sto för avel eller avlivning?

scizofren

Trådstartare
Jag har ett halvblodssto som jag älskar över allt annat och som HADE jättemycket potential. Hon rör sig bra och hoppar bra, har även fin stam, men har sedan 1,5 år tillbaka varit oridbar pga hovbroskförbening båda fram. Jag har efter samråd med ca 3-5 olika veterinärer låtit betäcka henne,
och tänkte ha hennes föl kvar som den häst jag hoppades utav denna underbara häst som jag älskar så mycket. Jag har inte råd att ha så många hästar, men vill ha något kvar av denna häst som jag älskar så mycket, därav detta föl som kommer i juni...
Det jag då tänkte med mitt älskade sto är att antingen lämna ut henne på livstidsfoder som avelssto (förutsatt att hon håller för detta) eller ta bort henne då hennes föl inte längre behöver henne.
Jag sitter och gråter över orden jag skrver, men jag vet att jag inte kommer kunna ha kvar henne när jag får en häst extra som kostar pengar. Jag VÄGRAR att sälja henne eftersom jag bryr mig så mycket om henne.
Det kan kosta mig mitt hem så länge hon har det bra, men jag vill bara höra en andra åsikt av er "bukare" vad ni tycker.
Skulle ni lämna ut henne på livstidsfoder eller skulle ni ta bort henne?
Observeras bör är att stoet i fråga är väldigt känslig och lätt-stressad och pga det vill jag inte sälja henne, för jag är LIVRÄDD att hon ska hamna hos någon som gör henne mer ont än gott..
Jag älskar denna häst så mycket och vill bara att hon ska gå sina dagar som oridbar häst på bästa möjliga vis.
Kan någon snälla dela sina tankar om huruvida detta är rätt eller fel och vad som bör föredras?
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Hovbroskförbening är vad jag vet ärftligt. Jag kan förstå att man vill chansa för att få ett föl efter sin älskling men att använda hästen för avel rent generellt känns inte okej i mina ögon.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Jag håller med, som uppfödare hade jag aldrig vågat avla på ett sto med hovbroskförbening oavsett stam, prestationer o s v.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Jag sitter i precis samma sits som du, har ett sto som det är avel eller avlivning som gäller.

Jag har diskuterat med flertalet veterinärer om de tror att hästens skada kan ha uppkommit pga av exteriör och därför inte vara avelsmaterial, frågat hur de gjort osv. Det jag kommer göra är att testa ha henne i hagen till betäckningssäsong och är hon inte smärtfri kommer jag ta bort henne. Är hon smärrtfri får uppfödaren henne.

Jag hade inte lämnat ut på foder ifall jag inte visste till 100% vad det var för människor, att det kan se hur hästen egentligen mår och ta rätt beslut. Jag hade verkligen inte lämnat ut min häst till någon som verkar bra, men som jag inte känner nu när hon är skadad.

Jag hade inte heller tvekat att ta det svåraste beslutet som finns, nämligen att ta bort henne, om exteriören hade svikit eller om skadan hade en chans att bli ärftlig. Jag vill vara helt säker på att avkommorna kan få det liv dom förtjänar.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Tycker inte du ska avla vidare om det är ärftliga defekter. Vad du kan göra om du inte vill avliva är att slänga ut en annons om någon vill ha en sällskapshäst.
Annars är nog avlivning det som finns kvar tyvärr.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Så för att exteriören är ärftlig så är det helt ok att avla på ärftliga defekter? Hoppas verkligen du inte är uppfödare!
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Så för att exteriören är ärftlig så är det helt ok att avla på ärftliga defekter? Hoppas verkligen du inte är uppfödare!
???:confused:

Var det där verkligen till mig? I så fall hur har du kommit fram till att jag tycker det är okej att avla på ärftliga defekter?
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

H*n måste juh missuppfattat vad du skrev, för jag läste det helt tvärtom.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Svår sits förstår jag... Men enligt uppgift så kan hovbroskförbening vara till 70% ärftlig och till 30% orsakad av yttre omständigheter. Vissa hästar kan dessutom leva utan symtom, och då är det ju inget tillstånd av akut karaktär. Så är det en häst som ej har symtomen, kan den med korrekt hovvård och levnadsvilkor, ha flera levnadsår kvar, men ej till något mer än tex motion eller dyl. Lycka till med fölisen!
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Exteriör är också ärftligt.

Precis, därför jag bett veterinärerna kolla extra så att skadan ej uppkommit pga av exteriören, samt låtit avelsdomare se ifall det är något att avla på, då jag är lite för partisk i frågan. Vilket dom tyckte, alltså ingen dålig exteriör utan tvärtom bra :)
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Hovbroskförbening är inte alltid ärftlig utan kan ha förvärvats, tex genom yttre våld, skador etc. Så att avla på ett hbl med hovbroskförbening behöver inte vara uteslutet, ifall man är säker på att det i den aktuella hästens fall inte är ärvt. En häst med hovbroskförbening kan bli smärtfri och fungera som promenadhäst, mullehäst, avelsmärr om man anpassar verkning och hovbeslag samt hästens arbete och underlaget den ska arbeta på. Hovbroskförbeningen gör att en stor del av den naturliga stötdämningen i hoven har försvunnit. Hovmekanismen är starkt begränsad eftersom hovbrosken inte längre kan flexa utåt när hoven belastas utan förblir stumma. Dessutom blir hästen mycket känslig för balltramp eftersom de förbenade hovbrosken lätt kan fraktureras vid hårda slag.

Jag har ett idag 24 årigt fullblodssto med förvärvad hovbroskförbening. Hon hon har tränat och tävlat flera säsonger även efter hon fått sin förbening, men det har krävts stor medvetenhet och lyhördhet från min sida för att lägga upp hennes träning så att hon skulle hålla. Idag är hon pensionerad och motionsrids endast lite då o då. Vid den sista röntgen hon gjorde (kanske tio år sen nu) sa veterinären att hon aldrig skulle bli haltfri igen. MEN han hade fel. Och det tackar jag gud för.

Så det jag vill säga till dig, ts, är att det KAN funka att ha ditt sto i avel, om hon blir smärtfri såklart. Blir hon inte det så får man ju ta bort henne, ingen häst ska behöva gå omkring och ha ont. Lycka till!
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

När stoet har fått flera avkommor som alla blir promenadhästar/halta blir det säkert kul att konstatera att det inte gick att avla på stoet.

Det finns tillräckligt med bra ston som är friska, som man inte behöver chansa med.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Jag håller helt med. Jag kan aldrig tycka att det är OK att producera djur när det är så oerhört stor risk för defekter.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Håller med föregående, Varför avla på en häst med hovbroskförbening om man inte vet att den inte uppstod av ärftilig het, tycker det e lite vanskligt att chansa.
Jag tog bort ett sto förra året som skulle vara avelsto men som tur va så hann vi röntga henne innan, hon hade måttlig hovbroskförbening.

Kallblodshingstarna måste friröntgas från hovbroskförbening, tycker att det är lika viktigt att man avlar på friska ston!!

Jag hade tagit bort stoet om ingen behövde sällskapshäst.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Säger som jag brukar säga ...

krasst men sant

en död häst lider inte !!!
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Jag reagerar även på att stoet är väldigt känsligt o lättstressat. Inga superegenskaper att avla vidare på enligt mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 166
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 944
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp