Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visa bifogad fil 188362
(Rosenkvarts, en borrkärna efter att han gjort en ljusstake. Jag tyckte den var häftig!)
Kan för övrigt rapportera att min Lortone funkar fint! Den låter klart mer än Vevor dock. Inget som stör grannar men kan störa en själv om man är ljudkänslig eller har begränsat med plats att ha den på.
Vevorn har hoppat igång igen, det väger lite mindre nu så nu orkar motorn. 6/7 körde jag igång den och ställde in på 7 dagar. Nu är det enligt nedräkningen 1 dag kvar. Så ja... Iom att den hoppar igång själv när den bryter sådär så funkar den ju om man har tålamod iaf. Själv har jag absolut inte sånt tålamod dock utan kan väl på sin höjd använda den till att trumla kakel eller grus att använda som fyllnad i den andra trumlaren iom att keramiskt media är så snuskigt dyrtFör andra har den hållit för typ en trumling och sen pajat dock så jag har inga jätteförhoppningar om den.
Började tänka på hur man bäst förvarar en sånJag har en hel drös av (nästan) sådana där, rosa granit, efter ett borrhål som inte bröts i tid (dvs helt utan mineralisering - inte jag som var ansvarig). Det är ca 100m!![]()
Började tänka på hur man bäst förvarar en sån
Men den kanske är i delar?![]()
Och en sådan väger...?De ligger i borrkärnslådor. Jag avvecklade förrådet vi hade i Falun åt ett företag jag jobbade åt tidigare och de kärnor som var mineraliserade togs omhand av ett annat företag men de var bara intresserade av de som var borrade inom själva gruvområdet (vi borrade alltså mitt i världsarvet). Jag tog hand om resten av kärnorna, annars hade de blivit slängda... Det här hålet är det enda som är osågat eftersom det var noll mineralisering.
Edit: Så här ser en borrkärnslåda ut (fast det här är berget jag jobbar i nu):
Visa bifogad fil 188425
Och en sådan väger...?
Det beror på hårdheten men generellt säger man väl en vecka per steg? Och typ 4 steg för en omgång, varav sista är polering. Men steg ett kan tydligen ta längre tid, det beror på formen på stenarna.Tänkte nyss fråga hur lång tid det tar att tumla till en sten men verkar vara länge då
Är inte så mycket för att samla själv men hamnar ibland i stim att kolla på videor med folk som öppnar fossiler, tumlar, identifierar ädelstenar osv
Jag var förbi Skommartjärn nu i vinter. Så fint där.Det fanns även mycket av det här gröna, gissar på epidot, kan det stämma? Och vad kan det svarta vara? Väldigt glittrigt och fanns mycket. Det svarta är magnetiskt och bägge repas lätt med sax.
Vi var vid Skommartjärn mellan Borlänge och Ludvika förresten
Visa bifogad fil 188449