Stigbyglar!

bambi82

Trådstartare
Har tråkiga vanliga stigbyglar och såna m gummiband på sidorna till alla mina sadlar, och tänkte försöka byta ut dem. Vill nog ha sprenger på hoppsadlarna tror jag, behåller kanske vanliga på ett par av dressyrsadlarna och så kwick-out på både hopp & dressyrsadel till unghästen. Vad har ni för några stigbyglar och vad tycker ni om dem? Nån som har nåt positivt eller negativt att säga om de jag tänkt mig?

Sv: Stigbyglar!

Jag har vanliga stigbyglar på dressyrsadeln och Shires ledade stigbyglar på hoppsadeln. De ledade är så sköna så jag ska köpa ett par till dressyrsadeln också. Mina knän är också väldigt nöjda med de ledade.

Jag har Sprengers 4-ledade och upplever att de är skönare en vanliga eftersom de "flexar". Jag har mindre problem med mina fotleder sen jag började använda dom, dock är nog grundorsaken att jag ibland spjärnar emot i stigbygeln och därför får ont i fotlederna.

Kwick Out har alla ridskolans hästar (USEK tog intiativ och köpte in dom) och jag vågar påstå att det är marknadens säkraste stigbyglar och att de fyller sin funktion väl (även fast inte förekommer så många avramlingar här..)

jag har sprenger på alla mina sadlar.. helt klart bäst!

Jag vet faktiskt inte vad mina heter:o
Men jag har sett många kopior på dom på senaste tiden? Det är de stigbyglarna som går att "böja". De har alltså gummi en bit upp på båda sidorna och där är det inte metall, utan det går att böja dom där. Den går det att vilkla dom åt olika håll där där man trär igenom stiglädren. De är GRYMMA! det går inte att rida i dom utan att trampa ner hälarna...gottigt!

Jag har bara sprenger både på hopp och dressyrsadeln, mkt skonsammare för knäna:)

Mina favoritstigbyglar e mina safe riders, säkra och jättecoola :D
HS7410_ptn.jpg

... Och mina sprengers. Brukar variera.

Jag har Sprenger till hoppsadeln och vanliga till dressyrsadeln!:)

Jag såg en som hade sådana stigbyglarna på en tävling! När hon skulle hoppa första hindret så hoppade hästen skithögt över hindret.Så när dom landade så löste en stigbygel ut.

Hon stannade hästen och såg förvånad ut.Sen vickade hon lite på fötterna och då släppte den andra också! Så hon fick gå ut från banan efter ha hoppat ett hinder!

Aha vet du varför? :p För att hon måste ha glidit in och fastnat med fötterna i stigbyglarna när hästen hoppade så stort :smirk:. Det har hänt mina kompisar ett antal gånger när de har hoppat min (storhoppande) häst, som tur är får man väll lov å säga. :angel:

Docka skrev:
Jag vet faktiskt inte vad mina heter:o
Men jag har sett många kopior på dom på senaste tiden? Det är de stigbyglarna som går att "böja". De har alltså gummi en bit upp på båda sidorna och där är det inte metall, utan det går att böja dom där. Den går det att vilkla dom åt olika håll där där man trär igenom stiglädren. De är GRYMMA! det går inte att rida i dom utan att trampa ner hälarna...gottigt!

Kostade dom över 900:- så är det antingen Sprenger- eller Butet-stigbyglar du har :p

Trådskaparen:
Om jag hade fått bestämma hade jag tagit Sprengerstigbyglar på hoppsadeln och Kwick-Out på dressyrsadeln. Tkr att det ser mkt mer "dressyrigt" ut med hela metallstigbyglar.

Farouk skrev:
Kostade dom över 900:- så är det antingen Sprenger- eller Butet-stigbyglar du har :p

jag tror dom kostede 1200, eller 1400?:rofl:
Känner mig jättelustig som inte har koll på märket, men det var samtidigt som vi köpte sadeln så köpte vi ju stigbyglar, stigläder och sadelgjord till..:)

jag har sprenger till hoppsadeln o gummibandare till dressyren men funderar på kwick out till den, ser inte så stilrent ut med gummiband

vilket märke va sadlen? equipe? de har ialafall sådanna stigbyglar...

På hästen jag hjälper till o rida har dom sprengers 4-ledade stigbyglar på hoppsadlen o vippstigbyglar från prestige på dressyrsadlen. Vippstibyglarna e bara :love:

Jag har Sprengers ledade och ett par breda i plast från Equipe. Båda har samma funktion att de kan böja sig men de från Equipe är bredare och man får bättre grepp med foten. Lättare är de också + att man inte blir lika kall om fötterna på vintern. Koster lika mycket tror jag? Jag skulle lungt välja ett par Equipe om jag var du.
http://www.johnwhitakerintltd.com/images/IronsFlexlg.jpg
(som dessa fast annat märke)

Just nu har jag ett par svarta lättmetallstigbyglar á la island. Gillar dom skarpt, men pga mina kassa knän tänkte jag skaffa den ledade islandsmodellen från Sprenger när jag får råd.

Jag har Sprengers ledade på ena hoppsadeln och Kwick Out på den andra (som jag har till unghästen). På dressyrsadeln har jag precis bytt till ett par vanliga hela stigbyglar. Har såna med gummisnodd med, men de används inte alls just nu, hade dem på dressyrsadeln men jag tycker inte det är så stilrent när man rider dressyr utan vill ha hela stigbyglar (alternativt kwick out men de har jag på annan sadel).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 700
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en... 2
Svar
27
· Visningar
2 974
Senast: HannaZ
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka