Statistik från Agria (utbruten från Valp 2027)

Bukefalos 30 år!

Oavsett är min poäng likväl att i valet och kvalet välj hälsosammare rasen. Och ta hjälp av den data som finns att tillgå.

Men det går ju inte att välja ras med hälsostatus som hösta prioritering, det finns så mycket mer som är viktigare om man ska leva med en hund i 10-15 år. Jag valde då inte labbe pga hälsostatusen utan för att jag träffat så många trevliga, och dom har en mentalitet där jag gillar dom bra sidorna och kan stå ut med dom mindre bra. Att välja valp från hälsotestade föräldrar var nog sista punkten jag bockade av på min checklista, ja, det var viktigt men inte det allra viktigaste.

Du kan vända och vrida på hur mycket statistik som helst men den kommer inte att säga dig vad din hjärteras blir. Det krävs praktisk erfarenhet för att veta det. Att hunden är frisk är en klen tröst om den har en personlighet som driver dig till vansinne.

En annan sak som är bra att veta när man läser försäkringsstatistik för att se vad olika raser drabbas av, dör av etc är att ta reda på hur många hundar av aktuell ras som är försäkrad i aktuellt bolag. T ex min egen ras är inte huvudsakligen försäkrad i Agria, utan främst hos Folksam och Sveland. Tyvärr presenterar de bolagen inte samma statistik som Agria gör, så Agrias statistik har inte jättemånga hundar som underlag när det gäller min ras.

Ska man läsa på om hälsostatusen hos en ras så är det bättre att läsa RAS. Där kan man se vilka problem som finns, hur utbrett det är och hur man inom rasen (förhoppningsvis) tänker kring att lösa dessa problem både på lång och kort sikt.

En annan sak som är bra att veta när man läser försäkringsstatistik för att se vad olika raser drabbas av, dör av etc är att ta reda på hur många hundar av aktuell ras som är försäkrad i aktuellt bolag. T ex min egen ras är inte huvudsakligen försäkrad i Agria, utan främst hos Folksam och Sveland. Tyvärr presenterar de bolagen inte samma statistik som Agria gör, så Agrias statistik har inte jättemånga hundar som underlag när det gäller min ras.

Ska man läsa på om hälsostatusen hos en ras så är det bättre att läsa RAS. Där kan man se vilka problem som finns, hur utbrett det är och hur man inom rasen (förhoppningsvis) tänker kring att lösa dessa problem både på lång och kort sikt.
Och man behöver ta hänsyn till hur vanlig rasen är. Numerärt små raser får ofta en sned statistik eftersom ett sjukdomsfall statistiskt sett ger stort utslag på populationen, även om hela populationen skulle vara försäkrade hos just Agria.

Vill man ha koll på hälsan är det viktigt att prata med folk som har erfarenhet av rasen och läsa den forskning som finns.

Ibland är man dock lite korkad. Det är medianen. Men det är likväl intressant i jämförelse med alla andra raserna. De sticker ut.
https://www.agria.se/fakta-och-rad/hund/sjukdomar-och-skador/livslangd-hos-olika-hundraser/
Om man nu tänker bort alla andra rasegenskaper så känns det ju orimligt att basera sitt rasval på den där tabellen. Det ser ju ut som att till exempel flatcoated retriever lever längre än border collie, pomeranian och dansk-svensk gårdshund, vilket ju faktiskt inte stämmer. Och jag håller med dem som skrivit att den vanligaste dödsorsaken för pomeranian knappast är att de blir påkörda, det säger ju nästan sig självt.

Jag tror allmänt det är svårt att använda försäkringsbolagens statistik. Min hund hade återkommande öronproblem som yngre, men eftersom det kostade mindre än självrisken fick försäkringsbolaget aldrig reda på det. Dessutom har jag ingen livförsäkring så hennes dödsorsak kommer aldrig att komma in i någon annan statistik än RAS.

Alternativ statistik kan du hitta hos finska kennelklubben. Man kan slå på hälsostatistik per ras. Där finns även ett dödsorsaksregister https://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx?Lang=sv&R=

Vilket bra verktyg! Jag kollade på labbarna och det gav en betydligt bredare och mer positiv bild än gängse försäkringsbolags statistik. Tänker att det kan vara av intresse för @davido med eftersom hen skrivit att rasen kan vara aktuell, så jag lägger in en skärmdump.

Tillägger också att man kan klicka på varje dödsorsak så får man fram vilka individuella hundar det rör sig om. Bra för att kunna se om några särskilda kennlar eller linjer ligger sämre till.

Screenshot 2026-09-23 at 16-19-26 KoiraNet-jalostustietojärjestelmä.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka