Step up och eller ramp!

Sv: Step up och eller ramp!

:bow::bow: Är också emot fronturlastning, tänk er mardrömmen att hästen försöker ta sig ut via den lilla dörren fram bara för att den är van vid att gå ur så :eek:

Jag lastar alltid av därfram då det är det min häst trivs bäst med. Men han har aldrig någonsin försökt ta sig ut genom skötardörren, det känns verkligen inte som att det skulle vara ett problem.
 
Sv: Step up och eller ramp!

Alla hästar går att lastträna. Ingen är omöjlig. Det omöjliga tar lite längre tid, men att hästen inte går på släpet handlar faktiskt om olydnad.
 
Sv: Step up och eller ramp!

Alla hästar går att lastträna. Ingen är omöjlig. Det omöjliga tar lite längre tid, men att hästen inte går på släpet handlar faktiskt om olydnad.

Jo, det finns omöjliga hästar, men tydligen har du inte träffat på någon, med det är ju en helt annan historia. Det finns visst hästar som är livrädda för att åka transport, och hästar är inte hundar som alltid går att dresera som man vill. Hästar har ingen större intelligens och de handlar inte efter överläggning utan efter sin instinkt
 
Sv: Step up och eller ramp!

Jag lastar alltid av därfram då det är det min häst trivs bäst med. Men han har aldrig någonsin försökt ta sig ut genom skötardörren, det känns verkligen inte som att det skulle vara ett problem.

Hur gör du på trånga tävlingsplatser där du måste stå parkerad så att du inte kan lasta ur hästen fram då?
 
Sv: Step up och eller ramp!

Min har bara varit i vägen, Har en Boj 01:a med kombidörrar. Komidörrarna gör att lemmen blir mycket tyngre än en vanlig samt att insteget/ursteget på Boj blir väldigt högt för hästarna så har aldrig använt det. Det som är positivt är att de översta luckorna också är delade, då kan man välja lite mer efter väder och vind hur man vill ha dem öppna:)

Men såhär i efterhand skulle jag önska att vi köpte en med vanlig lemm.
 
Sv: Step up och eller ramp!

Jodå, jag har träffat MÅNGA hästar som ägarna anser vara omöjliga. Det är ju därför jag har kommit ut och lasttränat dem.

Efter att också ha besökt en drös av Linus lastträningar så vill jag faktistk bestämt hävda att det handlar om dressyr och ledarskap.

Det handlar ju om att visa hästen att det inte är något farligt, att det inte händer något obehagligt, att det är TREVLIGT att vara inne i släpet. Det gör man inte över en natt (man lastar på liten tid, men vänjer gör man över lång tid).

Fortfarande hävdar jag att det inte finns några omöjliga hästar. Det gäller att läsa dem rätt och att behandla dem därefter. Och jo, hästar är som hundar. Flockdjur som följer en ledare. Det är så enkelt. Och svårt.
 
Sv: Step up och eller ramp!

Har en häst som varit svår att lasta. Nu med mitt HENRA Cayenne släp går det som en dans. Använder alltid step-up! När hästen tar första steget in så är den ju nästan halvvägs inne i släpet sedan, och automatiskt följer bakkroppen med in :laugh: Med en ramp (som dessutom kanske rör sig/gungar) så har du ju ca 1 m kvar fram till släpet, fastän hästen klivit upp på rampen med framhovarna. Det är helt enkelt toppen med step-up!:love:
 
Sv: Step up och eller ramp!

Lastar du ur på rampen eller använder ni "step down" då? Har hört att bojkombirampen är väldugt tung att lyfta upp när man använt rampen, stämmer det?

Ni som använder Fautras lastar ni alltid ur framåt?

Fronturlastning har jag i princip ingen erfarenhet av och det kommer inte att bli så nu heller!

Jag lastar ALLTID ut min häst fram. På Henra Cayenne släpet finns ingen ramp i fram. Det går alldeles utmärkt ändå med det du kallar "step down" (chassi't på Henra släpet är lågt = inte så långt ned till marken).
 
Sv: Step up och eller ramp!

jag är sådan som föredrar vanlig ramp och är emot fronturlastning också.

Just av den orsaken att det kan bli en säkerhetsrisk och den dagen du kanske måste hyra ett släp och detta inte går så kanske du har en häst som vägrar gå upp på rampen eller en som kastar sig genom skötardörren....

Men för att hästen ska kunna "kasta sig genom skötardörren" så måste den väl först ha forcerat frambommen på ett eller annat sätt?
 
Sv: Step up och eller ramp!

Vill oxå ha en Henra Cayenne eller Fautras med den nya bakbommen :love:
Just för att slippa lämmen!
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 085
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 477
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 440
Senast: HannaZ
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 039
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp