Sticklingar av pelargoner

Sv: Sticklingar av pelargoner

Har för mig att man ska klippa bort vid en delning, typ så det blir två 2 "grenar" sen plocka bort bladen längst ner (?) och ställa i vatten tills rötterna kommer. Jag har satt direkt i jord dock och få dem att leva :)
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Har för mig att man ska klippa bort vid en delning, typ så det blir två 2 "grenar" sen plocka bort bladen längst ner (?) och ställa i vatten tills rötterna kommer. Jag har satt direkt i jord dock och få dem att leva :)

Äsch :D

Jag har alltid bara nypt av en topp, minst 5 cm lång och dragit av de nedersta bladen och stoppat i kruka. Alternativt i vatten. Fast jag tycker det går lättare och enklare att sätta dem direkt i jord och ha en plastpåse runt.

Öppnar påsen lite grann ibland och luftar. Sedan knyter jag ihop igen.
När de börjar skjuta nya skott tar jag bort påsen.

Fick en att rota sig utmärkt i blomlådan under fönstret när jag bara stack ner den i jorden.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Jag gör som tanten, men jag har skippat plastpåsen ;) Det funkar bra ändå.
En vår tog jag tre fula pelargoner jag hade inne, bröt bort roten och stack ner kvistarna i jord. Bröt allt, inga snygga snitt inte ;)
Jag har aldrig haft så fina pelargoner som blommat så mycket som det året! Ibland kunde jag knappt se bladen för alla blommor!

Tror det är därför jag älskar dem. De är så enkla, tacksamma och vackra!
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Som de andra säger, det är inte så knussligt. Bara sticklingen inte är för lång eller har för mycket blad tar det sig. Jag plockar bort alla blomstänglar också.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

KL

Det är ingen som råkar ha en gul pelargon? Såg en superfin på bild och skulle vilja ha en, men har aldrig sett någon. Hoppades lite på att någon kanske kunde tänka sig att ge bort en stickling:D
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

KL

Dags att börja tänka pelargoner igen.

Lådorna som Lovisaleonora_s stickligar levde i tog jag bara och ställde in i gästhuset, tillsammans med de andra krukorna. Gästhuset har hållit strax runt 10 grader hela vintern och jag har gett dem en liten liten skvätt vatten någon gång i månaden.
De har överlevt allihop.

Även fuchsiorna lever!! Halleluja, jag har aldrig fått fuchsior att överleva till nästa säsong tidigare. Den vetskapen är inte bra för karaktären... Det blir ju trädgårdsmässor snart...

Alla är bleka och skrangliga och har massor av torra blad. Men bara det blir varmare och ljusare ska de få ny jord och lite mer vatten.

Vi har dagsmeja om dagarna men det är fullt med is överallt och gräsmattan är täckt av snö. Skynda sig våren, skynda sig.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

KL

Jag älskar också Pelargoner (och det finns sååå många underbara....) men familjen tycker de luktar kattpiss......... Hur kan det vara möjligt?!?

Min favorit heter Happy of New Life och är röd och vit, jättesöt.

Man kan också så dem från frö, det är ganska enkelt, men då måste man förstås hitta frö från just den sort man vill ha. Jag brukar förköpa mig om vintrarna hos Rockdala, både Fuchsior (en annan av mina verkliga passioner!) och Pelargoner. Sen på våren kommer de små sticklingarna finfint paketerade i plastbubblor - tillsammans med en saftig faktura ;-)
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

KL

I ett av fönsten har pelargonerna fått löss. Inte brukar väl pelargoner angripas? Jag har trott att de har för skarp doft för att gillas av lössen eftersom jag aldrig haft angripna pelargoner förut.

Är det bara för att de är i vintervila och lite bleka och skrangliga? Kan man hoppas på att det går bättre när de börjar växa på allvar och får ny jord och mer sol?
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Oj, de måste verkligen vara nedsatta. Jag brukar sätta pelargoner bredvid angripna blommor, det botar t o m grannblomman från diverse kvalster och skit.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

KL

Om någon har lite sticklingar som behöver nytt hem är jag intresserad.
Och om någon vill ha
ampellilja
prästhavre
apostlalilja
fredskalla
svärmorstunga
palmlilja

har jag en hel del att byta med eller adoptera bort :p

Växterna frodas och förökar sig, men jag vill inte ha så många likadana! Dessutom börjar det bli fullt.. Tänkte byta ut lite, men man kan ju inte slänga växter (jag räddade en stor kruka fredskallor ur soptunnan förra våren, de återhämtade sig och är nu dubbelt så många :angel: )
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Jag har en pelargon som har fått löss ett par gånger under vintern. Det är en sådan där ganska känslig och pjoskig sort, men den har fina blommor så jag försöker ändå klara den.

Jag sprutar hämningslöst lusgift på den. Skulle aldrig göra något liknande med odlingarna ute, men inne känns det helt oproblematiskt.

(Nu är det snällt om ingen länkar till någon artikel som beskriver alla de miljöprolem som uppstår genom överanvänding av lusgift i hemmet.)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 110
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 039
Senast: Otherside
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp