Stickningstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stickningstråd!

.

Men nu tycker jag att jag har svårt att hitta bra garn trots att jag bor i Stockholmsområdet. Vill helst sticka i garn som mest består av ylle och inte slänga bort en massa besvär på akryl:([/QUOTE]

Har du kollat nätbutikerna? I Stockholm finns det flera bra bla Marias garn . Kolla in Stickamera.se.
 
Sv: Stickningstråd!

Tack för tipsen!

Kollade någon nätbutik för ett tag sen men hittade inte garn med tillräckligt hög andel ylle och vackra färger:(
 
Sv: Stickningstråd!

Hemslöjden brukar ha ullgarner i många färger, men priserna...

www.garnstudio.se har rena ullgarner, men inte så rackarns mycket färger. Då har de mera i ett av sina bomullsgarner.

Marks & Katten har ett ullgarn, Superwash Safir, som jag har för mig finns i fler färger än vad som visas här: http://www.sticknet.se/Superwash_Safir(2).asp

Beror på vad du vill ha för grovlek på garnet också.
 
Sv: Stickningstråd!

Stickning är jätteroligt! Dock är det dåligt med tålamodet, så det blir udda saker, små saker och roliga saker. ^^ Handledsvärmare är definitivt mest stickat här hemma, och hittills mest uppskattat också ^^
 
Sv: Stickningstråd!

Tack!

Jag har prövat Superwash Safir och det var bra men jag tycker att det är lite tunt. Vill gärna ha 4,5 eller 5 till mina vantar och sockor. Och gärna i grönt, lila och grått:)

Håller med om att hemslöjd ofta är jättedyrt:crazy:
 
Sv: Stickningstråd!

Jag stickar mycket i perioder sen många år tillbaka.Fick problem med axlar och armbågar så jag stickade inte på ett bra tag men efter att ha gått över till att mest sticka med rundstickor är det mkt bättre.Sen är det ju lite brist på tid men ett par varv minst blir det varje dag.Lycka till med stickandet .

Jag rekommenderar oxå rundstickor. Lägger upp på en vanlig o stickar sen över på rundstickor. Går att sticka helt vanligt på dem oxå ju. Mycket mer skonsamt för armar o axlar. Man behöver inte lyfta axlarna för att svänga runt stickan. Speciellt om man som en annan är lite kort i rocken :angel:

Har börjat på mina nya benvärmare på rundsticka med resårstickning. Stickar dem i ett stycke, första gången jag provar att sticka runt. Funkar super :banana:
 
Sv: Stickningstråd!

Jag rekommenderar oxå rundstickor.

Rundstickning is the shit!!

Jag stickar (eller stickade beroende på hur man ser det) tröjor. Så här ser sista tröjan ut (den var låååååång):

IMG_0523-1.jpg


Nu ska jag lära mig att sticka raggsockor vid tillfälle och har lovat att sticka en tröja med en drake på mage till min kompis barn. Hon är nyfödd så jag tänkte sticka den i storlek till en tvååring så har jag tid :p

/Jonaz
 
Sv: Stickningstråd!

Älskar dina tröjor Jonaz :love:

Om någon har nån bra beskrivning på raggsockor med rundsticka så skriv gärna ut det. Försökte mig på det där med strumpstickor, men det blev ren katastrof :rofl: O sen fattar jag inte hur man ska göra hälen :o förstår inte beskrivningarna riktigt :o

Har ett jättemysigt garn jag skulle vilja göra sockor av :love:
 
Sv: Stickningstråd!

När du stickar hälen på raggsockor gör du det på bara två stickor, därför funkar inte just den biten med rundsticka.
Jag tror dessutom att det blir för litet att sticka sockor och vantar med rundstickor, stickan måste ju vara jättekort för att det ska få plats. Försök att lära dig sticka med fyra stickor så kan du göra många fler roliga saker:)
 
Sv: Stickningstråd!

När du stickar hälen på raggsockor gör du det på bara två stickor, därför funkar inte just den biten med rundsticka.
Jag tror dessutom att det blir för litet att sticka sockor och vantar med rundstickor, stickan måste ju vara jättekort för att det ska få plats. Försök att lära dig sticka med fyra stickor så kan du göra många fler roliga saker:)

Ja, det har du nog rätt i. Har märkt att det blir väldigt tajt med mindre än 60 maskor på mina kortaste stickor, och ett par sockor är väl på typ 30-40 maskor? Får bita i det sura äpplet o träna :cool:
 
Sv: Stickningstråd!

Jag brukar sitta i soffan när jag stickar med fyra stickor för då kan jag ha det jag jobbar med i knäet så slipper jag tyngden av det jag stickar i handlederna.
 
Sv: Stickningstråd!

Tack för tipsen!

Kollade någon nätbutik för ett tag sen men hittade inte garn med tillräckligt hög andel ylle och vackra färger:(

Har du kollat på Tradera? Där finns ofta ullgarner till bra priser men det gäller som alltid att ha koll på priserna och tänka på att frakten kommer till.
 
Sv: Stickningstråd!

*knapplån*

Jag stickar, virkar, och broderar i perioder. Har de senaste 2 åren blivit rätt många såna perioder. Ser det både som avkoppling och som träning för händerna.

Nu har dock min vänstra tumme lagt av helt och i väntan på att få komma till arbetsterapeuten för hjälp med avslappning och rätt hjälpmedel (stödskena med stöd för tummen) så får jag ta det lugnt även med bokförings"jobben"... :(
 
Sv: Stickningstråd!

Jag har nu stickat en tröja till ena whippeten. Bara efter eget huvud. Ska ta bild så ska ni få se sen.

Melerat ullgarn i vitt/rosa/lila/grått. Passar jättebra till en grå brindle Whippet.
 
Sv: Stickningstråd!

Flätmönster är inte svårt om man räknar maskor hela tiden och räknar varven. Då tycker jag det är mycket svårare att få mönster med olika färger snygga. Det blir hål när jag byter färg eller så håller jag garnet för hårt bakom.

Det du har svårt för tycker jag är enklare! Gäller bara att hela tiden sno ena färgen över och andra färgen under, så man har koll. Jag trodde inte jag skulle klara av det innan jag provade första gången, men det gick det med. :)
 
Sv: Stickningstråd!

Prova att sticka flätor och känn efter hur handlaget ska vara. När jag prövar nya mönster brukar jag lägga upp en femtio maskor och sen provsticka för att kolla hur det känns och om det funkar.

Det var ju en bra idé, tack för tipset. Så tålmodig brukar jag inte vara, jag bara börjar och kör på och efter en bit upptäcker jag i sämsta fall att det inte blev som jag tänkt och så får jag repa upp allt igen och börja om. Ibland mer än en gång. :o
 
Sv: Stickningstråd!

*kl*
Var inne på erikshjälpen igår. 5-6 garnnystan (akrylgarn) för 15kr :eek: är det inte var dag man kommer över. Perfekt att sticka med är det också, inte alls lika strävt som det jag stickat med hittills (yllegarn).
 
Sv: Stickningstråd!

Jag har gjort så mycket misstag genom åren att jag fått lära mig den hårda vägen att det är bäst att testa först innan jag börjar:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Kära Buke! Jag vill ha en vinterkjol för att slippa ha byxor på mig hela tiden. Vet inte riktigt vilken stil jag söker men när jag letar...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: MJLee
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 429
Senast: Ullmerkott
·
Tjatter Någon mer som följer nya säsongen? Nytt är 4 par isf 3 och projektet pågår en extra vecka för att de ska lära känna varandra bättre. Bra...
14 15 16
Svar
314
· Visningar
31 353
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 253
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp