stegrande häst

J

jezekl

min häst ogillar skarpt att vara själv i stallet, speciellt om det händer något utanför stallet (någon som går/kör/rider förbi) eller någon som kommer in i stallet. Värst är nog när en häst tas ut ur stallet, speciellt om han blir lämnad själv. Ofta blir han så orolig/stressad att han stegrar, när han står uppbunden i stallgången. Hur ska jag hantera denna situation? Tex hur gör jag för att få honom att sluta med att stegra? Även hur får jag honom att lära sig vara/bli själv utan att han blir hysterisk?
 
låååååångt svar

Usch vad svårt, jag skulle sluta binda honom vid hanteringen och istället träna att ha honom lös och i olika miljöer, om det så bara är några meter emellan, du kanske tycker det är omöjligt att han honom lös och sköta om honom men det är det inte. Tvärtom, det är alldeles möjligt att det stärker hans självförtroende för anledningen att han stegrar sig och sånt är ju att han är bunden till flocken, och blir stressad när flocken rör sig utan hans kontroll, så träna det, så växer hästens självförtroende, och om han stegrar sig mot din vilja så backa honom och stegrar han sig igen så backa honom igen, detta är förutsatt att du inte är rädd för honom. Du ska ju inte utsätta dig för nån risk, men det finns en sak till med stegrande häst, ha ett låååångt grimskaft så han inte blir rädd, utan du kan låta det rinna mellan dina fingrar. Jag hade en sån där häst hos mig ett tag som gärna stegrade sig,
Men det gick att lösa just Pga att jag aldrig band fast honom utan lät linan rinna mellan mina fingrar, till slut visste han att jag visst att han visst att jag visste.
 
ja, han visste

Jag ska försöka förklara, jag hade en häst som hade en fobi att när ett tryck las bakom hans öron då kände han sig nödakad att stegra sig, så då gav jag honom ständigt så slack lina att han inte stegrade sig, och när det var etablerat så la jag ett litet tryck då och då för att utmana honom, men då var han inte dummare än att han visste vad jag sysslade med. Så han visste att jag visste att han visste.
Och för övrigt var han underbar. :) Så det var så jag menade, fast det är kanske inte helt adekvat för den här situationen, för det här är ju en häst som söker sin flock, men han verkar ju ändå ha funnit en lösning i stegrandet, och då måste man ge en annan lösning. ;)
 
Re: ja, han visste

Jag kan bara inte låta bli att kommentera din underbara understa text: att det inte finns nån ursäkt för näshår. Det kan du väl ändå inte mena - nån slags ursäkt måste det väl ändå finnas. :banana:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 380
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 357
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp