Stegrar, stegrar och stegrar!!

Horsemanship är bra, ingen säger nåt annat. Men ibland får man faktiskt ta en sväng runt det kapitlet.
Jag skulle absolut inte ägna mycket mer tid åt.. daltande (fel uttryck antar jag, men ändå) på marken, eftersom hästen redan känner sig säker där och är van vid den hanteringen.

Blir inte du lite osäker när hästen du rider stegrar sig?

Jag skulle köra på med vattenballonger, det är en beprövad och BEVISAD metod.
Så det så. :p
 
Piskning mellan öronen.
Låter grymt men jag tycker faktiskt att stegring är såpass farligt att det är berättigat. Vet ni att den trilskar så måste det ju tas ur den.
Min pålla hotade med stegring ett par gånger men det räckte med nedåtsuperkorttygel och kortvolt.
Tursamt nog!
Men innan ni gör ngt alls så tycker jag att ni ska undersöka hästen från topp till tå på en veterinärklinik. Röntga igenom alla leder ordentligt - ofta så har hästar ont när de trilskar.
 
Nej det är en idiotisk metod (en gammal myt skulle jag kalla det) som mycket väl kan leda till värre problem. Det kanske tar bort symptomet på nån häst men orsaken til att hästen reser sig finns ändå kvar och kan börja visa sig på andra (lika farliga) sätt ist.

Du säger att det är en BEVISAD metod - visa källa tack. Eller visa en enda utgiven bok tex (utgiven de senaste 10 åren) där denna metod förespråkas.
 
Exakt, stegring är jävligt farligt, när hästen väl står på bakbenen handlar det ju bara om att få ner den , om det då är ett slag mellan öronen som är det ända som hjälper, så måste man ju ta till det, ja menar man kan ju inte sitta där i bakvikt och försöka leka hästpratare...hästen ska ner och helst på ett obehagligt sätt så att den inte vågar igen.
På en tävling en gång stod hon upp ca 15 ggr på rad , var nära att slå runt hela tiden , då skrek ja på henne och la spöt på hennes nacke, då sa den jävla domarn till mig att vara lite försiktigare med spöt och rösten- vadå skulle vi haft ihjäl oss både jag och hästen eller-man får ju se lite till situationen. Jag kan i alla fall säga att alla reagerade på den tillsägelsen från domaren, (de var på min sida alltså!)
 
Upprepar: hästar går av naturen m o t tryck. Det är således helt ologiskt att en häst skulle sluta stegra sig för att den får ett tryck eller slag mellan öronen. Den kanske gör det första gången av ren förvåning, det skulle den säkert göra om du dammade till den i baken också, men du har problemet kvar.

Ist för att slå den i huvudet kan du ju dra ner den igen genom att dra i ena tygeln. Hjälper för tillfället men även här har du grundproblemet kvar.
 
Jag har ingen bra lösning på ditt problem? Känner ni inte när det är dags och kan driva henne framåt? Eller när det börjar få henne urbalans genom att förböja henne innan hon kommit för högt?
Det jag mest undrar över varför ni har betäckt henne? Jag skulle då inte vilja avla på ett sto med ett sånt fruktansvärt humör.
 
Varför skulle det inte funka?

Natural Horsemanship är en naturlig uppfostringmetod, baserad på hur hästar interagerar med varandra. Om nu din häst är så "vild av naturen" så borde väl en metod baserad på hästars instinkter och beteenden funka perfekt?

Ju mer du skriver, desto mer undrar jag hur det kan ha slagit så slint i en hästs skalle. Eller var det slagit slint i mattes skalle? OCH VAD FAN TÄNKER DU MED NÄR DU SKICKAR IVÄG EN SÅN HÄST FÖR BETÄCKNING!?!?!

Jag hoppas verkligen att du är en liten 12-åring som bara sitter och skriver ihop en massa lögner för att få uppmärksamhet, för jag tycker så förbannat synd om din häst - och andra hästar som kommer i din väg.

Och än en gåååång... "NH-övning" - there is no such thing! NH-tränad, NH-övningar, det existerar inte! Om personerna som hanterat din häst intalat dig det - då har du valt enormt dåliga tränare.
 
Vem har sagt nånting om att dalta med hästen? Inte jag, i alla fall. NH handlar inte om att dalta med hästen, utan om att vara så mild som möjligt - utan att bli en mes, och så "hård" (firm på engelska) som behövs utan att bli elak eller dum. Att som sazzie skrika åt hästen och rappa till den, passerar både som elakt och dumt.

Skulle vilja ha sett dig praktisera vattenballongmetoden på min häst i hans värsta dagar - du hade blivit tillplattad innan du vetat ordet av.
 
å herregud... för det första - det finns en orskat till ALLT - det finns en orsak till ALLT

nån som inte håller med mig ? var då vänlig och gör ett utlägg & ge mig ett bevis på att det finns ngt som inte har en orsak - tack

Nå... om det nu finns en orsak - som i detta fallet bildar ett problem - stegring -

tror ni helt ärligt att genom att kasta saker i huvudet på hästen, binda fossingarna i hjärnstänger eller såga av hästen bak benen - ungefär så smarta lösningar jag har sett på SYMTOMEN - problemet. tror ni att det tar bort orsaken?

Om orsaken fortfarande finns kvar, tror ni inte att den kommer att uttrycka sig på annat sätt? om ni nu omöjliggör det nuvarande ? eller?

Orsaken - har igentligen ingenting med symtomen att göra - symtomen är en bieffekt av ngt... hur *** kan man då lösa det igentligen problemet ( orsaken ) genom att ta bort symtomen?

förklara - snälla !

& kom inte och säg att ni får bort orsaken genom ballonger & gud vet allt :smirk:

ta reda på orsaken & jobba från grunden med orsaken... lämna symtomen hädan, den försvinner samtidigt som orsaken
 
När det gäller vattnet så är det väl inte slaget man är ute efter utan känslan hästen får när vattnet rinner ner för huvudet.....
 
Då kan man väl lika gärna ha en medhjälpare på marken som gasar på med vattenslangen, så får alla en dusch samtidigt! Two in one, liksom :cool:

/Jenny - trött och försöker skämta - ifall nån missade ironin
 
Jag kan bara säga till dig helt vänligt, läs Tassens tankegångar och tänk igenom vad hon skrivit. Hon försöker inte bräcka dig på något vis, men det hon försöker säga är att fundera över på hur du förhåller dig i din hästsituation.

Jag har läst många, många inlägg av henne och hon är faktiskt väldigt klok.

Sen kan jag bara hålla med henne att de där dra omkull fasonerna hör inte och jag menar inte, hemma i hästhantering.

Vad var det du ville uppnå med det (förrutom att bryta nacken eller ryggen på hästen :confused:).

Madde
 
Varför jag betäcker henne??? För att hon har en sån jädra kapacitet och gångarter som inte hör hemma hos en ponny, och det är faktiskt väldigt mycket uppväxt miljön som spelar in för hur fölet skall bli. Sazzie är antagligen pajad i huvudet, har varit cirkus häst i polen förut och har stora ärr över allt, så visst har hon fått mycket skit i sitt liv som gör att hon är som hon är, men stegra det är bara inte tillåtet!!!! Det är förbanne mig inte synd om Sazzie, hon har en jävla tur att vi tog oss an henne, annars hade hon gått till slakt troligen. Och hon har gjort fruktansvärda framsteg i allt, men så ställer hon sig bara rakt upp rätt som det är...å om hon kan få några lugna år som avelsto innan det är tid att ta bort henne är det väl jädrigt bra. Men den största anledningen till att betäcka henne var just den att hon skulle lugna ner sig(vilket hon gjor :banana:t) Så att jag kan utnyttja hennes kapacitet min sista ponny säsong.
 
Troligen är det jag som är ding för jag begriper inte ett spår av ditt resonemang.
Du tror inte att hon har lärt sig att stegra på kommando om hon varit "cirkusponny"? Kanske ger du, omedvetet, henne kommandon som hon tolkar på sitt sätt och du på ditt?
Lycka till med vad du än håller på med!
 
Du ser väl att folk härinne har provat och lyckats?
Det är väl bevisning iaf?
 
Förresten. Hörde att man kan byta ut vattenballongen mot ett ägg i en annan tråd om stegrande hästar här på buke.
-provocera mera- :cool:
 
Je en vinflaska är också en gammal klassiker. Och jag tror inte ett dugg på att metoden skulle vara en långvarig lösning och jag anser det knappast bevisat för att nån härinne påstår att det fungerar. Som jag sa får du samma resultat av att damma till den i baken. För tillfället vill säga.
 
Ju mer du skriver, desto mer undrar jag hur det kan ha slagit så slint i en hästs skalle. Eller var det slagit slint i mattes skalle? OCH VAD FAN TÄNKER DU MED NÄR DU SKICKAR IVÄG EN SÅN HÄST FÖR BETÄCKNING!?!?!

Jag hoppas verkligen att du är en liten 12-åring som bara sitter och skriver ihop en massa lögner för att få uppmärksamhet, för jag tycker så förbannat synd om din häst - och andra hästar som kommer i din väg.

Ge henne lite konkreta tips istället, hon vill ju ha hjälp :mad:! Detta gäller alla som bara klankar ner på de tips hon har fått, ge henne bättre konkreta tips istället! (Mer än "vänd dig till en nh-tränare" och liknande)
 
Jag har länkat till en annan tråd med massa bra tips men "slå hästen i huvudet"-varianten verkar ändå populärast....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 301
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 387
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 555
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp