Stegra på kommando!

Sv: Stegra på kommando!

tintilar skrev:
Iof så tvivlar jag på att en häst stegrar på minsta vink från vilken människa som helst bara för att det liknar kommandot för stegra. Det är säkert inte så vanligt iaf. Det är ett utförande som kräver koncentration av hästen och om den inte gör hur som helst när som helst - oftast. ;) Men däremot tycker jag att det är helt upp till var och en att avstå från det. Och det är ansvarsfullt av dig att låta bli om du känner så. Jag har också avstått från att lära min häst det. Tror inte att jag skulle lyckas iaf. :D


Måste hålla med dig om att hästen troligen inte stegrar bara för att barna råkar vifta till med handen eller så, men jag vill verkligen inte att det ska hända nåt och om det nu händer så vill inte jag vara ansvarig för det...

Sen är det självklart upp till var och en hur man vill göra...

//Lillan
 
Sv: Stegra på kommando!

Absolut, och är det nån häst som skulle kunna ta till sig det vid mindre vinkar så är det nog just en shettis. ;)
 
Sv: Stegra på kommando!

INTE LÄRA henne att stegra då komer hon sedan att göra det när hon ex. vill ha godis för att du har berömt henne och gett henne godis när hon stegrat ...

innnan man lär en häst något så MÅSTE man tänka på att det triket kanske kan skada nån elr skada hästen själv

trix:
Att hästen bugar asså den tar fram ena hoven (står på marken)
Sträcka bak huvudet åt ena sidan
flämma

och om hästen är rast lös kanske ett tips är att du tar grimman elr tr'änset och tar dig en promenad, elr att du går ut och betar hästen, man kan oxå bortsa hästen

om det är enmda hästen i stallet bör ni köpa en shettis elr nått som bara håller sälskap kanske ett får?

om det finns fler hästar i stallet så bör du ta in din häst plus en till..

// om nån har några syn punkter på mitt medelande mejla mig då.
 
Sv: Vad tycker ni?

Vad menar du med det?
Det gäller att ge ett kommando som inte används i ridningen. Hon använde helt fel, hon drog i tygeln och smackade och drev så att han stegrade sig. Så på så sätt så är han väldigt lätt i framdelen nu. Det är bättre att avända ett röstkommando. Sen beror det på hur hästen missbrukar det för att få sin envishet igenom till slut, och när han protesterar. Det kan slå fel hos hästen, och han använder det som protest istället till slut.
 
Sv: Vad tycker ni?

Precis, hon visste antagligen inte vad sjutton hon höll på med, alltså, hon hade inte rätt kunskap att lära en häst stegra på kommando. Då vart resultatet en häst som fattar en sak; tar matte i tygeln så ska jag stegra.

Håller med om att röstkommando på ryggen är bästa kommandot.
Men jag håller fast vid att seriös inlärning av stegring inte alls behöver vara något negativt och att det ger istadiga hästar.
Kan man sin sak (ex, spanska ridskolan) och använder den kunskapen så blir det inga problem.
 
Sv: Vad tycker ni?

Jag tycker inte man skall skapa en tråd för att diskutera en annan medlems beteende.

Börjar likna lite påhopp mot personen, oavsett hur personen ifråga är. (har ingen aning om tråden i sig som du pratat om).

Skulle vara som o jag skapade en tråd där jag skrev:


"Vad tycker ni om att Rebban_ skriver en tråd och i denna tråd snackar skit om Xxx och hur denna tränade sin häst?"


Skulle inte uppskattas av dig antar jag.
 
Sv: Stegra på kommando!

jag kan inte riktigt förstå varför man lär hästen stegra istället för att lära hästen vara ensam? det vore väl rätt mycket vettigare?försöka vänja henne succesivt att vara ensam vore väl kanske lite smartare?
 
Sv: Vad tycker ni?

jag kan inte riktigt förstå varför man lär hästen stegra istället för att lära hästen vara ensam? det vore väl rätt mycket vettigare?försöka vänja henne succesivt att vara ensam vore väl kanske lite smartare?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 736
Senast: Badger
·
Hästhantering Hämtade min ettåring för två månader sedan och han spenderar dagarna i lösdrift med två jämnåriga hingstar. Två valackar 15 och 20 år är...
Svar
5
· Visningar
1 398
Senast: Askur2017
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 212
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 275
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp