Stensamlare?

Bukefalos 30 år!

En zebra blev det också, vad kan det här vara?

20260704_090302(1).webp

Det fanns mängder av de här vita stenarna, en del med svarta inslag och den på bilden ned grönt också. Det svarta är magnetiskt

20260704_085711(1).webp

Slutligen har vi den här oansenliga lilla stenen. Den glänser och har små fält som för mitt otränade öga ser ut att ha samma överdrag som den glansiga högre upp. Svårt att få på bild tyvärr 😅

20260704_154609(1).webp

Och vet nån vad det är för sten och kristall högre upp i tråden så tar jag jättegärna id på den också :D

Misstänkte att du skulle hitta in :D

Fascinerande att du lyckas undvika att ha några ton hemma, men samtidigt kanske man blir lite kinkigare ju finare grejer man hittar? Jag går fortfarande och plockar fina småstenar i gruset på uppfarten :laugh:

Stuffer har jag inte förstått vad det är, så följdfrågan blir då vad sjutton är stuffer? :p

Det är svårt att förklara... men jag gillar att de på något sätt finns kvar i sin kontext sas. Sedan besöker ju jag ofta ställen med intressanta mineral... jag mår illa av hur (främst tyska :cautious:) "rockhounds" gått fram över många gamla varphögar, tex i Bastnäs. På vissa ställen ser det ut som om de haft maskiner :( :rage: Jag kan ta någon extrafin stuff (eller faktiskt ingen alls) sedan får det vara. De gör det pga att de tjänar ofta stora pengar på det, stuffer med vissa sällsynta mineral säljs dyrt, och det tycker jag är fel. De gamla varphögarna i tex Bastnäs är en viktig del av vår vetenskapshistoria. Jag har som sagt inga problem med att en tar litegrann för egen del men när det nästan blir industriellt och folk tjänar grova pengar på vår allemansrätt blir jag lite oförlåtande.

Stuff = Från tyskan, Stufe, vilket motsvarar ungefär en handstor bit berg. Storleken är inte definierad, jag skulle kunna kalla det för stuff även om den är lite större än en hand, typ en bit som är minst så stor som en hand och inte större än att jag kan lyfta den med en hand, typ. Sedan har vi geologer lite svårt för sten... :angel: det är berg, bergart eller stuff oftast :laugh:

Varp - Oprocessat material från en gruva, ska vara gråberg, dvs icke-malm. Nu var ju brytningen och sorteringen inte så exakt i äldre dagar, dvs det är vanligt att hitta stuffer innehållande malm på äldre varphögar.

Slagg - Högar av rester från äldre metallutvinning. De här områdena är ofta väldigt giftiga och ofta finns det varningsskyltar som säger att en ska inte rasta hundar där eller låta barn leka där. Ett sådant ställe finns inte långt från Bastnäs men det finns liknande områden kring de flesta riktigt gamla gruvorna.

Och så har vi den här som riktigt glänser, utom på ena sidan. Den är magnetisk men något starkare magnetism där den inte glänser. Kan det vara slagg? Vad är det som glänser så metalliskt på ytan?

Visa bifogad fil 187691

Pyrrhotit, dvs magnetkis. Den har en liknande formula som pyrit (Fe(1−x)S resp FeS2). Hur stark magnetismen är beror på hur mycket järn den innehåller.

Pyrrhotit innehåller ofta pentlandit vilket är en nickelmalm. Eftersom den kommer från Lindesberg är jag tämligen säker på att den innehåller pentlandit, pyrrhotiten i gruvorna kring Lindesberg innehåller ofta lite pentlandit (dock inte i brytvärda mängder).

Det är garanterat inte slagg, det är som sagt rester från metallutvinning och ser ut så här:

images

images

Jag rekommenderar INTE att samla på slagg, den kan som sagt innehålla höga halter av väldigt otrevliga ämnen.

Jag samlar lite på stenar men främst från olika projekt eller gruvor jag besökt. Lite från resor också. Så jag har egentligen inte speciella stenar på så sätt, de är mer minnen.

Stuff = Från tyskan, Stufe, vilket motsvarar ungefär en handstor bit berg. Storleken är inte definierad, jag skulle kunna kalla det för stuff även om den är lite större än en hand, typ en bit som är minst så stor som en hand och inte större än att jag kan lyfta den med en hand, typ. Sedan har vi geologer lite svårt för sten... :angel: det är berg, bergart eller stuff oftast :laugh:
Intressant att stuff har den betydelse för er. Visste inte det. För mig betyder stuffen själva bergväggen/fronten/gaveln där det ska pangas.

Du menar bergslagssten? Nej, de är inte farliga att hantera. Dels kommer de från järnframställning, dvs berget innehöll inte så mycket tungmetaller till att börja med, och dels är de så ihopsintrade att de är ett glas och därför väldigt inert.

Dock ska en komma ihåg att på många ställen är det inte tillåtet att plocka dem.
Okej, vad skönt! Vi kallar dem också för slaggsten så därför jag började fundera :)

En till stensamlare här.:D
Dessa följde med från senaste semesterresan. Från en alpbäck som rann i södra Tyskland.

Ingen aning vad det kan vara för något men kunde inte låta bli att plocka med några hem. :angel:
1000030905.webp

Det är svårt att förklara... men jag gillar att de på något sätt finns kvar i sin kontext sas. Sedan besöker ju jag ofta ställen med intressanta mineral... jag mår illa av hur (främst tyska :cautious:) "rockhounds" gått fram över många gamla varphögar, tex i Bastnäs. På vissa ställen ser det ut som om de haft maskiner :( :rage: Jag kan ta någon extrafin stuff (eller faktiskt ingen alls) sedan får det vara. De gör det pga att de tjänar ofta stora pengar på det, stuffer med vissa sällsynta mineral säljs dyrt, och det tycker jag är fel. De gamla varphögarna i tex Bastnäs är en viktig del av vår vetenskapshistoria. Jag har som sagt inga problem med att en tar litegrann för egen del men när det nästan blir industriellt och folk tjänar grova pengar på vår allemansrätt blir jag lite oförlåtande.

Varp - Oprocessat material från en gruva, ska vara gråberg, dvs icke-malm. Nu var ju brytningen och sorteringen inte så exakt i äldre dagar, dvs det är vanligt att hitta stuffer innehållande malm på äldre varphögar.

Slagg - Högar av rester från äldre metallutvinning. De här områdena är ofta väldigt giftiga och ofta finns det varningsskyltar som säger att en ska inte rasta hundar där eller låta barn leka där. Ett sådant ställe finns inte långt från Bastnäs men det finns liknande områden kring de flesta riktigt gamla gruvorna.
Ja jag har sett att det förstörts på sina håll, bland annat på någon plats där man ska kunna hitta bergskristall i Ludvikatrakten där markägarna tydligen inte var så glada över att det förstörts i området. Men just varphögar är väl ändå inte en del av allemansrätten att plocka i ens, vad jag förstått är de väl fredade som fornminnen?
Herregud, själv kollade jag noooga om det var tillåtet när jag plockade de jag lagt upp i tråden nära gruvan och då var jag ändå bara en kort stund på parkeringen och kikade i gruset liksom... Med undantag för bergskristallen som jag hittade alldeles i kanten av samma parkering.

Tack! Jag har mycket att lära :D
Är det här slagg tro? I sånt fall åker de ut :) Slagg känns öht ganska ointressant att samla på känner jag.

20260705_124749.webp

Ja jag har sett att det förstörts på sina håll, bland annat på någon plats där man ska kunna hitta bergskristall i Ludvikatrakten där markägarna tydligen inte var så glada över att det förstörts i området. Men just varphögar är väl ändå inte en del av allemansrätten att plocka i ens, vad jag förstått är de väl fredade som fornminnen?
Herregud, själv kollade jag noooga om det var tillåtet när jag plockade de jag lagt upp i tråden nära gruvan och då var jag ändå bara en kort stund på parkeringen och kikade i gruset liksom... Med undantag för bergskristallen som jag hittade alldeles i kanten av samma parkering.

Är det här slagg tro? I sånt fall åker de ut :) Slagg känns öht ganska ointressant att samla på känner jag.

Visa bifogad fil 187746
Ser ut som slagg.

Visa bifogad fil 187746

Varphögar är lite oklara. Beroende på var de är så är en del skyddade (tex Falu gruva) men oftast går de under allemansrätten eftersom det är löst material, inte fast berg (knacka i fast berg utan undersökningstillstånd och gällande arbetsplan är big no-no). Finns det ingen gruvägare kvar tillhör varpen markägaren, dvs teoretiskt behöver en markägarens tillstånd för att ta stenar men av hävd kan en ta enstaka stenar. Dvs det är inte tillåtet att köra iväg med en hel-halv släpvagn...

Det är helt enkelt en omdömesfråga.

Och ja, det är slagg. Enstaka är inte farliga att ha på en hylla men en ska ju tänka sig för lite när en hanterar dem.

Varphögar är lite oklara. Beroende på var de är så är en del skyddade (tex Falu gruva) men oftast går de under allemansrätten eftersom det är löst material, inte fast berg (knacka i fast berg utan undersökningstillstånd och gällande arbetsplan är big no-no). Finns det ingen gruvägare kvar tillhör varpen markägaren, dvs teoretiskt behöver en markägarens tillstånd för att ta stenar men av hävd kan en ta enstaka stenar. Dvs det är inte tillåtet att köra iväg med en hel-halv släpvagn...

Det är helt enkelt en omdömesfråga.

Och ja, det är slagg. Enstaka är inte farliga att ha på en hylla men en ska ju tänka sig för lite när en hanterar dem.
Det var som sjutton. Nåja, jag lär inte gå runt och plocka i varphögar oavsett, det skulle bara kännas fel. Förutom i Långban där man uttryckligen får leta i en av varphögarna, dit ska jag åka och kika framöver. Det blir kul! :D

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka