifrån eller få en sån här sida https://valid.x86.fr/7u6xan )

Vad menar du med hur känsligt? Du ska ha kylpasta mellan fläkt och processor ja?

Alltså, SSD är ju trevligt, men för vanlig förvaring och till många program ser jag ingen anledning till att ha det. Inte än iaf.

Angående känsligheten tänker jag på om den börjar bli gammal eller om t ex man tar bort fläkten från processorn men inte tar bort kylpastan och sen sätter tillbaka? Det var något åt det hållet jag tänkte på angående känslighet.

Är SSD att föredra till spel?

Angående känsligheten tänker jag på om den börjar bli gammal eller om t ex man tar bort fläkten från processorn men inte tar bort kylpastan och sen sätter tillbaka? Det var något åt det hållet jag tänkte på angående känslighet.

Är SSD att föredra till spel?
Tar du bort dem från varandra ska du tvätta bort den gamla kylpastan och sätta dit ny. Kylpasta räcker i många år, kolla tempen på din dator bara.

Till vissa spel, till andra kvittar det. Beror på hur nya de är och så. Det handlar mest om loading time och uppstart i de flesta fall.

La till lite i det andra svaret så du ser.

Tar du bort dem från varandra ska du tvätta bort den gamla kylpastan och sätta dit ny. Kylpasta räcker i många år, kolla tempen på din dator bara.

Till vissa spel, till andra kvittar det. Beror på hur nya de är och så. Det handlar mest om loading time och uppstart i de flesta fall.

La till lite i det andra svaret så du ser.
Ah! Inte skriva till svar när jag redan svart ju :laugh:

Förresten vart kan man se temperaturen på datorn eller måste man ladda ner något för att kunna se?

Tvätta bort kylpastan? Med vadå? Lite spontant känns vatten och elektronik inte som någon bra kombo.

Sitter och kollar på CPU-Z men blir lite förvirrad vad jag ska ladda ned, finns många olika alternativ, någon vanlig och någon custom, zip och setup.

Ah! Inte skriva till svar när jag redan svart ju :laugh:

Förresten vart kan man se temperaturen på datorn eller måste man ladda ner något för att kunna se?

Tvätta bort kylpastan? Med vadå? Lite spontant känns vatten och elektronik inte som någon bra kombo.

Sitter och kollar på CPU-Z men blir lite förvirrad vad jag ska ladda ned, finns många olika alternativ, någon vanlig och någon custom, zip och setup.
Haha du var för snabb ;)

Du kan eventuellt kolla det i BIOS - jag brukar ladda ner programvara för det så jag kan kolla under tiden jag spelar eller så.

Kemiskt ren bensin eller kemiskt ren aceton brukar jag använda. Tror t-röd ska fungera bra med.

Under rubriken download finns det en knapp som heter setup. Ta den.

Haha du var för snabb ;)

Du kan eventuellt kolla det i BIOS - jag brukar ladda ner programvara för det så jag kan kolla under tiden jag spelar eller så.

Kemiskt ren bensin eller kemiskt ren aceton brukar jag använda. Tror t-röd ska fungera bra med.

Under rubriken download finns det en knapp som heter setup. Ta den.
Ibland blir det så. :p

Kolla i BIOS, det blir ju lite bökigt när man redan är förbi uppstarten. Vilken programvara anser du vara bäst för att kolla temperaturen?

Ah, tänkte inte på att det finns andra sätt än vatten att tvätta med. :angel:

Ibland blir det så. :p

Kolla i BIOS, det blir ju lite bökigt när man redan är förbi uppstarten. Vilken programvara anser du vara bäst för att kolla temperaturen?

Ah, tänkte inte på att det finns andra sätt än vatten att tvätta med. :angel:
Jag kör HW monitor, för då ser jag lite annat med, men det finns kanske bättre program där ute.

Jag kör HW monitor, för då ser jag lite annat med, men det finns kanske bättre program där ute.
Ah, får kolla upp det där. Nu tror jag att jag fick ordning på CPU-Z.

Detta borde bli min dators specs som jag använder för lite allt möjligt, bland annat Photoshop, Illustrator, Lightroom, spel m.m.
23468557_1830280097002828_1080847690_o.jpg

Angående temperaturen, vilken temperatur är ideal på processorn?

Liknande trådar

IT & mobiler Vad ska jag leta efter? Ny eller begagnad spelar inte så stor roll, vill ha en laptop som blir mycket för pengarna (vill komma undan så...
Svar
18
· Visningar
2 458
Senast: Raderad medlem 120709
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 596
Senast: Sasse
·
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Squie
·
IT & mobiler Min trogne kompis den stationära datorn har helt plötsligt börjat hänga sig och bli okontaktbar. Jag har löst det genom att dra ur...
Svar
7
· Visningar
810
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund