Bukefalos 28 år!

Sto eller valack?

Sv: Sto eller valack?

Eftersom jag ville ta upp min egen ridning efter mååånga år som ponny/hästmamma så ställde jag vissa krav.

Det första och absolut viktigaste för mig var temperamentet. Jag skulle kunna känna mig trygg att hantera den själv. Kunna lasta, hämta från hagen och rida ut eller på banan utan problem.
Den skulle också vara relativt välutbildad för jag inte har förmåga att utbilda hästar då jag betraktade mig som nybörjare i ridningen i alla fall.
Jag ville börja rida för tränare och ev tävla i lägre klasser - typ LC-LB dressyr. Tävla hoppning - näää antagligen inte men gärna kunna träna på låga höjder. Så den skulle hålla för det, inte bara skogsmulle.
Angående kön så var ju hingst helt uteslutet.

Jag utgick från att det var lättare att hitta vad jag sökte bland äldre hästar och valde därför bort unghästar. Travare och kallblod fanns inte heller på listan.

Jag hittade ett fantastiskt sto på 18 år. Hon är välutbildad och tävlad som ung och sedan varit i avel. Nu skulle hon inte ha fler föl utan ta upp karriären som ridhäst. Hon var inte i kondition när jag köpte henne men med en härlig arbetsvilja. Så jag hittade precis rätt efter vad jag sökte! Men jag fick också en bra känsla när jag provade henne första gången och mina döttrar som var med och provade tyckte också att hon verkade väldigt trevlig. En annan sak som gjorde att jag köpte en så pass gammal häst var att hon såldes av uppfödaren som ägt henne hela livet och visste därmed allt om henne. Säljaren kändes också ärlig och uppriktig med hästen och det har inte dykt upp någon överraskning på detta halvår. Hon är perfekt för mig!
 
Sv: Sto eller valack?

Jag har alltid en lista på vad jag skall ha, har hittills aldrig lyckats hålla mig till det. Vet dock en del vänner som alltid lyckas hålla sig till vad de "skall" ha. Jag är nog lite för "åh jag är kär" och lite för sentimental.

Förra gången är ett prakt exempel på hur jag misslyckas med mina önskemål varje gång:

Jag ville ha en valack, minst 165 cm hög, tävlat dressyr upp till MSV med stadiga resultat, hoppglad, valfri färg dock ej skimmel, snäll och lätthanterad och dessutom lättlastad etc

Jag köpte ett sto, knappt 160 cm hög och skimmel, en hopphäst ssom slutat hoppa och skolats om till dressyrhäst nyligen, hoppade vid tillfället jag köpte henne men fortfarande osäker, startad upp till LA:4/LA:5 ett par gånger. Snäll på alla sätt och vis var ungefär det som stämde in. Lättlastad gick väl att tolka, låt säga att det varierade från gång till gång.

Det har dock varit ett lyckat hästköp i alla fall. Vi har kämpat röven av oss men ack så mycket jag lärt mig. Hon har varit en grym kompis i alla väder. Tävlat har vi också gjort en hel del med varierande framgångar. Idag har jag svårt att tänka mig ett liv utan henne så när hon inte längre funkar som ridhäst på grund av skada så valde vi att betäcka och väntar nu föl i våren :love:
 
Sv: Sto eller valack?

När jag köpte Juno var han precis vad jag skulle ha. Unghäst, rätt ras, rätt stam, hingstämne, diplom på treårs och vacker som en dag. Köpte dessutom honom osedd. Sen visade det väl sig att han inte var helt som önskat, men det kan man ju aldrig veta innan köp.
 
Sv: Sto eller valack?

Jag håller mig till plan och köper inte ngt sto om jag sen tidigare motiverat för mig själv varför jag ville ha en valack, eller vice versa. samma sak så köper jag inte en 15 åring om jag tidigare motiverat för mig själv att jag vill ha en unghäst. eller tvärtom.

beror nog helt på vad man letar efter och varför osv, på flera olika sätt. Om man helt enkelt har utifrån plan satt upp för sig att "jag vill ha en häst mellan 6-12 år gammal och utbildad xxx, eller xxx typ av häst, gå att använda till xxx, xxx temperament, xxx att hantera osv, så spelar det ju ingen roll vad könet på hästen är i sig.

Har haft både ston och valacker i mitt hästliv, aldrig haft ngt extrembrunstande sto, utan de har varit väldigt lättsamma på alla sätt i temperamentet osv, även om det givetvis är en viss skillnad på ston generellt jmf med valacker generellt. Valackerna jag haft/har har varit ganska känsliga och med rätt mycket skalle på olika sätt. Har trivts med samtliga jag haft och aldrig ångrat mina val. Kanske jag har varit lyckligt lottad.
Jag tror iof framför allt om man verkligen bestämt sig för tex ett sto, eller en valack och sen svängt och det sen inte blir bra, att man kanske ångrar sig "mer" än om man hållt sig till planen man "visste" man hade och det hade kännts jobbigare än om man nitat ändå trots att man hållt sig till plan? vet inte, det är bara en gissning utifrån hur jag själv tror att jag skulle känna, men som sagt, jag har aldrig ändrat planen när jag letat häst i sig.....
 
Senast ändrad:
Sv: Sto eller valack?

Hade tänkt mig en "lätt-riden" (ej tung) stor häst som är ca 160. Valack och inte skimmel :P blev sto och skimmel, storleken stämmde iallafall! Utbildningsgraden stämde inte riktigt, hade iallafall tänkt en som var riden mer än någon månad.. Men hon var en snäll en så det har inte varit något problem :) Supernöjd iallafall!
 
Sv: Sto eller valack?

Delvis. Jag ville ha en liten fjordvalack, jag köpte en sådan. I övrigt valde jag med hjärtat, tog den som verkade trevligast och roligast.

Såhär i efterhand vet jag att jag borde ställt högre krav på utbildningsgrad, bakgrund och kanske ålder. Samtidigt är jag väldigt glad att jag var såpass naiv, för jag är väldigt förtjust i min lilla häst.
 
Sv: Sto eller valack?

Jag har faktiskt lyckats köpa det jag sökte, en gång :D Övriga gånger har jag inte ens tänkt köpa utan det har mest bara blivit.

Men den här senaste gången hade jag en i mitt tycke rejäl kravlista och det var faktiskt inte så lätt att hitta en som passade in på alla krav. Det jag sökte var en nordsvensk/kallblodstravare/fjording, inte för gammal (3-10 år), inkörd och sto. Hittade då ett åttaårigt kallblodstravarsto som jag köpte.

Jag har alltid tankar på vad jag skulle vilja ha för häst och någon gång kommer jag väl kanske ha haft alla de där olika typerna som jag vill ha :) Men det verkar i alla fall smart att ha den där kravlistan.
 
Sv: Sto eller valack?

Jag har krav, dock inte många. Jag har även önskemål, men dessa är mindre viktiga.

Är störtförtjust i shettisar, har i dagsläget en mini som passade in på alla mina krav. Valack, frisk, orädd, stabilt lynne och välutbildad eller helt grön. Däremot föll han på mitt önskemål om att vara skäck:)

Av och till går jag i köpestankar. Kraven är fortfarande i stort sett samma; valack, frisk, orädd och stabilt lynne. Hoppet om att hitta en välutbildad liten krabat är dock borta, så jag kollar enbart efter unga (3 år eller yngre) och outbildade shettisar. Då får jag forma individen helt själv. Gissa hur sugen jag var på att slå till när en hingståring, minishettis och isabell, var ute på annons. Hade det inte varit för att han fanns i fel ände av landet så hade jag banne mig haft två nu:D
 
Sv: Sto eller valack?

Tror folk gör/säger så för att det är så himla jobbigt att leta häst?

Jag är en helt ok ryttare och hästmänniska, men inte alls särskilt bra på att bedöma hästar. Jag är inte boklärd i exteriörbedömning eller liknande, vet inte supermycket om avel, och har inte superlätt att skilja hästmaterialet från ridningen. Har liksom aldrig behövt det, vet bara vad jag gillar när jag väl sitter på det. Tror det är ganska vanligt att det är så? Och då allt resande, provridning, nervositet, pengar, förhandling... Och stressen "tänk om det blir fel?" hela tiden. Så jag fattar om man bara tar första bästa häst man snubblar över.

Den här gången ska jag försöka hålla ut lite längre i letandet, hitta nån som både stämmer i kapacitet, ålder, storlek, psyke, OCH som jag blir kär i.

Blir väl köp 2020 nån gång. :p
 
Sv: Sto eller valack?

Den enda hästen som levde upp till fantasin var nog Hille!! Jag letade efter honom i min tanke och tittade på hurmångasomhelst innan jag hittade honom och bestämde mig på 2 röda...

Sen att han var en valack var inget jag hade bestämt innan.. :D

Jag har haft bra ston, inga problem direkt med dom. Men nja dom bra stona är få så jag kan inte ha en sådan tur igen känner jag.

Det mest ironiska i det hela är att jag har sagt att jag absolut inte någonsin ever tänker skaffa några skimlar efter min ponny!!
 
Senast ändrad:
Sv: Sto eller valack?

Jag håller mig nog till en övergripande plan ändå tror jag, även om jag sedan låter individen styra - eller kanske snarare magkänslan. Jag ska bli "kär" när jag köper häst, annars ska jag inte ha den.

Skulle dock aldrig komma hem med en typ f.d. travare eller galoppör, eller ett kallblod för det - hur fin individen än är. Den grundläggande ramen står liksom fast.

Nu senast var det ett- eller två-åring, halvblod, tillräckligt stor, exteriört och gångartsmässigt tilltalande och en stam som jag kände mig tillfreds med (fanns vissa hingstar jag totalt undvek t.ex både som pappa och morfar). Sto eller valack spelade faktiskt ingen roll, vilket ledde till att jag för första gången i mitt hästliv nu faktiskt har ett sto. Än är hon så ung att jag inte märkt ngn "stoighet", tack och lov. Blir hon ett jävla kackel så får hon flytta har jag hotat med, sådant har jag inte tålamod med. ;) Mitt hästköp blev alltså helt enligt plan, men ändå en individ jag fullkomligt älskade från första gången jag såg henne, så tror nog att det går att kombinera om man tittar tillräckligt länge. Jag menar, självklart fanns det söta ponnies t.ex. på flera av ställena där jag var och tittade, men det fanns liksom inte på kartan att jag skulle komma hem med ett russ liksom, hur bedårande söta de än var. :D
 
Sv: Sto eller valack?

Intressant fråga, vi letade och hittade en ponny och en häst i somras.

Efter att redan ha en tokbrunstande istadig och tjurigt sto, var båda barnen helt överens om att valack var det som de ville ha. Räcker med ett tjurigt sto.

Sen hade vi andra ideer om ålder, färg och sånt, som vi frångick. Storhästen blev ett antal år yngre än vi tänkt oss, bara sex. Men efter att ha rest halva landet runt och ridit så många, så var han bara den bästa för oss.

Och ponnyn blev också lite yngre än vi tänkt oss, men samma där, den bästa av alla vi provred. Och då provred vi många hästar och ponnysar.
 
Sv: Sto eller valack?

...o jag skulle inte ha någon häst alls när jag sålde C, fast en liten -12:a följde med hem....

Jag HOPPAS han blir det jag vill ha, en stor o snäll lufs som jag kan ha roligt med! :)
 
Sv: Sto eller valack?

Jag har bara köpt det jag vill ha.

Sen det blev det inte alltid helt rätt ändå.

Nu har jag de jag vill ha.

Xanadu för stammen.
Prinsen för att han är den han är och idag är precis vad jag behövde, en dumsnäll men inte tråkig valack.

Bjäldra är köpt som sällskap. Dessutom är hon vacker och fullt utställningsbar om jag vill.

Lime är köpt till husse, han ville ha en brun häst. Visserligen nordsvensk men en skogsbagge är ju nästan samma sak ( :p ). Hon är fantastiskt rolig att ha att göra med och alltid en utmaning.

Jag älskar min lilla flock :love:
 
Sv: Sto eller valack?

Jag ska köpa en lugn trygg vuxen häst. Utbildning färg mm spelar ingen roll. Utan det är individen som är viktig för mig men kravet var att den iaf skulle vara inriden.

Häst nr 1: Ohanterad unghäst på 14 månader. Hon trivdes dock bättre som skogsmulle och jag ville träna....
Häst nr 2: (foderhäst) 7årigt sto som var gudasnäll men efter igångsättning visade det sig att hon hade pålagringar på båda bak. Hem till ägaren igen.
Häst nr 3: 16 månaders russ. Ledd i grimma och verkad. Underbar häst som jag körde in som 4-åring. Tyvärr fick hon somna in för tidigt pga förgiftning.
Häst nr 4: (foderhäst) Ursnäll nordsvensk valack, inriden men ej riden på några år. Satte igång honom och sen ville ägaren ha hem honom igen.
Häst nr 5: (foderhäst) Ung valack som blivit felhanterad. Ägaren hade gjort ett jättejobb med honom men hade inte tiden. Tyvärr visade det sig att han hade sjukdommar som gjorde att han fick åka hem igen.

Så nu ska jag köpa en lugn trygg vuxen häst utan sjukdomar som är igångsatt ;-)
 
Sv: Sto eller valack?

Jag tummar inte på storleken. Jag vill ha en ponny, för att jag är så liten kroppsligt att en stor häst, oavsett hur liten den än må vara, är för stor. Jag vill utan problem kunna borsta på ryggen, sadla och sitta upp själv. Även om jag i nio fall av tio sitter upp från pall, så måste jag kunna sitta upp utan om det händer något när jag rider ut. Jag har haft "stor" häst tidigare (1,55 respektive 1,57), och nu när jag sitter på D-ponny igen känner jag aldrig mer stor häst.

När jag köpte min D-ponny skulle jag egentligen inte ha någon häst alls, jag skulle inte ha en unghäst och jag skulle ha en valack. Det blev ett ettårigt sto.
 
Sv: Sto eller valack?

Jag ville ha en ett,ev tvååring,vallack (eller ja,hingst som man kunde kastrera),förväntat mankhöjd 160-165,och jag hade alltid drömt om en guling,Han kom in i mitt liv och stal mitt hjärta totalt,allt jag någonsin önskat mig uppfylldes! :love: Nu är han inriden och allt,och han växer mer och mer i mina ögon,hade aldrig trott att det skulle bli så HÄR bra! ;) Stam har jag aldrig brytt mig om då jag inte tävlar,håller mig i skogen mest!

Det enda som "felade" var att han kom in ett år tidigare än vad jag hade planerat,skulle renovera klart huset först bla,men vad gör det? En ettåring tar ju inte så mycket tid direkt,han fick gå ut på lösdrift i en unghästflock så han klarade sig kanon endå! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Sto eller valack?

Jag skulle inte ens köpa häst. :crazy:

Jag och maken hade börjat tala om att skaffa en häst. En foderhäst, inte köpa egen.

Kraven var
Viktbärande ponny
Ca 15 år
Välriden, lättriden. En häst som skulle passa både mig och mina barn.
Valack
Och gärna skimmel (jag gillar skimlar)

Det jag kom hem med var en 6 årig oinriden travmärr som jag råkade köpa spontant. :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 394
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 208
Senast: Ramona
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 421
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Jag måste få prata av mig lite, detta kommer nog bli långt. När jag var nio år köpte vi min första häst. Min dröm gick i...
Svar
8
· Visningar
1 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp