Sthlmare VARFÖR Ullared?

Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Bara varför jag kunde förstå nöjet i det ena men inte det andra
Jaaaahaaa, då är jag med! Ja nej inte jag heller, det är därför jag inte åker till Ullared :D

:p Ja, alltså, eftersom du nämnde kebaben i ett sammanhang som jag tolkade att det till mitt oförlåtliga beteende hör att jag inte tycker att restaurangen i ett varuhus verkar vara ett så roligt ställe för den årliga tjejträffen. Kebab i Istanbul framstår för all del som lite roligare totalt sett, men varför nöja sig med kebab?

Den andra dimensionen för mig är att för mig som yrkesmänniska är externhandeln roten till allt ont (nåja :p )

Är det externhandel det heter? :idea: Gäller det både sådant som Gekås och sådant som stora köpcenter utanför städerna? När jag var fältbiolog, var stormarknaderna roten till allt ont. Jag lutar lite åt det fortfarande. :p

Kan inte riktigt känna att jag är i position att döma någon :D

Men varför gör du så mycket moral av det hela? Jag ser inte den moraliska dimensionen i att inte roas av shopping.

Däremot lutar jag åt att det är en smula omoraliskt att smälla upp stora köpcenter, alltså från näringsidkarnas sida. Men det betyder inte att jag tänker i moraliska termer om de som sedan handlar där. Jag lastar företagarna mycket mer än konsumenterna i sådana frågor.

Stora inköpsrundor på tex Gekås av ekonomiska skäl, har jag egentligen inga svårigheter att förstå, om det lönar sig. När det inte är ett nöje, utan snarare en besparingsåtgärd, så är det ju inte konstigare än att man tex står ut på ett småtråkigt jobb eller vad som helst som man tar till för att få ihop sin ekonomi.

Nöjet i det hela, förundrar mig däremot.

:p Ja, alltså, eftersom du nämnde kebaben i ett sammanhang som jag tolkade att det till mitt oförlåtliga beteende hör att jag inte tycker att restaurangen i ett varuhus verkar vara ett så roligt ställe för den årliga tjejträffen. Kebab i Istanbul framstår för all del som lite roligare totalt sett, men varför nöja sig med kebab?
Du kanske tycker att jag nöjer mig med kebab, jag däremot kanske älskar det. Då nöjer jag mig knappast. Men ja, okej, till middag vill jag äta fisk ute vid vattnet - köpt direkt från båten för inga pengar alls. Till lunch däremot föredrar jag kebab.

Angående den årliga tjejträffen: ptja, man får väl anta att de antingen 1) älskar maten där eller 2) inte ser maten som det centrala? Vissa kanske mer fokuserar på att umgås snarare än att upptäcka kulinariska sensationer. Vad vet jag.

Men varför gör du så mycket moral av det hela? Jag ser inte den moraliska dimensionen i att inte roas av shopping.
Någon (orkar inte blädda tillbaka och läsa på mobilen) tog upp miljöpåverkan (köra bil 20 mil, köpa oetiska prylar som inte tillverkats enligt konstens alla regler), konsumtionshets i samhället etc som ett skäl till varför Ullared provocerar denne. För mig har det definitivt med moral att göra. Eller ja, etik åtminstone. Och där känner i alla fall jag att jag inte vill vara den som kastar första stenen, särskilt som jag reser mycket varje år av skäl som knappast rättfärdigar att isbjörnar dör och allt vad det är.

Skulle denne någon ha sagt att den helt enkelt tycker att shopping är trist så är det ju en helt annan sak.

Nar jag akte till Saudi nu senast draglade jag vid tanken pa att fa en "riktig" Shawarma (kebab i Sverige). Det var det som hagrade mest som maltid ... Aven om det finns liknande i Sverige sa ar det inte alls detsamma som pa plats. Det var inte alls sa att jag "nojde mig", snarare nagot jag langtar efter nar jag inte ar dar. Enkel och billig mat ... men oh sa annorlunda det smakar dar mot nagon annan stans i varlden. Det ar till och med stor skillnad i smak mellan de olika landerna i Mellan Ostern och jag vet precis vad jag tycker ar godast.:p

Är det externhandel det heter? :idea: Gäller det både sådant som Gekås och sådant som stora köpcenter utanför städerna? När jag var fältbiolog, var stormarknaderna roten till allt ont. Jag lutar lite åt det fortfarande. :p

Vad man egentligen menar med externhandel är just stora köpcenter och varuhus utanför städerna. Uppbyggda för att sälja stora volymer och att folk ska åka dit med bil. Gekås är ju lite av externhandel på steroider :D

Däremot lutar jag åt att det är en smula omoraliskt att smälla upp stora köpcenter, alltså från näringsidkarnas sida. Men det betyder inte att jag tänker i moraliska termer om de som sedan handlar där. Jag lastar företagarna mycket mer än konsumenterna i sådana frågor.

Fast jag tycker nog inte att moralen bara ska ligga hos näringsidkarna. Näringsidkarnas syfte är ju att tjäna så mycket pengar som möjligt, så det är ju inte särskilt konstigt att de vill bygga så de får ut så mycket pengar per kvadratmeter som möjligt. Frågan borde ligga hos de som faktiskt vinner på en annan typ av bebyggelse. Utmaningen ligger hos de som har makten att göra något åt saken :)

Jag äter aldrig kebab i Sverige och åt det faktiskt för första gången på flyget till Istanbul. Utan tvekan bland det godaste jag ätit! :D Jag älskar hål-i-väggenmat, enkelt men gott och mitt i bruset liksom :love:

En stilla undran - finns det någon man som känner genuin förtjusning över en Ullaredstrip och åker dit på eget initiativ dvs inte är dittvingad av kvinnlig respektive?

Min karl föreslår helt på egen hand ullaredsresa 1 gång om året.
Vi bor dock relativt nära så vi kan åka dit en halv dag och ägna resterande halva åt annat! :p

Men för hur mycket måste man handla för att det ska löna sig med bilresa, stå flera timmar i kö, hyra hotell och allt vad det innebär?

Ni som inte bor i just Sthlm utan andra städer en bra bit ifrån Ullared får givetvis också svara.

Det är ytterst sällan det är kö där, det är tv som klipper ihop det!
Som i ett ullaredsavsnitt då det var diggiloo på kvällen så var vi och vänner där.
På tv var det kö in MEN varken morgon, fm, lunch eller eftermiddag var det kö in.

Ut är det väldigt sällan långa köer. :)

Mitt ex tyckte Ullared va jätteroligt, behövdes aldrig tvingas där inte
:D

för nån vecka sedan frågan jag nuvarande pojkvännen om vi skulle åka dit. Förväntade mig nog att han skulle tycka det va helt ok men han svarade
-Ja men då måste man ju bo över
:eek: :eek:

Campa vid ullared skulle va min tanke om helvetet ungefär :cool:

Man behöver inte campa! Jag kan tipsa om ett jättemysigt och trevligt B&B bara en liten bit ifrån Ullared! :)

Jag har inga barn. Skulle aldrig köpa hästtäcken på Hööks, jag betalar hellre o får bra kvalité.
De grejer till hunden som jag köpt har gått sönder direkt.

Bästa täckena jag har köpt är just från Ullared, håller väldigt bra och många år!
Hade ett fleecefodrat täcke därifrån i ca 8 år och hade fortfarande hållt om inte en hingst hade lekt lattjolajban i det en dag! :p

Jag äter aldrig kebab i Sverige och åt det faktiskt för första gången på flyget till Istanbul. Utan tvekan bland det godaste jag ätit! :D Jag älskar hål-i-väggenmat, enkelt men gott och mitt i bruset liksom :love:

Hal-i-vaggen-mat ar oftast det som ar bast over hela varlden. Har bygger min favorit shawarma "gubbe":p en shawarma som formligen svammar over av smaksensationer till mig. Att "gubben" i fraga kanner igen mig trots att jag bara varit dar en gang per ar de sista 5-6 aren och vet vad jag vill ha ar inte direkt ett minus. Det ar gudomligt gott ... och jag kanner mig nastan som en infoding nar jag ar dar och handlar.:p

IMG_0407_zps712820b2.jpg

Jag hittade nästan inget den enda gång jag hittills varit där. Det jag ändå köpte visade sig sedan vara av dålig kvalitet. Kläderna var inte i min stil och då är jag inte speciellt modemedveten. Billiga leksaker var väl det enda bra jag minns.

Träningskläderna dög inte för mig men där är jag rätt kräsen så det är onte så konstigt.

Elektronikavdelningen var trist jämfört med Media Markt tex och inte så specellt billig heller.

På samma resa var vi även på Outlet i Kungsbacka och jag handlar mycket hellre där! Där är ofta riktigt bra.

Ett annat resmål är Kosta Outlet. Där har jag köpt väldigt mycket träningskläder, mest Craft. De har andra fina märkeskläder också tex Hilfigher.

Fast Kosta outlets klädesbutiker kan man glömma nu då dom har lagt ner! :(

Vad man egentligen menar med externhandel är just stora köpcenter och varuhus utanför städerna. Uppbyggda för att sälja stora volymer och att folk ska åka dit med bil. Gekås är ju lite av externhandel på steroider :D

Ja, och väldigt externt, så att säga, nästan oavsett var man befinner sig i landet. :D

När jag var fältbiolog var det där med bilåkandet, stora byggen och stora parkeringar, allt på landets bästa åkermark, en stor grej. Jag tycker fortfarande att det ligger en hel del i det, och dessutom tycker jag att det är tråkigt när/om stadskärnor utarmas och alla små företag slås ut av stora kedjor.

Fast jag tycker nog inte att moralen bara ska ligga hos näringsidkarna. Näringsidkarnas syfte är ju att tjäna så mycket pengar som möjligt

Det är ju det som är problemet. Olika företag beter sig ju olika hållbart, så man måste ju inte idka ohållbart företagande om man inte vill.

Jag är så himla trött på det här moralistiska där konsumenten blir, som jag upplever det, helt övergiven i att på egen hand vara skyldig att göra hela miljöproblematiken till sitt personliga livsstilsproblem samtidigt som hela infrastrukturen och allt annat motarbetar det.

Men jag tror inte att vi är särskilt oeniga, min poäng var mest att jag inte i första hand är ute efter att andra är så oetiska som kör bil för att köpa kinesiska produkter ihopskruvade av barn och dessutom gjorda av legeringar som inte går att återvinna, utan att det här är en struktur där det är lätt hänt att man åker med. Jag åker ju också med, fast inte just till Ullared.

Jag är så himla trött på det här moralistiska där konsumenten blir, som jag upplever det, helt övergiven i att på egen hand vara skyldig att göra hela miljöproblematiken till sitt personliga livsstilsproblem samtidigt som hela infrastrukturen och allt annat motarbetar det.
Jag håller SÅ med dig i detta.

Men jag tror inte att vi är särskilt oeniga, min poäng var mest att jag inte i första hand är ute efter att andra är så oetiska som kör bil för att köpa kinesiska produkter ihopskruvade av barn och dessutom gjorda av legeringar som inte går att återvinna, utan att det här är en struktur där det är lätt hänt att man åker med. Jag åker ju också med, fast inte just till Ullared.

Nej alltså jag menade inte att ansvaret ska ligga hos den enskilde konsumenten istället för hos näringsidkarna. Snarare hos beslutsfattarna och de som kan påverka dem.

Kalla det vad du vill, din uppfattning om varuhuset är rätt tydlig oavsett. Den har så att säga varit rätt uppenbar genom hela tråden ;)

Och ja, att tillbringa en hel helg i basaren kanske du inte gärna skulle göra. Jag vågar dock sätta en femma på att du inte skulle uttrycka dig lika föraktfullt om det var just det som trådstarten handlade om. För övrigt tror jag få tillbringar en hel helg i varuhuset, lika lite som jag skulle tillbringa hela helgen i basaren. Däremot skulle maten och basaren väga otroligt tungt för att jag skulle åka dit - varför skälet till min miljöförstöring skulle vara shopping och mat. Inte finare, creddigare eller mera pretto än så.

Jag tycker du läser in mycket mer "pretto", "cred" och "finhet" i mina inlägg än vad som egentligen står där. Det känns som du svarar på din bild av den typ du tror att jag är, inte på vad jag egentligen skriver. När det gäller mina förmodade reaktioner på eventuella Istanbulresor av det slag du föreslår är du ute och cyklar. Sade du att du åker till Istanbul för att du spar pengar på att köpa schampo och tvättmedel där jämfört med att handla hemma skulle jag allvarligt fundera på om du led av tvättmani, om den ekonomiska kalkylen skulle gå ihop.

Fast...

Din tonåring kunde inte förlika sig med den( finns bara en? Och två är väl mer än nog??) oshyveln som finns på IKEA? Så ni åkte vidare till loppis och designbutiken?

Fast ingen aker till Istanbul for att spara pa tvattmedel och tval, daremot har jag en kompis som aker till New York over en helg en gang om aret for att handla klader och electronik da det enligt henne blir mycket billigare an att handla i Sverige.

Och en god vän till mig flyger till Krakow för att klippa håret och gå till tandläkaren. Semestern bekostad av besparingen, för hon åker ju naturligtvis för att njuta av en trevlig stad också.

Precis. Och Istanbul har mycket kryddor och annat kul att erbjuda tillsammans med en harlig kort semester om man aker over helgen.:laugh:

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 952
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 834
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: CaisaCax
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 165
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka