Statsepidemiolog

Bukefalos 30 år!

I det individuella fallet kan man inte säga något säkert men i stort är det ett problem.

Reportage som det här från SVTär exempel på hur långt det har gått
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sofia-gjorde-tva-aborter-for-att-fa-en-dotter

Även en del trådar här inne är extremt sexistiska.
Vilket är ett stort problem?
Jag fattar inte kopplingen mellan folkhälsomyndighetens ledningsgrupp och att människor gör aborter för att få döttrar?

Det är naturligtvis jättemärkligt att göra abort för att få en dotter men vad har det med antalet kvinnor på FHM att göra?
Nä det har det ju ingen direkt koppling så men det är ett (extremt) exempel på en visar på hur en sexistisk syn tagit över i samhället och som går ut på att nedvärdera pojkar och män. det påverkar i stor utsträckning hur personer på ledande bafattningar tillsätts.

Nä det har det ju ingen direkt koppling så men det är ett exempel på en visar på en sexistisk syn som tagit över i samhället som går ut på att nedvärdera pojkar och män och det påverkar i stor utsträckning hur personer på ledande bafattningar tillsätts.
Nej men nu får du ju ge dig. :rofl:
Gå in på antagning.se och se om det finns någon kurs i genusvetenskap du kan hoppa på istället för att sitta och hitta på saker.

Nä det har det ju ingen direkt koppling så men det är ett (extremt) exempel på en visar på hur en sexistisk syn tagit över i samhället och som går ut på att nedvärdera pojkar och män. det påverkar i stor utsträckning hur personer på ledande bafattningar tillsätts.
Nej, det är det inte. Det är bara en artikel om en tv-dokumentär. En, eller t o m flera, kvinnors önskan att få en dotter är inte ett bevis på att en sexistisk syn tagit över samhället.

Okej, men alla företag och myndigheter med en majoritet män i styrelsen då? Är de valda på grund av kompetens eller på grund av kön?

Du ser inte att det är ett problem att människor tillsätts utifrån kön?
Hur är du så säker på att de tillsatts utefter att de är kvinnor? Du hade ju inte tänkt samma sak om det var manlig majoritet, eller hur? Jag förutsätter att de som tillsätts i ledningsgruppen har den kompetens som efterfrågats, oavsett vilket kön de har. I det här fallet kan man ju ifrågasätta kompetensen rakt över, men det gäller ju både kvinnor och män.

Förutom då att kompetens verkar försvunnit som merit är det dessutom numera nästan bara kvinnor som tillsätts som chefer och i ledningsrupper inom många myndigheter, tror det är åtta av tio som är kvinnor iinom ledningen av Folkhälsomyndigheten.
Jag vet ju inte om det är så, men sexism och ett ensidigt perspekti är dåligt oavsett vilket kön som dominerar tänker jag. Och känner att när det blir ojämnt behöver det uppmärksammas och reflekteras över.

Nej, det är det inte. Det är bara en artikel om en tv-dokumentär. En, eller t o m flera, kvinnors önskan att få en dotter är inte ett bevis på att en sexistisk syn tagit över samhället.
Jag håller med dig om att en vi inte har en allmän sexism gentemot män och att män i vårt samhälle har många, de flesta, fördelar som kvinnor inte har ännu. I arbetsliv och lag och rätt och sjukvård märks det hela tiden.

Men det gör inte att det är ok att behandla män och pojkar och pojkfoster sexistiskt. Om inte annat kanske vissa kvinnor vill vara gifta med dessa män sedan (uppfostrade med en förväntning om att vara otäcka snarare än täcka blir nog inte bra fäder).

Och jag håller med om att det här är en konstig tråd att ens diskutera ämnet.

Men jag håller inte med om att det verkar vara enstaka fall eller oproblematiskt.

Det är en trend
Föräldrar vill helst ha en dotter

https://www.svd.se/a/GyErP4/tabut-ar-borta-kvinnor-vill-ha-dottrar-grater-om-de-far-en-son

https://mama.expressen.se/gravid-forlossning/gravid/onskas-dotter-varfor-ar-det-sa/

Det är sexistiskt gentemot flickor som måste bära familjens förväntningar om att vara en "flicka", den flickan de ville ha med de flickiga attributen. Den duktiga rosa lilla flickan. Som inte är en avskydd pojke. Kushad och hårt uppfostrad att göra "flicka".

Det är sexistiskt gentemot pojkar som på något märkligt vis i vårt samhälle inte betraktas som söta, älskvärda, kloka barn som älskar att läsa, pyssla och rita och krama sina föräldrar och gärna vill ha fina kläder. Och som kan sitta still i klassrummet och älska att lära sig saker. Eller om vi ska ta det här forumet. Många hatar pojkar så mycket att de inte vill ha dem i ridskolan -det är "skönt" att pojkar inte rider för då slipper man dem. Som om det inte är ens egna förväntningar på barnet som gör att det är skönt att slippa. För kvinnor som rider uppfostrar ju även pojkar, inte bara flickor. Ouppfostrad och utan vägledning att klara livet och skolan.

Så ska då i viss mån (de som är hetero) överuppfostrade flickor gifta sig med ouppfostrade pojkar. Det blir ju helknäppt.

Visst nu körde jag extremresonemang här men ändå.

(dessutom är inte flickor så himla väluppfostrade och söta nu, de i mitt barns klass var snarare sjövilda och helt ointresserade av skolan till för ngt år sedan medan pojkarna satt still, nu har det vänt lite men.)

Senast ändrad:
"Bevis" och "exempel" betyder inte samma. Jag skrev att det var ett exempel inte ett bevis, det är skillnad i betydelse mellan de två orden.

Jag håller med dig om att en vi inte har en allmän sexism gentemot män och att män i vårt samhälle har många, de flesta, fördelar som kvinnor inte har ännu. I arbetsliv och lag och rätt och sjukvård märks det hela tiden.

Men det gör inte att det är ok att behandla män och pojkar och pojkfoster sexistiskt. Om inte annat kanske vissa kvinnor vill vara gifta med dessa män sedan (uppfostrade med en förväntning om att vara otäcka snarare än täcka blir nog inte bra fäder).

Men jag håller inte med om att det verkar vara enstaka fall eller oproblematiskt.

Det är en trend

https://www.svd.se/a/GyErP4/tabut-ar-borta-kvinnor-vill-ha-dottrar-grater-om-de-far-en-son

https://mama.expressen.se/gravid-forlossning/gravid/onskas-dotter-varfor-ar-det-sa/

Det är sexistiskt gentemot flickor som måste bära familjens förväntningar om att vara en "flicka", den flickan de ville ha med de flickiga attributen. Den duktiga rosa lilla flickan. Som inte är en avskydd pojke. Kushad och hårt uppfostrad att göra "flicka".

Det är sexistiskt gentemot pojkar som på något märkligt vis i vårt samhälle inte betraktas som söta, älskvärda, kloka barn som älskar att läsa, pyssla och rita och krama sina föräldrar och gärna vill ha fina kläder. Och som kan sitta still i klassrummet och älska att lära sig saker. Eller om vi ska ta det här forumet. Många hatar pojkar så mycket att de inte vill ha dem i ridskolan -det är "skönt" att pojkar inte rider för då slipper man dem. Som om det inte är ens egna förväntningar på barnet som gör att det är skönt att slippa. För kvinnor som rider uppfostrar ju även pojkar, inte bara flickor. Ouppfostrad och övergiven utan vägledning att klara livet.
Att det skulle vara sexistisk gentemot flickor att nedvärderingen av pojkar och män nu gått så långt att det t.o.m. finns de som gör abort på pojkfoster enbart utifrån kön känns ganska krystad.

Men om det omformuleras till att samhället i stort och på längre sikt, både män och kvinnor, förlorar är jag helt med :)

Sexisten som svarat.
Är

Det är en trend

Det är sexistiskt gentemot pojkar som på något märkligt vis i vårt samhälle inte betraktas som söta, älskvärda, kloka barn som älskar att läsa, pyssla och rita och krama sina föräldrar och gärna vill ha fina kläder. Och som kan sitta still i klassrummet och älska att lära sig saker. Eller om vi ska ta det här forumet. Många hatar pojkar så mycket att de inte vill ha dem i ridskolan -det är "skönt" att pojkar inte rider för då slipper man dem. Som om det inte är ens egna förväntningar på barnet som gör att det är skönt att slippa. För kvinnor som rider uppfostrar ju även pojkar, inte bara flickor. Ouppfostrad och utan vägledning att klara livet och skolan.

Så ska då i viss mån (de som är hetero) överuppfostrade flickor gifta sig med ouppfostrade pojkar. Det blir ju helknäppt.

Visst nu körde jag extremresonemang här men ändå.

(dessutom är inte flickor så himla väluppfostrade och söta nu, de i mitt barns klass var snarare sjövilda och helt ointresserade av skolan till för ngt år sedan medan pojkarna satt still, nu har det vänt lite men.)
Det är självklart oerhört problematiskt att föräldrar helst vill ha flickor. Av hur många perspektiv som helst. Men det kanske är bättre att starta en ny tråd om det för kopplingen till folkhälsomyndighetens ledningsgrupp är otroligt vag.

Vilka myndigheter är det som har en tydlig majoritet av män i ledningen?
Jag gjorde ett slumpmässigt nedslag i åtta av våra myndigheter. Jag gör inget anspråk på att sitta på någon sanning med andra ord. Men av åtta myndigheter hade fem en majoritet män i ledningen, två hade kvinnor i majoritet och i den åttonde var det lika. Så av den miniundersökningen så ser det ut som att män är i majoritet på de flesta myndigheter.

Att det skulle vara sexistisk gentemot flickor att nedvärderingen av pojkar och män nu gått så långt att det t.o.m. finns de som gör abort på pojkfoster enbart utifrån kön känns ganska krystad.

Men om det omformuleras till att samhället i stort och på längre sikt, både män och kvinnor, förlorar är jag helt med :)
Men det är så det blir. Det är inte speciellt krystat att tänka sig att den person du uppfostrar en dag ska leva med en annan person. Eller har inte du läst i forum som mansbebisar. (jag gillar det inte men har läst enstaka poster. Vissa framstår verkligen som hopplösa.)

Eller hur menar du att de här "mansbebisarna" uppstår om det inte delvis är genom att deras föräldrar uppfostrar dem till det. Och har en märklig bild på mannen och manligheten. Oavsett om de sedan är sexistiska och hatar män eller är sexistiska och älskar män verkar slutprodukten bli densamma.

Att inte vara sexistisk tycker jag verkar vara lösningen på den.

Att se små gossar som precis så älskliga och söta som de faktiskt är och förvänta sig mycket av dem. Hjälpa till, läsa, räkna, sitta still, vara artig osv. Och erbjuda lika vackra kläder. (och självklart erbjuda flickor lika bekväma kläder som pojkar)

Självklart är orsaken till att inte vara sexistisk att man inte ska vara sexistisk, punkt. Oavsett hur tvärtomsexistiskt det varit vid ett annat tillfälle gentemot en anna person, eller hur det är i allmänhet. Det är inte ok att vara sexistisk gentemot Pelle bara för att det är vanligare att folk är sexistiska mot Lisa. Men den verkar inte gå fram alla gånger.

Senast ändrad:
Är

Det är självklart oerhört problematiskt att föräldrar helst vill ha flickor. Av hur många perspektiv som helst. Men det kanske är bättre att starta en ny tråd om det för kopplingen till folkhälsomyndighetens ledningsgrupp är otroligt vag.
Nu var det ju bara ett exempel på en syn inom samhället, det huvudsakliga och direkt kopplat till statsepidemologens avgång är ledningsgruppens sammansättning och jämställdheten i den är något man direkt noterar. Sen hur stor betydelse det har i det här fallet är svårt att säga, hans kritik som jag förstått det var att samtliga saknar medicinsk kunskap.

Nu var det ju bara ett exempel på en syn inom samhället, det huvudsakliga och direkt kopplat till statsepidemologens avgång är ledningsgruppens sammansättning och jämställdheten i den är något man direkt noterar. Sen hur stor betydelse det har i det här fallet är svårt att säga, hans kritik som jag förstått det var att samtliga saknar medicinsk kunskap.
Jag ser faktiskt inte alls kopplingen, som sagt. Och tror att det gör sig bättre i en annan tråd, för det är verkligen värt att diskutera!

Eftersom hans kritik består i att ledningen saknar medicinsk kunskap, inte att han hindras eller missgynnas i sitt arbete för att han är man, så tycker jag det är en onödig urspårning. Jag har tänkt motsatsen till dig (som jag skrev tidigare), men inte sett att det gynnar diskussionen eftersom det inte finns några indikationer på att kön har med saken att göra.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka