Bukefalos 28 år!

sto för avel eller avlivning?

Sv: sto för avel eller avlivning?

Men varför skapade du ens tråden?
Du har ju redan bestämt dig att det är en prima avelshäst. Så varför fråga några stolpskott på buke vad de tycker när deras åsikter inte är vatten värda.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Det här är ju skrattretande.
Hovbroskförbening är över lag ärftligt, ja. Särskilt hos kallblod.
Det finns typer av hovbroskförbening som inte är lika ärftligt som grav hovbroskförbening.
Dessa veterinärer som jag rådfrågat har tagit del av stoets röntgenbilder och hennes sjukdomshistorik och utefter det kunnat ha en åsikt.
Du har en åsikt utan grund.

Kör du huvudet i sanden som en struts eller ?

Jag gav dig en defektlista som är ett utdrag från DJURSKYDDSLAGEN som gäller för ALLA hästar OAVSETT ras som befinner sig i sverige. Hovbroskförbening oavsett om den är grav eller lätt (om du missat det så står det klart och tydligt på listan grav/lätt är kasserande för avel och dessa hästar får man INTE avla på om man följer lagen i sverige. Det du gör är att begå brott mot djurskyddslagen och jo du kan mkt väl bli anmäld för det.

Det spelar ingen som helst roll vad en veterinär säger då lagen tydligt säger vad som gäller. Bryter du mot andra lagar också när någon säger till dig att det är ok utan att de egentligen har någon som helst rätt att säga detta ?

Din häst har dessutom dubbelsidig hovbroskförbening sannolikheten att det inte skulle vara ärftligt när de får det på mer än en hov är nästan lika med noll. Att hovbroskförbening kan komma av trauma är välkänt dock hur stor sannolikhet tror du det är att samma häst skulle lyckas med det i båda fötterna ? Det är bara hovbroskförbening som kommer från trauma som inte är ärftligt.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Hur kan du ens tro att veterinären har gett ett kunnigt uttalande när den defekt hästen har är upptagen på defektlistan ? Denna defektlistan är inget man kan bortse ifrån hur man vill utan du följer inte djurskyddslagen om du avlar på häst som har de defekter som står med på listan, du gör dig alltså skyldig till brott mot djurskyddslagen genom att avla på detta sto. Detta är ingen okänd lista utan en lista som alla veterinärer verkligen borde kunna utan och innan, så att få ett sådant svar av en veterinär bevisar tyvärr precis motsatsen att veterinären inte har ett spår koll på vad han säger.

:bow: :bow: :bow:

Djurskydd går före allt... om moderdjuret inte kan bära ett foster på ett säkert och smärtfritt sätt plus att avkomman riskerar lidande pga generna AVLAR MAN INTE!
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Hon är nu i femte månaden och har blivit lite större och tyngre, men visar än så länge ingen antydan på smärta. Visserligen kommer hon att bli mycket större under dräktighetens tre sista månader, men det kommer att gå bra.
Vi får väl se!

Nu när det är mjukt i backen och geggigt så är det få hästar med samma diagnos som din som hade känt någon smärta. Vänta tills det blir torrt i backen och hon blir tung.

Hur många föl har du tagit sedan tidigare? 5:e månaden är ju ingenting liksom. Det syns ju knappt att de är dräktiga då om man jämför med vad som komma skall.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Kör du huvudet i sanden som en struts eller ?

Jag gav dig en defektlista som är ett utdrag från DJURSKYDDSLAGEN som gäller för ALLA hästar OAVSETT ras som befinner sig i sverige. Hovbroskförbening oavsett om den är grav eller lätt (om du missat det så står det klart och tydligt på listan grav/lätt är kasserande för avel och dessa hästar får man INTE avla på om man följer lagen i sverige. Det du gör är att begå brott mot djurskyddslagen och jo du kan mkt väl bli anmäld för det.

Det spelar ingen som helst roll vad en veterinär säger då lagen tydligt säger vad som gäller. Bryter du mot andra lagar också när någon säger till dig att det är ok utan att de egentligen har någon som helst rätt att säga detta ?

Din häst har dessutom dubbelsidig hovbroskförbening sannolikheten att det inte skulle vara ärftligt när de får det på mer än en hov är nästan lika med noll. Att hovbroskförbening kan komma av trauma är välkänt dock hur stor sannolikhet tror du det är att samma häst skulle lyckas med det i båda fötterna ? Det är bara hovbroskförbening som kommer från trauma som inte är ärftligt.

Amen. :bow:
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Lånar en knapp. Läst i denna tråd några gånger och ser ut så här varje gång :o

Ingen av mina ston har ärftliga skador och skulle aldrig betäcka på det. Då jag skriver ut all information om varför de gått in i avel mm för inte mörka något. Skulle aldrig våga köpa ett föl med vars mor har dubbelsidig hovbroskförbening :o Tänkte du TS mörka om det? För ingen vettig och kunnig hästmänniska vill ha ett föl med detta bakom sig i "släkten".
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Jag har hört veterinärer REKOMMENDERA ett sto till avel, när det visat sig att den inte håller för ridning eller träning.

Jag vet inte hur många gånger självutnämnda experter tyckt att jag borde ta ett föl på min lynniga märr för att hon ska "lugna ner sig". Tränare, hästfolk osv. Hon är en högst ordinär häst, med vita papper och dessutom en lång sjuklista med massor av hudproblem...

Jo, för jag vill ju gärna ha en ny galning med samma sjukdomsproblem :confused: Jag älskar såklart henne och hon passar mig bra, men hon är ju inget avelsmaterial!
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Detta är inte jämförbart med min situation då jag aldrig ens skulle överväga att betäcka min häst om den är halt när hon går i hagen.


Om inte veterinärer skulle vara kunniga nog att avgöra om man bör avla på en häst med en viss sjukdom, vem är det då? Jag vill ju iaf påstå att "självutmämnda" experter är mindre pålitliga än en veterinär med flera års utbildning och erfarenhet inom ämnet.

Din häst var halt på alla 4 benen vid vetrinärundersökningen .

Röntgen visade hovbroskförbening båda fram och trångahasleder med pågående spatt ?

Och behandlades i alla 4 benen även spatt även tidig sådan står på effektlista och stämmer det jag nu skrivit så har du 2 olika fel som står med på listan och då är det ju ännu mer tokigt att avla på detta sto ?

Mia
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Hej igen!

Hemskt ledsen att du missuppfattade. Hästen är inte synligt halt i hagen, men väl i trav och galopp samt på böjprov och longering.

Däremot blir hon inte bättre av att bara gå i hagen, hon är lika halt med vila som utan, det är det jag menar med "halt av att gå i hagen".

Sorry, för mig är det exakt samma sak som det är för din.

/Lavinia
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Mitt förslag är att du slaktar henne sedan fölet är avvant. Det finns just nu massor av friska hästar till salu billigt och som skänks bort. Det är verkligen lågkonjunktur inom hästsporten. Om du väljer att slakta henne så vet du att inget ont drabbar henne sedan. Inga långa slakttransporter till Italien och Frankrike där hästarna om de överlever får släpas ut med traktor ur transporterna eftersom det är billigare att skicka dem levande än döda. Jag förstår hur du känner det, lever i samma tankevärld då jag har en helt frisk
13-åring som jag måste slakta eftersom jag inte har råd att ha henne kvar. Har två andra hästar som tar tid och pengar för att bli rätt omskötta. Det är hårt att skicka sin bästa vän till slakt - men det allra bästa för hästen! Den sista hästen som var toppen som jag sålde för att hon var så snäll fick svälta ihjäl i en hage sedan köparen lämnat henne åt sitt öde utan att bry sig. Det är grymt att få höra i efterhand! Alltså - mitt råd: SLAKTA om du älskar hästen!
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Jag förstår hur du känner det, lever i samma tankevärld då jag har en helt frisk13-åring som jag måste slakta eftersom jag inte har råd att ha henne kvar. Har två andra hästar som tar tid och pengar för att bli rätt omskötta. Det är hårt att skicka sin bästa vän till slakt - men det allra bästa för hästen! Den sista hästen som var toppen som jag sålde för att hon var så snäll fick svälta ihjäl i en hage sedan köparen lämnat henne åt sitt öde utan att bry sig. Det är grymt att få höra i efterhand! Alltså - mitt råd: SLAKTA om du älskar hästen!
Men lägg ner!

Det finns gott om duktiga människor som bryr sig om sina hästar. Sälj hästen och sluta vara någon typ av martyr som tror att du är den ende som kan ta hand om en häst.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Men lägg ner!

Det finns gott om duktiga människor som bryr sig om sina hästar. Sälj hästen och sluta vara någon typ av martyr som tror att du är den ende som kan ta hand om en häst.
:bow:
Ja ibland undrar man vad folk har för problem.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Jag har full förståelse om man väljer att hellre slakta än sälja efter den upplevelsen och jag känner folk som föder upp, tävlar sina hästar och de som sedan inte går in i avel slaktas hellre än säljs vidare.

Som många andra utöver undertecknad säger, en död häst lider inte, så vad är problemet om det så hade varit Briar? En död häst lider inte!
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Håller med. Har man en sådan upplevelse bakom sej så förstår jag att man inte vill sälja.
Jag vill inte sälja min häst. (vägrar sälja). Men fodrar gärna ut..
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Veterinärer är utbildade inom hästmedicin, anatomi, genetik, arvsanlag, sjukdomar och hur man förebygger sjukdomar.
Vad i veterinärsutbildningen gör att de inte skulle vara kompetenta nog att rådgöra med inom denna typ av frågor?

Frågan är snarare vad i veterinärutbildningen gör en veterinär kompetent att svara på dessa frågor. I den veterinärutbildning jag läste fick vi då inte tillräckligt med utbildning i hästavel för att vara rådgivande i en fråga som denna. Visst kan man i flera fall uttala sig om ifall det är riskfritt eller ej för stoet att bära fram ett föl. Men huruvida det ur avelshygienisk synpunkt är lämpligt att avla på henne, den frågan bör man vara specialintresserad och vidareutbildad för att kunna svara på. Där bör man nog vända sig till erfarna uppfödare, kanske husdjursagronomer, genetiker, specialutbildade veterinärer etc.
 
Sv: sto för avel eller avlivning?

Frågan är snarare vad i veterinärutbildningen gör en veterinär kompetent att svara på dessa frågor. I den veterinärutbildning jag läste fick vi då inte tillräckligt med utbildning i hästavel för att vara rådgivande i en fråga som denna. Visst kan man i flera fall uttala sig om ifall det är riskfritt eller ej för stoet att bära fram ett föl. Men huruvida det ur avelshygienisk synpunkt är lämpligt att avla på henne, den frågan bör man vara specialintresserad och vidareutbildad för att kunna svara på. Där bör man nog vända sig till erfarna uppfödare, kanske husdjursagronomer, genetiker, specialutbildade veterinärer etc.

TS kanske går till en Neurokirurg eller Gynekolog när hon bryter benen, läkare som läkare...
:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 503
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 169
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 970
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Svensk politik nr 3
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp