Sto som lämnar sitt föl...

chippen86

Trådstartare
Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston...
Förra året fick hon sitt första föl. Med det var hon i mitt tycke överbeskyddande, det fick inte vara mer än 20-30 meter ifrån, så blev mamma lite hispig. Det var fram till 4-5 månaders ålder. Dock fortsatte hon vara hispig när man till exempel skulle ta in dom för kraftfoder och tog in en i taget. Då blev det ett väldans skriande på gården och kan fortfarande bli, trots att förra årets föl nu är en bit över ett år.
Det nya fölet hon har, som föddes i år, är hon däremot bra mycket mer "slarvig" med. De har gått allihop tillsammans på grönbetet och ettåringen och fölet har ofta gått tillsammans, och mamma har kunnat stå i andra änden av hagen och beta helt obekymrat. Givetvis, tar vi ut fölet ur hagen blir mamma lite upprörd och står vid grinden och gnäggar, medan fölet lugnt följer med en annan häst in. (Fölet är rätt obekymrad över att lämna mamma också, trots att hon bara är precis två månader. Det går lika bra att pola ihop med någon av de andra hästarna).
Idag hände dock en grej som fick mig att börja fundera. Skulle ta ut hästarna ensam och det blev lite strul vid grindöppningen, så mamma hamnade i hagen, medan fölet hamnade utanför. Mamma och ettåringen sprang först fram och tillbaka vid tråden och gnäggade på fölet och fölet gjorde likadant på sin sida tråden. Men när fölet inte kom in i hagen, så stack mamma och ettåringen efter någon minut ner till de andra hästarna i hagen och lämnade mig med fölet. Fölet försökte hitta en väg in ett tag och skrek på mamma, men lugnade ganska snabbt ner sig och lät mig ta fast henne och leda henne tillbaka till grindöppningen. Väl där var det full fart för lillan ner i hagen till mamman. Men från det att mamman lämnade fölet, så kom det inte ett gnägg från henne, utan hon stod hos de andra hästarna och betade...
Funderar lite på om detta verkligen är ett normalt beteende för ett sto med så litet föl? Förvisso misstänker jag att det gjorde hela situationen mycket lättare att lösa, för om mamma hade varit kvar och varit hispig, hade det nog blivit en mycket besvärligare situation att lösa...
Observera att det inte är några som helst problem med diandet eller något sådant. Allt sånt fungerar precis som det ska och hon är väldigt snäll mot sina föl...
 
Sv: Sto som lämnar sitt föl...

Mitt sto har betett sig olika mot alla sina fyra föl. Så som du beskriver kunde hon göra med tvåan och fyran, men aldrig med ettan och trean. Ett och två hingstar, tre och fyra ston.
 
Sv: Sto som lämnar sitt föl...

Skulle man kunna anta att hon känner på sig att detta föl är mer självständigt och "klarar situationen"?
 
Sv: Sto som lämnar sitt föl...

Eller så har hon själv blivit tryggare i rollen?

När tvåan var en fyra månader började jag ta ut mitt sto ur hagen utan honom. Han stannade självmant kvar och hon ropade inte efter honom. När hon kom tillbaka tittade de bara tysta på varandra. En dag var han inte på plats när hon kom tillbaka utan blev helt hysterisk tills hon hittade honom.
 
Sv: Sto som lämnar sitt föl...

Tror du det? Trots att hon lämnade fölet, när fölet ropade efter henne?
 
Sv: Sto som lämnar sitt föl...

Jag är ingen avelsmatador men mitt sto var HYSTERISK de första veckorna. Mer än 2 m så brakade helvetet löst. Nu börjar fölet närma sig 4 månader och nu är han baske mig inte ens vattenvärd. Han får ligga och sova själv medans hon mycket mycket hellre hänger med de andra stona/går iväg med mig. Får känslan av att hon har mer koll på läget nu, tror att det ger mer självständiga hästar :D Hästar vet vad de håller på med, så länge ungen är glad och får dia får hästmammorna uppfostra sina barn själv. Jag vill inte förmänskliga djur (fast det ligger nära till hands många gånger).
 
Sv: Sto som lämnar sitt föl...

Mitt sto har gått på andra hållet från att vara ganska neutralt inställd till första fölet och nu på tredje gått all in och verkligen tagit rollen på fullt allvar. Detta sista fölet har också varit mycket mer bunden till sin mamma än vad de andra var.
 
Sv: Sto som lämnar sitt föl...

Ha ha, hon selekterade hur hon skulle göra på vem som var pappan ;)
 
Sv: Sto som lämnar sitt föl...

:D

fast hon tyckte ju inte bäst om Lambobarnen som jag tycker bäst om...
 
Sv: Sto som lämnar sitt föl...

Av allt jag sett är det naturligt att ston kan lämna så gamla föl som beskrivit. Jag skulle se det som ett gott betyg från stoet, att hon litar på att du reder ut situationen.

När mitt första föl rullade fast i boxen när han var en fem månader blev stoet jättestirrigt. Jag drog loss honom och när de andra rullade fast stod hon bara lungt bredvid och väntade fast de skrek halvt hysteriskt. Jag drog loss fölen, de gick till mamma för att få tröst, och hon hummade lugnande till dem då de kom. Jag tänker inte alls att hon är en slö och ointresserad mamma utan att hon litar på att människorna ordnar situationen åt henne.
 
Sv: Sto som lämnar sitt föl...

Kanske så man ska tänka... :)
Nu tänkte jag mig egentligen inte att hon var slö som mamma, utan snarare om det kanske kunde bli problem med anknytningen mellan stoet och och hennes nya föl, då ettåringen fortfarande går kvar tillsammans med mamman (fölet och ettåringen har samma mamma)?
Eftersom jag har liten flock och inte hur mycket marker som helst, har jag valt att ha alla hästar tillsammans på betet. Mamma och nya fölet fick ungefär en-två veckor för sig själva hemma på gården innan de också släpptes på betet med de andra och min tanke när jag såg detta, var liksom att det blivit nå tok när jag låtit dem fortsätta gå ihop.
Å andra sidan verkar det finnas en fördel också. Systrarna är väldigt fina tillsammans! Ligger och sover tillsammans, busar osv osv... :)
 
Sv: Sto som lämnar sitt föl...

Jag tycker inte att ditt stos beteende är konstigt på något vis faktiskt. Det är ju lite som med människor, i början med första barnet är de allra flesta mammor rätt så hispiga också. Sen vänjer de sig in i rollen och nästa barn blir inte alls så överbeskyddat.

Ston är ju också lite så. Första fölet får knappt gå en meter ifrån dem, men när de haft några stycken så tar de mer lättvindigt på saker och ting. "Jaha, nu ligger mitt föl i diket, men det är okej, han kommer upp om en stund."
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 145
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 636
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp