Stensamlare?

Bukefalos 30 år!

Här har det inte gått så värst mycket framåt i Vevor-fallet. Idag fick jag mail om att motorn försvunnit i posten så de erbjöd halva summan tillbaka eller en ny maskin. Under väntetiden har den slutat fungera helt och hållet... Halva summan tillbaka är befängt alldeles oavsett så jag skrev att jag vill ha tillbaka hela summan, alternativt en ny maskin under förutsättning att den fungerar. Så nu är en hel ny maskin på väg så får vi väl se hur länge den överlever :rofl:

Köp inte Vevors trumlare gott folk 😅

Jag fick hem två beställningar idag, däribland den här godingen - svart turmalin som jag antar sitter i ortoklas?

Helt underbar är den, den glänser så fint och de streckade strukturerna är så fräcka :love:

Screenshot_20260730_002016_Instagram.webp

Hittade denna på strandkanten vid sjön en sommar då vattenståndet var lågt. Kan den ha fungerat som ett stort sänke på ett fiskenät? Den är väldigt vacker, man ser även på fotot att den glittrar lite. Ingen aning om vilken stenart det är? Den är kanske 15 cm tvärsöver. Och platt!
IMG_6689.webp

Nu är sambon visst lite skadad också, idag kom ham hem med de här :D En vild gissning är att där finns epidot, fältspat och kvarts? Ingenting är magnetiskt för övrigt.

Imorrn ska vi till Långban, får se om han kanske tar med stenarna dit för att få veta vad han plockat hem :)

20260808_000030.webp

Kass bild tyvärr, jag ska precis lägga mig men får vi inget svar under morgondagen så kommer det säkert upp bättre bilder sen.

Var på medelstidsmarknad idag (Arboga, inte Gotland), vilka hutlösa priser! Men jag köpte två mindre stenar, som jag glömde vad det var så fort jag gick därifrån :bag:
Men har googlat och tror jag köpt karneol 😅
Jättelena och fina!
Inser att priserna på den där butiken jag var på för någon vecka sedan var helt otroliga…

IMG_2640.webp

Var på medelstidsmarknad idag (Arboga, inte Gotland), vilka hutlösa priser! Men jag köpte två mindre stenar, som jag glömde vad det var så fort jag gick därifrån :bag:
Jättelena och fina!
Inser att priserna på den där butiken jag var på för någon vecka sedan var helt otroliga…

Visa bifogad fil 189281
Skitfina, gillar ffa den övre med alla band :love:

Idag var vi till Långban! Jättefint, och kul att få knacka lite sten i en varphög - tyvärr var min rygg redan lite småpaj och pajade helt under tiden så det blev en rätt kort stund där.
Men lite kul hann jag hitta iaf! Bästa fyndet var den här som visade sig vara koppar i pyrit om jag minns rätt :)

Screenshot_20260808_190500_Instagram.webp

Jättelena och fina!

Visa bifogad fil 189281
Den röda ser ut att vara karneol, den andra gissar jag är en agat. :)

Fick hem den här fina idag! Hade sån beslutsångest över köp pga priset och typ hundra kostsamma veterinärbesök (vaaarför skaffar jag alltid så jävla dyra hobbys?!) men sambon var snäll och swishade så då fick den komma hem hit :love:

Screenshot_20260812_062710_Instagram.webp

Och så kom den här godingen, en turmalin på ställning. Älskar "växtsättet" eller vad man ska kalla det på turmaliner! :love:
Tyvärr gör tyngden den lite instabil med foten som gärna fått vara bredare, och der i kombination med att vårt vardagsrum gungar när vi går gör det lite risky att ställa den i den glashylla jag tänkt. Får se hur jag löser det hela... Slå in foten i en bredare bas av lufttorkande lera kanske :idea:

Screenshot_20260812_062721_Instagram.webp

För ett tag sen beställde jag mer kiselkarbid för steg ett från en dansk sida där de hade lite sten också. De hade påsar med 1 kg av olika sorter för bra pris så jag slog till på en påse septarian som jag tänkte trumla. Den är tydligen väldigt mjuk så att kunna köra en trumlare med bara septarian i blir nog bra :)

Screenshot_20260812_062736_Instagram.webp

Så nu ska jag fylla upp min lediga tunna med de här, och så ska jag leta fram sticksågen och fixa träkuber att ha i steg 2-4 istället för typ keramik som är hårdare än septarianen är.

Nån gång ska jag ha en halv septarian dock. Så sjukt fina :love:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka