Bukefalos 28 år!

Stel häst

C

chardas

Jag har en 14 årig medryttar häst, en valack arab.
Han är inte särskilt mycket riden utan går mest skogs promenader ett par gånger i veckan av sin ägare och jag rider honom 1-2 gånger i veckan och försöker att arbeta honom lite mera.
Jag har ridit honom bara i ett par månader och upptäckt att han är väldigt stel och trippig.
Stel framförallt i vänster bog och nacke,väldigt svår att ställa både åt häger och vänster och vill ogärna gå i samlad form.
Vad kan jag/vi själva göra för övningar och behandlingar för att lätta på spänningarna och få honom mera avslappnad?
Någon som har några bra hemma tips?
 
Sv: Stel häst

Det bästa är att ta ut någon som är duktig på muskler och/eller skelett (typ massör, fysioterapeuth, equiterapeuth) för att se exakt vart spänningarna ligger och vad de kan bero på. Det är extremt svårt att ge några konkreta tips när man inte ens har sett hästen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 238
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 670
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp