Stensamlare?

Bukefalos 30 år!

IMG_2460.webp

(Ametist)

Kan för övrigt rapportera att min Lortone funkar fint! Den låter klart mer än Vevor dock. Inget som stör grannar men kan störa en själv om man är ljudkänslig eller har begränsat med plats att ha den på.

Vevorn har hoppat igång igen, det väger lite mindre nu så nu orkar motorn. 6/7 körde jag igång den och ställde in på 7 dagar. Nu är det enligt nedräkningen 1 dag kvar. Så ja... Iom att den hoppar igång själv när den bryter sådär så funkar den ju om man har tålamod iaf. Själv har jag absolut inte sånt tålamod dock utan kan väl på sin höjd använda den till att trumla kakel eller grus att använda som fyllnad i den andra trumlaren iom att keramiskt media är så snuskigt dyrt 😅 För andra har den hållit för typ en trumling och sen pajat dock så jag har inga jätteförhoppningar om den.

Kan för övrigt rapportera att min Lortone funkar fint! Den låter klart mer än Vevor dock. Inget som stör grannar men kan störa en själv om man är ljudkänslig eller har begränsat med plats att ha den på.

Vevorn har hoppat igång igen, det väger lite mindre nu så nu orkar motorn. 6/7 körde jag igång den och ställde in på 7 dagar. Nu är det enligt nedräkningen 1 dag kvar. Så ja... Iom att den hoppar igång själv när den bryter sådär så funkar den ju om man har tålamod iaf. Själv har jag absolut inte sånt tålamod dock utan kan väl på sin höjd använda den till att trumla kakel eller grus att använda som fyllnad i den andra trumlaren iom att keramiskt media är så snuskigt dyrt 😅 För andra har den hållit för typ en trumling och sen pajat dock så jag har inga jätteförhoppningar om den.

Tänkte nyss fråga hur lång tid det tar att tumla till en sten men verkar vara länge då 😅

Är inte så mycket för att samla själv men hamnar ibland i stim att kolla på videor med folk som öppnar fossiler, tumlar, identifierar ädelstenar osv

Började tänka på hur man bäst förvarar en sån :angel:

Men den kanske är i delar? 😅

De ligger i borrkärnslådor. Jag avvecklade förrådet vi hade i Falun åt ett företag jag jobbade åt tidigare och de kärnor som var mineraliserade togs omhand av ett annat företag men de var bara intresserade av de som var borrade inom själva gruvområdet (vi borrade alltså mitt i världsarvet). Jag tog hand om resten av kärnorna, annars hade de blivit slängda... Det här hålet är det enda som är osågat eftersom det var noll mineralisering.

Edit: Så här ser en borrkärnslåda ut (fast det här är berget jag jobbar i nu):

DSC_2001.webp

Vi har alltså skämtat internt att vi kanske skulle göra ljusstakar av icke-mineraliserat berg för att iaf tjäna lite pengar på det (ta upp borrkärnor är galet dyrt) :D Men tanke på de ännu galnare priserna på "borrkärnsljusstakar" så kanske vi får ta en funderare igen! :rofl:

De ligger i borrkärnslådor. Jag avvecklade förrådet vi hade i Falun åt ett företag jag jobbade åt tidigare och de kärnor som var mineraliserade togs omhand av ett annat företag men de var bara intresserade av de som var borrade inom själva gruvområdet (vi borrade alltså mitt i världsarvet). Jag tog hand om resten av kärnorna, annars hade de blivit slängda... Det här hålet är det enda som är osågat eftersom det var noll mineralisering.

Edit: Så här ser en borrkärnslåda ut (fast det här är berget jag jobbar i nu):

Visa bifogad fil 188425
Och en sådan väger...?

Och en sådan väger...?

Mer än vad du vill veta... det beror på dimensionen på borrkärnorna samt vilken typ av berg. Den där på bilden är borrad i NQ och rymmer 5m kärna så jag gissar den väger kring 35kg. Vi vägde dem när vi borrade BQ (klenare dimension men 6m i lådan) och de varierade mellan 30 och 35kg.

7m-lådorna när vi borrade NQ i mafiskt berg (som är tungt till att börja med) med en Cu-Ni mineralisering är det värsta jag varit med om. När jag skulle lasta sista lådan som låg på marken trodde jag att jag skulle spy innan jag fick upp den på pickisen :crazy:

Tänkte nyss fråga hur lång tid det tar att tumla till en sten men verkar vara länge då 😅

Är inte så mycket för att samla själv men hamnar ibland i stim att kolla på videor med folk som öppnar fossiler, tumlar, identifierar ädelstenar osv
Det beror på hårdheten men generellt säger man väl en vecka per steg? Och typ 4 steg för en omgång, varav sista är polering. Men steg ett kan tydligen ta längre tid, det beror på formen på stenarna.
Min Vevor har ju inte pallat lasten utan stoppat ofta, så en veckas trumlande har tagit två veckor. Då jäklar kommer trumlingen ta tid! :rofl:

Idag blev Vevorn klar! Och ehm, det här med kakel som fyllnadsmedel istället för keramisk media får jag stryka, det är nästan ingenting kvar 😅

Här är iaf de fem stenar jag trumlat i den. Egentligen skulle jag behöva trumla de i steg ett lite längre men mitt tålamod tryter lite :angel: Så jag har spolat av de och nu trumlas de med en droppe diskmedel för att få ut ev grit ur sprickor. Sen är tanken att köra igång steg två! :)

20260720_210203.webp

Idag har jag och syrran letat efter en grotta som får aaaasfin isbildning på vintern. Ingen av oss visste var den fanns utan har bara sett bilder, så nu vet vi vart vi ska gå sen!
Väl där hittade jag en del kul stenar :) Vad tros om den här, vet nån vad det är? Blöt på bilden, den ser skittråkig ut torr :laugh:

Screenshot_20260721_011149_Instagram.webp

Det fanns även mycket av det här gröna, gissar på epidot, kan det stämma? Och vad kan det svarta vara? Väldigt glittrigt och fanns mycket. Det svarta är magnetiskt och bägge repas lätt med sax.
Vi var vid Skommartjärn mellan Borlänge och Ludvika förresten :)

Screenshot_20260721_011238_Instagram.webp

Det fanns även mycket av det här gröna, gissar på epidot, kan det stämma? Och vad kan det svarta vara? Väldigt glittrigt och fanns mycket. Det svarta är magnetiskt och bägge repas lätt med sax.
Vi var vid Skommartjärn mellan Borlänge och Ludvika förresten :)

Visa bifogad fil 188449
Jag var förbi Skommartjärn nu i vinter. Så fint där.
Får nog bli en tur dit snart igen då och kolla stenar.😂

1000028801.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar