Stegrar, stegrar och stegrar!!

B

**BORTTAGEN**

Har en C-ponny som tyvärr har en väldigt dålig ovana, så fort hon inte vill något Tex jobba på rätt sätt eller lämmna sina kompisar så reser hon sig upp på bakbenen , förut så stod hon bara halvvägs upp så det var lätt att "dra" ner henne, men nu har hon börjat ställa sig spikrakt upp så man bara glider ner längs baken på henne. Ca tre gånger har vi dragit omkull henne så hon slåt över, men inte ens det tycks skrämma henne. Kan tilläga att hon är ett riktigt märrigt sto!! Nån som har nån ide på vad som hjälper???
 
Min kompis hade en ponny, för många herrans år sen, som mycket väl passar in på beskrivingen ovan.. :smirk:

Det enda jag hade hört som verkade vara vettigt var att ta en vattenballong :idea:
Fylla den med vatten och ha den i beredskap när man rider.
Och när hästen stegrar sig nästa gång så dra till med vattenballongen mellan öronen på hästen.
Detta kan nog verka ganska grymt, men min ridlärare sa att det hade hjälpt honom.
Så.. Varför inte prova liksom?
Det gick åt tre ballonger, sen stannade hästen på marken.

Grejen är nog den att hästen tror att den slår i huvudet när ballongen spricker, och när vattnet sen rinner längs huvudet på den.. ja det säger kanske sig självt.

Det var en lösning, och det är nog inte den mest humana eller bästa lösningen, men det hjälpte oss iaf.
:bow:
 
Få hennes respekt och förtroende, så får du automatiskt hennes fyra fötter på marken.

Det din häst säger åt dig är "Jag litar inte nog på dig för att lämna mina hästvänner, och jag respekterar dig inte nog för att jobba för dig". En duktig tränare inom någon hästhanteringsfilosofi, t.ex. NH eller annan person som är bra på hästars beteenden och som kan lära människor uppföra sig som horsemen är nog vad du behöver.

Jag blir uppriktigt sagt FÖRBANNAD när du skriver att ni dragit omkull henne tre gånger! :mad: Så beter man sig inte mot ett djur, så enkelt är det! Och en ELOGE till er häst som inte tillåter er komma undan med så korkade metoder :bow:
 
Hur löser det problemet att spräcka vattenballonger på hästen? Man kanske får ner hästen på marken, men vad spelar det för roll då grundproblemet finns kvar?
 
Hon är en livsfarlig häst, det är inte det att hon saknar förtroende tex på marken är hon väldigt samarbetsvillig , hon hoppar även allt jag styr henne på, trots att hon kanske är rädd, men det är när hon är på bra humör , hon är bara rent jävlig när hon inte får som hon vill och speciellt när hon är brunstig..Att dra ner henne var sista försöket att få henne att sluta, annars blir det ju slakt!!Man kan inte sälja en livsfarlig häst. Kan ju tala om för dig att vi varit i kontakt med flera av "dina" NH- människor och alla har föreslagit att dra omkull henne.Det är ju trots allt för hennes egen skull , inte kan ja hjälpa att hon "själv tappar balansen, när jag bara försöker få ner henne!!
 
Hon blir jävlig när hon inte får som hon vill eftersom hon anser att DIN vilja är mindre värd än hennes. Hon vill till kompisarna eftersom tryggheten där är bättre än tryggheten du erbjuder.

"Mina NH-människor"? Det tar jag som en förolämpning! Jag vet "NH-folk" som rekommenderat horsebreaking och join up, vilket i min NH-värld är helt förkastliga metoder. Så kom inte dragandes med såna försök till rättfärdiganden.

Visst kan jag lära ut knep för att få en häst att hålla alla fyra fötter på marken, finns många, men såna trix hjälper inte dig.

Var bor du nånstans?

Förlåt om min ton är något arg, men jag blir som sagt så heligt förbannad när folk gör som ni gjort.
 
har samma problem...en så länge har hon inte rest hela vägen upp så många gånger bara några :crazy:
 
Vad tycker du att man skall göra då???????? Hon är redan :devil:väldigt mycket tränad från marken(NH-tränad), tex så kan hon bli longerad utan lina ,lyder som en liten hund. Men vad hjälper det när det enda hennes hjärna tar till är att stegra.PÅ nåt sätt måste man ju få ner henne när hon ställer sig, det är nämligen inte så att hon slutar när man släpper på tyglarna å låter henne göra som hon vill. Utan om hon väl har ställt sig är det ända sättet jag kommit på att hon får välta sig själv, vilket hon gör pga att hon står så högt. Jag vill ju inte gärna riskera livet, det är ju inte så kul att hamna under henne... mos en blöt fläck.
Kan ju tala om att hon antagligen har väldigt mycket vildhästgener i sig = omöjliga att tämja. Hon är släkt i rakt nedstigande led till tarpanen. Och en Tarpan är inte nåt man bråkar med sörru, där är det ända sättet överraskning eller skrämmsel metoden...!!!
 
Leta rätt på en duktig tränare innan du skadar dig och hästen. Håll dig på marken, du kan arbeta hästen därifrån oxå.

Ingen häst är värd att riskera liv och lem för.

Jag skulle nog personligen leta reda på en tränare som är duktig på att arbeta hästen i en rundpadock. Har sätt hästar som blivigt tränade så och det gjorde undervärk med den hästen..

och rid inte hästen, skulle vara tråkigt att läsa om dig i tidningen.. "Tjej krossad av stegrande häst, invalid resten av livet" typ... :(
 
Sen kan det vara bra att ta reda på varför hästen stegrar.. Det är ju inte riktigt normalt att en häst gör så, kan det vara tex kissing spines, el någon annan form av smärta, el bara hennes fustration för att hon inte begriper vad dina hjälper betyder???
 
Jo, jag har tänkt på det , vi har bla röntgat ryggen.Hittade ingenting som var fel.Och jag tror inte att hon helt plötsligt när vägen svänger i skogen får väldigt ont-nej hon kommer bara på att hon vill hem!! Har betäckt henne nu hon blev mkt snällare , vann två klasser LB-LA. Fast sen visade det sig att ett virus käkat upp hennes föl, så nu är hon borta ett tag igen på om betäckning..."så nu slipper man henne ett tag i alla fall" Men sen när hon inget föl har längre och börjar brunsta 300 dagar om året kommer det att komma tillbaks är jag helt 100 på.
 
Hej! När jag var 14 för 250 år sedan red jag en underbar ponny som gjorde likadant. Han hade en otrolig balans på bakbenen så vi gled inte av. Jättesnäll på marken o.sv. Tillslut fick vi hjälp av en kunnig kvinna som hade honom 3 veckor och när vi fick tillbaka honom så fick vi order att inte bråka med honom. Låta honom knapra på en buske när han stressade upp sig istället... Så blev han en fantastisk tävlingsponny i både dressyr och hoppning.

Sådana ponnyer känner att man inte klarar av dem och då hjälper inga knep. Snabba trix försämrar bara tilliten!!!
 
Bra att ni kollat ryggen. men skicka hästen till en duktig tränare, som har hållt på mycket med problemhästar,, vore som sakt tråkigt om du skulle bli sazzie invalido
 
jag har skrivit en tråda för mej själv om det här "häst som hoppar på bakbenen i protest" eller nått sånt fick bara svaren var glad att hästen har egen vilja bara det går bra efter åt är det ingen fara fast min häst stegrar bara när den tycker saker är jobbiga tx när hon måste jobba..men envis som ja är så går det bra jag vinner alltid! :)
 
Kan hålla med en tjej att vatten i en vattenbalong fungerar verkligen!
men de bästa man kan göra är å försöka på tag i blod från en tex slaktad gris eler något fulla i en vatten balong och smälla den!
vad som händer när hästen stegrar är att du smäller balongen medlan öronen *inte hårt utan bara så att den går sönder*så när hon märker att det rinner längst öreonen och ruktar blod så tror hon att hon skadat någon elelr sig själv så då slutar hon förhoppnings viss med de!
Så balongen Kan visst hjälpa hästen!

Det är ganska uppenbarvem det är som bestämer här och det är hästen!
förstår att de måste vara skit jobigt när hon till och med går så långt att hon har slagit över!

Men de bästa du akn göra är var brstämd vissa henne att det är du som bestämer och när hon stegrar sig reagara snabt och läg dig på hennes hals och tryck ner henne så gått det går!
i med att hon fått sin vilja i genom några gånger så tror hon ju att de ska funka i alla tider men lått henne inte tro de!

har haft sma problem med ett fullblod så jag vet vad jag pratar om!

lycka till
 
Sluta kasta skit på andra " du NH-människa". Bara för att du praktiserar en viss typ av NH behöver det inte betyda att andras sätt är fel. Jag känner igen typen av häst och tro mig det biter inte med ledarskapsövningar på dem alltid... Trots att de ser din minsta rörelse och lyder den så fortsätter de traska på bakbenen när de känner för det. Då gäller det att ta till andra metoder, vatten funkar i många situationer, bla när hästar rusar baklänges ur transporten. De måste lära sig att se sig för och fundera på konsekvenserna innan de gör något. Så kom inte och påstå att dina ledarskapsövningar gäller i alla lägen. Det syns även i hagen att att det finns vissa hästar som alltid sätter sig upp mot ranghögre om de får chansen, alltid letar ett tillfälle även om de vet att de är lägre i rang.
 
Var kastar jag skit på andra NH-människor? Jag skrev det inom citationsteckne för att poängtera att folk som rekommenderar såna metoder, som horsebreaking eller join up, INTE är NH-människor i mina ögon. Jag tycker att såna metoder är fel, punkt slut.

Sen att det finns 100-tals olika typer av NH-filosofier och att många av dom är förbaskat bra, det har jag väl inte sagt nåt om?

Jag känner också igen typen av häst, men framför allt känner jag igen typen av ägare...
 
NH-tränad? There is no such thing. Man tränar inte en häst i NH, man tränar sig själv att bli en bra ledare. Att du kan longera hästen utan lina betyder inte mycket - jag kan longera MÅNGA hästar utan lina men inte är jag deras ledare för det. Det är inte VAD man gör som räknas, utan HUR och VARFÖR.

Och komma med förklaringar i stil med att hon är besläktad med vildhästar - kom igen. Det där är bara fånigt.

Se sanningen i vitögat - du har en del att lära dig om hästars beteende, framför allt din egen häst. Hon stegrar för att hon vill säga nåt, och du måste lära dig att lyssna. VAD hon säger är svårt att veta, men jag står fast vid min tidigare gissning.

Skaffa hjälp av en duktig tränare - men skicka inte iväg HENNE, då det är du som behöver tränas upp.
 
Hästar går naturligt m o t tryck så det är ingen bra metod att slå hästen i huvudet med ballonger eller nånting annat för den delen.

En av mina hästar har rest sig och slagit sönder en stor lampa med huvudet och fått glas över hela sig - det hindrade honom inte från att göra samma sak igen.
 
Gud vad trevligt att det finns folk som fattar att inte Horsmanship hjälper mot allt!! Hon är en riktig bitch, och jag lovar dig det finns inte nån som kan få henne att lägga av med nån så kallad NH- övning. När det slår slint i hennes hjärna så lovar jag att hon går in för att döda!! Det har också visat sig när hon en gång jagade upp en katt och verkligen slog ihop framhovarna för att döda den, ( katten Dog) Hon har också gjort så med hundar flera gånger men de har klarat sig...! Min tränare som förut älskat att rida henne , för hon går verkligen så bra när hon själv vill det. Vägrar totalt att sätta sig på henne nåt mer.Nu är hon i vilket fall på betäckning och sen faller jag för 18 års strecket, å sen får vi se om nån vill ha henne...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 340
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 086
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp