Stegrar, stegrar och stegrar!!

Vette katten om hon hade så tur. Att hon varit med om en massa svåra saker, förutsatt att du nu inte sitter och ljuger dig blå, gör väl det än mer troligt att hon gör som hon gör av en väldigt legitim orsak. Att du ens tänker tanken att skrika åt och slå en häst som blivit slagen tidigare, det vittnar om brist på hästkännedom så det bara sjunger om det.

Och jag tycker fortfarande synd om henne. Att andra varit elaka mot henne är ingen ursäkt för dig att bete dig som du gör.

Hoppas min första känsla, dvs att du bara sitter och diktar ihop det här, stämmer - för annars finns det en pålle som har det riktigt tufft just nu.
 
Hej

det är mkt möjligt att hästen har det inlärt i sig i beteende att stegra, du kanske måste prova en annan väg?

sedan funderar jag lite på hur det är runtomkring ridningen,
hur mkt hon får, hur länge hon får gå ut om dagarna, om hon går ensam eller står i flock

lösdrift?

försöka tänka om det finns något samband när hon stegrar, något du gör, skänkel, röst, vikt, osv
i vilka situationer det uppkommer, finns det någon gemensam nämnare?
vet att många hästar som lär sig kommandot stegra när ryttaren lägger handen lite omärkligt på bogen, eller vid manken.
det kan inte vara så att du sänker händerna och då börjas det?
och sedan när hon börjar s¨å blir du rädd och lägger ner händerna i ett försök att stabilisera upp henne?

Lite tankar bara

Så att jag kan utnyttja hennes kapacitet min sista ponny säsong.

lite trist att "utnyttja" en ponny för att det är sista tävlingssäsongen

denna häst kanske behöver lugn och ro?

vad händer sedan med henne?


mvh/ Anita
 
Beror på hur man ser det.

Man får kanske hästen att sluta stegra, men vad hjälper det om grundproblemet kvarstår? I "bästa fall" orsakar det BARA mentala spänningar och olustkänslor och hästen (och hur någon kan låta sin häst leva så...), men oftast så utvecklar hästen bara nya metoder för att visa att nåt är fel.
 
Det fanns fler tips och även ett boktips. Men att söka hjälp av nån är väl ändå den bästa idéen. Av nån med erfarenhet av problemhästar vill säga.
 
Enligt vad hon skrivit så har hon inte på långa vägar tillräckligt med kunskap för att lösa detta själv, vilka tips man än ger henne. Jag kan ge drösvis med tips om hur man får ordning på såna här hästar - har en själv - men jag vill inte ge henne dessa "verktyg" för jag tror inte hon kan hantera dom.

Att ta hjälp av en erfaren och DUKTIG tränare är det enda rätta hon kan göra (alternativt sälja hästen till någon som ser hästen som en individ och en vän, och inte bara som en stegrande häst som har stor tävlingspotential). Detta för att hon ska lära sig grunderna om igen, för att lära sig kommunicera med sin häst och lära sig läsa av denna - så att hästen känner att "Det här är en person jag kan lita på och som jag vill jobba för". För jag kan tala från egen erfarenhet - det är ett rent HELVETE att lära sig allting själv utan hjälp från en duktig tränare.
 
Fast är det verkligen din grej att avgöra om hon har "tillräckligt med kunskap" eller ej? Fast å andra sidan har ju du inget som helst ansvar att svara på hennes tråd överhuvudtaget.

Jag bara menar att du vet ju inte vad hon kan eller inte, och uppenbarligen har hon inte all den kunskap som krävs för då hade hon inte frågat.

Jag tänker att om du nu har tips att dela med dig av så kanske dessa inspirerar till att söka hjälp när hon vet vad du är inne på för "linje". Och hon kanske visst kan hantera dessa, vem vet???

(Nu blir jag jättenyfiken på vilka tips du ligger inne med :D)
 
Gode gud är min första tanke, hur faaaaaaan kan man resonera som dig?? Har hon fått så fruktansvärt med stryk innan, inte fan ska hon få mer av den varan då!
Jag mår riktigt dåligt när jag läser vad du har skrivit, stackars häst som har en så störd matte som dej, du förtjänar inte hästen......
Tassetass har vettiga åsikter, lyssna på henne istället!
 
Cirkushäst???? Men är det inte det som cirkushästar gör, dvs stegra sig i manegen?? Hon gör väl bara som hon blivit lärd. :confused:
 
Hon har vad man kan kalla ett "bra" hästliv ute ca ´7h om dagen vintertid, annars ute dygnet runt, går i en stor naturhage, med många kompisar (hon är den skoningslösa ledaren) Blir motionerad dagligen osv... Just nu ser jag henne gå här utanför och hon ser inte ut att tycka ett dugg synd om sig. Jag tror tyvärr inte att det går att få henne att sluta stegra(om jag inte sagt det förut så kan hon även ta till stegring vid andra saker hon inte vill, alltså när man inte sitter på.) Jag tror att hennes problem är att hon samtidigt har mycket att glömma och förlåta är en såna jäkla märr ,hon brunstar varenda dag från feb-okt. Jag skulle självklart bli jätte glad om det fanns ett sätt att få lösning på det, men jag tror tyvärr inte det gör det!!!!!
 
Grisblod luktar just GRIS och inte häst. Däremot har jag hört att hästar brukar sky grisar som attans, så det kanske fungerar bara därför?
Hästar doftmarkerar, så de har nog luktsinne nog för att förstå vad som är grisblod och vad som är hästblod.
 
Jag slog en stegrande häst mellan öronen en gång, och det gör jag aldrig om. Den hästen stog aldrig högt, och var alltid väldigt balanserad och samlad, och när jag slog blev han totalt osamlad, fick typ panik, reste sig högre och blev totalt ranglig. DET hade kunnat gå värre! När han bara stod på bakbenen visste han vad han sysslade med, när jag gjorde sådär så rubbade jag hästen totalt.

Och får ni inte en huvudskygg häst efter ett rejält rapp vet jag inte vad! Uscha säger jag bara! Inte straffa! Hästen gör inte fel av illvilja, de har inte illvilja.

Kanske har hästen i inlägget faktiskt blivit rejält retad eller störd i samband med hundar eller katter, kanske är den svartsjuk på dessa djur? Agressiv tror jag inte på. Sedan är det betydligt farligare att vinna en agressiv hästs tillit, men den finns där, och hästen är INTE elak och förtjänar mera än att bli betraktad som en tävlingsmaskin.

Jag red en fin och duktig New Forest vid ett tillfälle som tydligen kunde gå svårklass dressyr (alla de svåra rörelserna), men hon gick på bakbenen för minsta lilla, hade ont i munnen, i ryggen och hatade verkligen människor. Hur bra en häst går säger INGET om hur den mår. Jag har sett folk lura fram riktigt fina saker ur totalt missnöjda hästar.
 
Ärligt talat, är hästen såpass väck i skallen att den försöker (och lyckas) döda andra djur och människor så kanske den ändå skulle må bäst av att avlivas? Den har ju uppenbarligen allvarliga problem med sitt huvud och jag tvivlar starkt på att en sådan häst mår sådär jättebra.
När sedan ägaren vill uppfostra den genom att dra omkull den eller dänga saker i skallen på den så tror jag inte att den mår bättre av det.

Det jag skulle göra med en sådan häst är att börja om helt från början med ridningen, det vill säga vänja in vid sadel, skritta med ledare osv. Gärna efter en tids vila från både ridning och människor. Ta det väldigt lugnt i små steg och gå aldrig så långt att hästen känner sig tvingad att försvara sig.

Är det enbart vid brunst så kan man ju ge hormoner alternativt naturmedel som kan hjälpa.
 
Har jag också hört för många år sedan, men anatar att det var samma effekt som man var ute efter, rinnandet!
 
Självklart är det min sak att avgöra om jag anser huruvida hon har nog med kunskap att ta del av det jag kan - min kunskap är min egendom.

De tips jag ligger inne med spänner från allt från att få ner hästen på marken till hur man ska angripa problemet från grunden - allt beroende på vad problemet bottnar i. Men vad problemet än är kommer man ALDRIG tillrätta med det om man inte har ödmjukhet nog att se objektivt på saken - dvs även ta med sig själv som ett alternativ till vad problemet kan vara.

Var sazzie verkar brista mest är inte i kunskap, för det är inte alltid det det hänger på. Mycket handlar det om attityd gentemot hästen, en vilja att lösa problemet är om det visar sig att lösningen ligger i att man totalt måste strukturera om sig själv. Det handlar om en beslutsamhet och en princip att ALDRIG anta nånting, och ALDRIG anse att hästen bara dummar sig eller gör det den gör för nån annan orsak än en väldigt giltig sådan.

Att man gör fel kan jag ta, jag har gjort många misstag i mina dagar. Men hade sazzie haft den ödmjukhet jag talar om hade hon inte haft den aproach hon har - hon hade inte accepterat tips av stuket "dra omkull hästen", "dräm en vattenballong mellan öronen" eller liknande, utan hon hade krävt nånting bättre.

Må vara att jag är för hårt, men jag blir så heligt förbaskad när folk har en så otroligt respektlös attityd mot hästarna, och inte behandlar dom som dom kärleksfulla, varma och kännande varelser dom är, utan dom reduceras till tävlingsmaskiner och avelsdjur.
 
Finns en klockren lösning - sälj henne till någon som kan hantera henne.

En sak är då säker, så länge du inte tror att hon går att få bra, så länge du inte tror att hon kan bli en harmonisk häst och så länge du anser henne vara en "jäkla märr" (är du medveten om att hästar faktiskt inte kan styra sina hormoner? Det är inte så himla kul att brunsta jämt) så kommer du ALDRIG lösa era problem.
 
Kan hon inte få hjälp av vet mot brunstningen om den pågår varje dag i 9 månader? Inte skulle jag gå med mens varje dag utan att söka läkare.
 
Nu har jag inte orkat mig igenom alla inlägg, men kan hända att hästen har någon fysisk blockering och får on när kraven ökar. Kanske skall man kolla igenom allt, och börja med sadel, bett, tänder rygg och eventuelt gå vidare med en check hos klinik/vetrinär.

Om hästen är ett sto, kan det tänkas att det har med brunst att göra. I så fall finns örtblandningar som fungerar effektivt, tex regulate som finns hos www.hippok9.nu .
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 719
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 413
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp