Stensamlare?

Bukefalos 30 år!

Jag var förbi Skommartjärn nu i vinter. Så fint där.
Får nog bli en tur dit snart igen då och kolla stenar.😂

Visa bifogad fil 188483
Men jävlar vad fint! Det där är varför vi letade rätt på platsen :love: Hur gick det att ta sig fram dit vintertid?

Ja gör det! Fanns mycket intressant tyckte jag, och snart finns fikat på plats i form av blåbär :D Fast bättre än stenarna tyckte jag nästan var formationen vid ingången. Så läckert brutal liksom! :love:

20260720_152632.webp

Men jävlar vad fint! Det där är varför vi letade rätt på platsen :love: Hur gick det att ta sig fram dit vintertid?

Ja gör det! Fanns mycket intressant tyckte jag, och snart finns fikat på plats i form av blåbär :D Fast bättre än stenarna tyckte jag nästan var formationen vid ingången. Så läckert brutal liksom! :love:

Visa bifogad fil 188486
Samma här:love:. Hade sett så fina bilder därifrån i flera år men aldrig tagit mig dit/kommit ihåg förrän det var varmt igen. :rofl:
Var där i slutet på februari.
Det gick bra att ta sig fram. Var nedtrampat stigar pga sportlov så hjälpte endel i djupa snön.😅
Sen i själva gruvan hade någon sandat på isen så det fanns som en stig att följa hela vägen in. Var dock lite vatten på vissa ställen. Vet inte om det brukar vara så eller om det börjat smälta.

Eller hur! Fanns mycket spännande att se där. Jag och kompisen som var med sa att vi måste åka dit utan snö också. Tor det skulle vara riktigt mysigt tex när det regnar. :D
1000028764.webp

Samma här:love:. Hade sett så fina bilder därifrån i flera år men aldrig tagit mig dit/kommit ihåg förrän det var varmt igen. :rofl:
Var där i slutet på februari.
Det gick bra att ta sig fram. Var nedtrampat stigar pga sportlov så hjälpte endel i djupa snön.😅
Sen i själva gruvan hade någon sandat på isen så det fanns som en stig att följa hela vägen in. Var dock lite vatten på vissa ställen. Vet inte om det brukar vara så eller om det börjat smälta.

Eller hur! Fanns mycket spännande att se där. Jag och kompisen som var med sa att vi måste åka dit utan snö också. Tor det skulle vara riktigt mysigt tex när det regnar. :D
Visa bifogad fil 188490
Perfekt! Efter sommarlovet it is alltså :D Det lär väl vara fräckast rätt sent på vintern gissar jag, så det hunnit smälta och frysa till formationer :)

Just nu var det en del vatten och lite svåråtkomligt, vet inte hur det går att gå i vattnet (jag hade stövlar men de är låga och min syrra utan stövlar var inte så sugen på att testa :angel: ) och såvar ett träd i vägen. Såg sen att det finns fler ingångar dock så jag måste dit nån dag igen :D

20260720_152634.webp

Perfekt! Efter sommarlovet it is alltså :D Det lär väl vara fräckast rätt sent på vintern gissar jag, så det hunnit smälta och frysa till formationer :)

Just nu var det en del vatten och lite svåråtkomligt, vet inte hur det går att gå i vattnet (jag hade stövlar men de är låga och min syrra utan stövlar var inte så sugen på att testa :angel: ) och såvar ett träd i vägen. Såg sen att det finns fler ingångar dock så jag måste dit nån dag igen :D

Visa bifogad fil 188496
Oj såpass med vatten. Det trodde jag inte. Bra att veta ifall det blir en tur innan isen kommer.😅

Rätt säker på att det trädet var där när jag var dit också. Fick lirka sig förbi. :rofl:

Oj såpass med vatten. Det trodde jag inte. Bra att veta ifall det blir en tur innan isen kommer.😅

Rätt säker på att det trädet var där när jag var dit också. Fick lirka sig förbi. :rofl:
Ja trädet verkar inte vara nytt. Det såg ju inte supertight ut heller men man vet ju inte hur marken ser ut i vattnet heller 😅

Jag älskar stenar!!!! Dessa med linjer är några av mina favoriter. Det finns nåt lite … spirituellt över dem!? Några av dem kommer från Godrevy i Cornwall där de slipats så fint av tidvattnet när de legat och trumlats i the gullies (vad heter det på svenska??) i årtusenden.

IMG_6775.webp

Dessa plockade min dotter till mig, när hon nyligen besökte Normandie och stränderna där den stora landstigningen ägde rum vid D-day, andra världskriget. Den här stranden låg vid Arromanche, där 25 000 män landsteg! Har några av deras kängor klivit på de här stenarna? Stenar som är slipade silkesmjuka av havet. Det känns speciellt med stenar som har en berättelse.

IMG_6826.webp

Dessa plockade min dotter till mig, när hon nyligen besökte Normandie och stränderna där den stora landstigningen ägde rum vid D-day, andra världskriget. Den här stranden låg vid Arromanche, där 25 000 män landsteg! Har några av deras kängor klivit på de här stenarna? Stenar som är slipade silkesmjuka av havet. Det känns speciellt med stenar som har en berättelse.

Visa bifogad fil 188658
Åh! Helt klart speciellt :love:

Här fick jag oväntat besök av syrran med treåring idag. När treåringen ville gå upp och titta på övervåningen visade jag trumlarna och förklarade att stenar där i snurrar så de blir släta.
Sen fick hon se ett gäng trumlade och nu hade jag ju både en rå och en trumlad rosenkvarts så hon fick se före och efter. Mycket fascinerad unge som fick behålla den trumlade och förklarade för mamma att stenen blev så för att den snurrat. Nu får inte hennes blåa katt sova i sängen i natt för där ska hennes sten sova :love: :D

On another note har jag öppnat första omgången i loretonen. Ser fint ut men det här med sjösten som utfyllnad blir fasen bara enerverande, det tar sån plats från annat jag vill trumla...

Blev tipsad om träkuber, ska nog testa det. Det borde ju bli snällare mot mjukare stensorter än keramik är dessutom?

Jag följer fascinerat tråden men förstår egentligen ingenting....

Så, några nybörjar/ okunnig- frågor:
*Varför trumlar man?!
*Hur funkar trumlingen (var någon som skrev om "olika steg"
*Finns det någon hemsida där man kan identifiera stenar?
*Vad jobbar @athena_arabians med?! (Du behöver inte svara om du inte vill)
*Får man flytta runt stenar i världen hur som helst?
*Får man "släppa ut" exotiska stenar i Sverige hur som helst?
*Har ni era stenar framme som prydnad eller nerstoppad i lådor?

/ nyfiken och fascinerad

Jag följer fascinerat tråden men förstår egentligen ingenting....

Så, några nybörjar/ okunnig- frågor:
*Varför trumlar man?!
*Hur funkar trumlingen (var någon som skrev om "olika steg"
*Finns det någon hemsida där man kan identifiera stenar?
*Vad jobbar @athena_arabians med?! (Du behöver inte svara om du inte vill)
*Får man flytta runt stenar i världen hur som helst?
*Får man "släppa ut" exotiska stenar i Sverige hur som helst?
*Har ni era stenar framme som prydnad eller nerstoppad i lådor?

/ nyfiken och fascinerad

3. Ja och nej... det finns bra onlinekällor men jag har inte provat så många.
4. Jag är berggrundsgeolog och letar malm.
5. Det beror på... allt som korsar en icke-EU gräns ska ju tullas in men det finns inga förbud rakt av. Jag jobbar ju med prospektering och det är inga problem att skicka prover till laboratorier utomlands. Det som kan vara känsligt är om proverna är radioaktiva men det går också, med korrekt tulldeklaration och transportmetod.
6. Stenar kan inte smitta något så det är fritt fram.
7. Mina ligger lite här och där :D Vad en kan tänka på är att större stuffer som är ordentligt radioaktiva ska inte förvaras hur som helst och personligen hade jag inte velat ha sådana i en hemmiljö (men nu pratar vi sådana som är ordentligt radioaktiva, dvs det är inte standardstuffer).

Visa bifogad fil 188496

och @Avalbane: Tänk på att det kan vara livsfarligt att gå in i grottor och gamla gruvor/gruvgångar som inte är säkrade. Ett minimum är en hjälm men den räcker inte om det sker ett rejält släpp. Som vi sett nyligen sker det ras i aktiva gruvor också, trots säkerhetsåtgärder (Garpenberg och Kristineberg).

Jag har en jäkla respekt för fallande stenar. Beroende på vilken höjd den faller ifrån krävs det inte en så stor sten för att skada en rejält eller tom döda en. Jag har undvikit att ta prover på vissa ställen när jag stått vid foten av en brant klippa, just för att jag inte haft hjälm med mig.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka