Jag håller med dig om att en vi inte har en allmän sexism gentemot män och att män i vårt samhälle har många, de flesta, fördelar som kvinnor inte har ännu. I arbetsliv och lag och rätt och sjukvård märks det hela tiden.
Men det gör inte att det är ok att behandla män och pojkar och pojkfoster sexistiskt. Om inte annat kanske vissa kvinnor vill vara gifta med dessa män sedan (uppfostrade med en förväntning om att vara otäcka snarare än täcka blir nog inte bra fäder).
Och jag håller med om att det här är en konstig tråd att ens diskutera ämnet.
Men jag håller inte med om att det verkar vara enstaka fall eller oproblematiskt.
Det är en trend
Föräldrar vill helst ha en dotter
https://www.svd.se/a/GyErP4/tabut-ar-borta-kvinnor-vill-ha-dottrar-grater-om-de-far-en-son
https://mama.expressen.se/gravid-forlossning/gravid/onskas-dotter-varfor-ar-det-sa/
Det är sexistiskt gentemot flickor som måste bära familjens förväntningar om att vara en "flicka", den flickan de ville ha med de flickiga attributen. Den duktiga rosa lilla flickan. Som inte är en avskydd pojke. Kushad och hårt uppfostrad att göra "flicka".
Det är sexistiskt gentemot pojkar som på något märkligt vis i vårt samhälle inte betraktas som söta, älskvärda, kloka barn som älskar att läsa, pyssla och rita och krama sina föräldrar och gärna vill ha fina kläder. Och som kan sitta still i klassrummet och älska att lära sig saker. Eller om vi ska ta det här forumet. Många hatar pojkar så mycket att de inte vill ha dem i ridskolan -det är "skönt" att pojkar inte rider för då slipper man dem. Som om det inte är ens egna förväntningar på barnet som gör att det är skönt att slippa. För kvinnor som rider uppfostrar ju även pojkar, inte bara flickor. Ouppfostrad och utan vägledning att klara livet och skolan.
Så ska då i viss mån (de som är hetero) överuppfostrade flickor gifta sig med ouppfostrade pojkar. Det blir ju helknäppt.
Visst nu körde jag extremresonemang här men ändå.
(dessutom är inte flickor så himla väluppfostrade och söta nu, de i mitt barns klass var snarare sjövilda och helt ointresserade av skolan till för ngt år sedan medan pojkarna satt still, nu har det vänt lite men.)